افاضات اضافه

خدا رو شکر که هم گشت ارشاد اموات داریم هم گشت فضای مجازی!

عوام الملک در یاوه‌های درخشان این هفته‌اش باز هم بر موضوعات متعددی تمرکز کرده است. از مذاکرات تا گشت بررسی عکس اموات روی سنگ قبرها و البته بی‌آرتی خوابی...

کد خبر: ۱۱۷۵۳۵
۱۲:۵۹ - ۱۰ دی ۱۴۰۰

دیدارنیوز _ عوام الملک:

جمعه ۳ دی ۱۴۰۰

تمام مدت در خانه بودم. آرشیو گوشی موبایلم را مرور می‌کردم. به فیلمی از عزت برخوردم که هفته پیش به دستم رسید، اما فراموش کرده بودم که ببینم. در حال درآوردن کباب بناب از ظرف یکبار مصرف بود. صحبت‌های خوبی هم درباره کباب بناب کرد. ظاهرا قرار است با کباب بناب به رقابت با مک‌دونالد بپردازیم. البته عزت معتقد است وقتی می‌شود این کار را کرد که عوام هم همان چیزی را که عزت می‌خورد بخورند. تصاویر غرورانگیزی از صحنه یک تصادف در کشور عمان دیدم. یک خودروی تویوتا ساخت ژاپن از عقب با یک خودروی سورن ساخت ایران برخورد کرده و تقریبا له شده بود. محکمترین سند برتری خودروساز‌های ما نسبت به ژاپنی‌هاست. بیخود نیست که ما عوام برای خرید خودرو‌های خودمان باید در بخت‌آزمایی شرکت کنیم و یا پول بدهیم و ماه‌ها یا حتی چند سال منتظر بمانیم تا خودروسازان هر خودرویی که دلشان خواست با هر رنگی که داشتند به ما بدهند. این عکس نشان داد که ارزشش را دارد. وگرنه تویوتا را هر وقت پول بدهی می‌توانی بخری و سوار شوی. احمد، بزرگوار مشهدی، گفت که هفته پیش نگفته باید رسانه‌ها را محاکمه صحرایی کرد. این کار‌ها در تمام دنیا انجام می‌شود، ولی ما که کاری به تمام دنیا نداریم. راست هم می‌گوید. خودمان مرکز جهانیم و به همین خاطر باید جریان رسانه‌ای به نحو مناسب تحت نظر قرار گیرد و به شکل خوبی مدام نصیحت دوستانه بشود تا حواسش به خودش و کارهایش باشد. بزرگوار اصفهانی هم گفت عده‌ای می‌گویند نباید با چین و روسیه تبادل داشت، ولی دلیلی ندارد که با کافر معامله انجام ندهیم. حرف خوب و مهمی‌ست، ولی باید درست منعکس شود تا از آن سوءاستفاده نشود. در واقع دلیلی ندارد که با کافر معامله نکنیم اگر چین و روسیه باشد، ولی اگر غربی‌ها بودند قطعا نباید معامله کرد. اینکه کافرش از کجا باشد در معامله کردن یا نکردن مهم است. ظاهرا عربستانی‌ها هم این را فهمیده‌اند و در حال معامله کردن موشک بالستیک با چینی‌ها هستند. همین که چینی‌ها با اینکه کافرند حواسشان به کشور‌های اسلامی هست معلوم می‌کند که چرا معامله کردن با آن‌ها عیبی ندارد. شب فیلم مصاحبه چند وقت پیش محسن با تلویزیون بودجه‌بگیر را دیدم. درباره بورس صحبت کرده و وعده داده بود به شاخص یک میلیون و هفتصد هزار خواهد رسید. تا حالا نرسیده و در حال کم شدن است. حدس می‌زنم شاخص دارد خودش را جمع می‌کند تا ناگهان مثل فنر از جا کنده شود. محسن می‌داند که چه کار می‌کند. این مشکل ما عوام است که سال‌هاست نمی‌فهمیم محسن دارد چه کار می‌کند. خبرگزاری بودجه‌بگیر دولت وعده محسن درباره شاخص بورس را تکذیب کرده بود، اما حالا که فیلمش در آمده معلوم می‌شود که حتی خود خواص‌الدوله هم نمی‌فهمند که محسن چه می‌گوید و چه می‌کند. این نوع برخورد با خواص نخبه اصلا درست نیست. ابراهیم باید رسیدگی کند.

شنبه ۴ دی ۱۴۰۰

چند روزی‌ست خبر‌هایی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به گوش می‌رسد. بین عوام به دلار جهانگیری معروف شده است. تا جایی که یادم هست همه کاندیدا‌های ریاست خواص‌الدوله که الان خودشان جزو خواص‌الدوله هستند خیلی از دلار جهانگیری و هر چیزی که مربوط به دوره حسن بود خوششان نمی‌آمد. خوب است زودتر ترتیب این باقیمانده‌های جرثومه حسن را هم بدهند. بعضی از طرفداران ابراهیم نگران هستند که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود بعضی از عوام ناراحت شوند. بعید است. طبق نظرسنجی‌ها بیش از هفتاد درصد عوام از ابراهیم و کارهایش رضایت دارند و با این چیز‌ها ناراحت نمی‌شوند. یکی از خبرگزاری‌های بودجه‌بگیر خبر داد که درخواست افراد مجرد برای مسکن دولتی رد شده است. عجیب نیست. مجرد‌ها معمولا بهتر است به بازار آزاد مراجعه کنند. اگر غیر از این می‌خواستند قطعا مجرد نمی‌ماندند. البته رستم گفته بود مجرد‌ها می‌توانند برای مسکن دولتی ثبت‌نام کنند. دروغ هم نگفت. اما ثبت‌نام به معنای آن نیست که موافقت هم می‌شود. ابراهیم امروز گفت گرانی برخی اقلام دارویی قابل قبول نیست و نباید اتفاق بیفتد. چند روز پیش هم درباره گرانی بعضی چیز‌های دیگر همین را گفته بود. خیلی خوب است که ابراهیم گرانی‌ها را قبول نمی‌کند. دل ما عوام قرص می‌شود که رییس خواص‌الدوله هم گرانی‌ها را قابل قبول نمی‌داند. از افغانستان خبر رسید که جریان اصیل طالبان پخش موسیقی در خودرو‌ها را ممنوع کرده و رانندگان حق ندارند نسوان بی‌حجاب را جابه‌جا کنند. اصلا بهتر است دستگاه پخش ماشین‌ها را بِکَنند. مشکل را باید ریشه‌ای حل کرد. سامانه ارسال پیامک را هم باید زودتر فعال کنند تا مشکل موی سر زنان در خودرو‌ها هم حل شود. حیف است که امنیت اخلاقی در افغانستان هنوز تامین نشده است. شب خبر حذف تیم‌های استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا به دستم رسید. یک سری بهانه واهی جور کرده‌اند تا تیم‌های ما در مسابقات قاره‌ای نباشند. مهم نیست. این محرومیت‌ها فقط یک سری کاغذپاره هستند. ما داخل کشورمان لیگ قهرمانان آسیا را با حضور همین دو تیم برگزار می‌کنیم. بازی هم صفر صفر تمام می‌شود تا جام اخلاق به هر دو برسد. در واقع آسیایی‌ها خودشان را محروم کرده‌اند وگرنه ما که سر جایمان هستیم.

 یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰

توضیحات مجری یکی از برنامه‌های تلویزیون بودجه‌بگیر در مورد ماجرای شب یلدا را شنیدم. یک مهمان همزمان در دو برنامه مختلف از دو شبکه متفاوت حضور داشت. فهمیدم که به این کار می‌گویند تکنیک زنده نمایی که گویا خیلی چیز عادی‌ست، ولی یکی از شبکه‌ها بی‌دقتی کرده و باعث شده عوام بفهمند که زنده‌نمایی با زنده بودن فرق دارد. راست هم می‌گوید. اینکه آدم زنده باشد به معنی آن نیست که زندگی هم می‌کند. دقیقا فرق زنده‌نمایی و زنده بودن همین است. اخبار مربوط به عودت یک سری از محصولات کشاورزی صادراتی ایران مورد توجه است. به نظر می‌رسد توطئه است. خودمان سال‌هاست همین فلفل دلمه‌ای‌ها و سیب‌زمینی‌ها و پیاز‌ها را می‌خوریم و هنوز هم زنده‌ایم. حتی برای به دست آوردن هویج و گوجه فرنگی و سایر محصولات، کارت ملی‌مان را هم گرو گذاشته‌ایم. ابراهیم هم گفت که احتمالا یک توطئه سیاسی‌ست. به نظر من هم نباید این محصولات را به سایر کشور‌ها بدهیم. خودمان می‌خوریم. گزارشی درباره قیمت فرغون خواندم. صفر کیلومترش چهار میلیون تومان شده. احتمالا اگر بتوان برای فرغون آپشن‌هایی مثل سنسور دنده عقب یا دسته‌های پلاستیکی گذاشت می‌توان به اندازه قیمت پراید ده سال پیش آن را فروخت. اتفاقا خوب است. قرینه تاریخی پیدا می‌کند. برای احیای حیثیت پراید هم خوب است. به جای آنکه پراید را به فرغون تشبیه کنند برعکس می‌شود. فیلم تبلیغاتی مهدی برای یک عینک‌فروشی را دیدم. نشانه سلامت زندگی رییس خواص‌البلد تهران است. به خاطر امرار معاش مجبور است در کلیپ‌های تبلیغاتی بازی کند. البته این کلیپ‌ها می‌تواند سکوی پرتاب هم باشد. موردی بوده است که فرد از بازی کردن نقش چلمن به ریاست فلان جا رسیده است. آمار تعداد راننده‌های یک تاکسی اینترنتی را دیدم. از هر صد نفر عوام چهار نفرشان برای آن شرکت رانندگی می‌کنند. نشان می‌دهد اقتصاد پویایی داریم. عوام با حرکت کردن در خیابان‌ها پولدار می‌شوند. شب بخش‌هایی از فیلم کنسرت اخیر یکی از خوانندگان طاغوتی را دیدم. گفت قرار است سال آینده خداحافظی کند. کار درستی‌ست. خوانندگی که مثل کار‌های خواص نیست که امکان بازنشستگی نداشته باشد. درستش این است که نهایتا دو دوره چهار ساله خوانندگی کنند و بعد هم خداحافظی کنند. قبل از خواب دچار یک سری تفکرات فلسفی درباره رابطه شب و خوانندگی شدم. به این نتیجه رسیدم که این شبی که می‌گویم شب نیست. اگر هم شب است مثل آن شب نیست. امشب مثل دیشب نیست. هیچ شبی مثل امشب نیست. در حال نوشتن خاطرات خوابم برد.

دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰

ذبیح‌الله، از خواص‌المله درباره سلامت بعضی از محصولات کشاورزی ابراز تردید کرد و گفت ممکن است در آینده هم محصولات کشاورزی ما از سایر کشور‌ها برگشت بخورند. این نوع حرف زدن از یک خواص‌المله بعید است. حتی ابراهیم هم گفت که این ماجرای پیاز و سیب‌زمینی و فلفل ممکن است توطئه باشد. اصلا بهتر است هر کسی نمی‌تواند این‌ها را بخورد جمع کند و برود جایی که می‌تواند بخورد. جواد اعلام کرد که قرار است به هر یک از عوام بر حسب کارت ملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی بزنند. خوشبختانه می‌شود یا از بنزینش استفاده کرد و یا از پولش. جمعا بیست و دو هزار و پانصد تومان است. عالی‌ست. اگر یارانه‌ها هم دو برابر شوند می‌شود با این ۱۵ لیتر بنزین جواد یکی دو عدد سیب‌زمینی خرید و برای آن یک کیلو برنجی که با پول یارانه قابل خرید است ته دیگ سیب‌زمینی درست کرد. این‌ها همه نشانه‌های بالا رفتن رفاه عوام است. اخباری درباره نصب سنگ قبر با تصاویر بی‌حجاب در بهشت زهرا منتشر شد. ظاهرا بازماندگان برخی نسوان متوفی با این کار امنیت اخلاقی ارواح متوفیان را به هم زده‌اند. این نوع حرکات، درست در آستانه برنامه‌ریزی تور‌های بهشت‌گردی برای دانش‌آموزان، مشکوک است. خوشبختانه رییس بهشت‌زهرا به موقع وارد عمل شده و تعدادی گشت برای ارشاد متوفیان و بازماندگانشان را سازماندهی کرده است. لازم است اموات بدانند که حتی اگر بمیرند نمی‌گذاریم امنیت اخلاقی‌شان نقض شود.

 سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰

قبل از حرکت یادداشت روزنامه بودجه‌بگیر را خواندم. خیالم را از بابت سالم بودن فلفل‌ها و سیب‌زمینی‌ها و هویج‌ها و بقیه چیز‌ها راحت کرد. ظاهرا خبر از اساس دروغ بوده و توسط اصلاحیون ورشکسته منتشر شده است. بعد هم رسانه‌های بیگانه جوسازی کرده‌اند. شرم‌آور است. می‌خواهند موفقیت‌های متعدد ابراهیم و محمدباقر و بقیه اصولیون را که خواص واقعی هستند زیر سوال ببرند. ابراهیم هم گفته بود احتمالا توطئه سیاسی‌ست، ولی احتمالا فکر می‌کرد کار غربی‌ها باشد. چه خوب است که رسانه‌های بودجه‌بگیر ما همیشه به دنبال حقایق می‌روند و عوام و خواص را آگاه می‌کنند. خبری از گمرک به دستم رسید که گویا واردات یک سری مواد غذایی مانند تخم ماکیان و گوشت و آرد و برنج و حبوبات و چیز‌هایی مانند آن‌ها مشمول نه درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند. خبر خوبی‌ست. چون قرار است کمی مقاومت کنیم تا همه چیز خوب شود. اینکه این نوع مواد نه درصد گران شوند باعث می‌شود مقاومتمان هم نه درصد بیشتر شود و احتمالا همه چیز نه درصد زودتر خوب شود. 

 چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰

خوشبختانه گشت پلیس در فضای مجازی فعال شد. خیلی خوب است که برای همه فضا‌ها گشت ایجاد شده است. گشت واقعی که از اول بود. برای قبرستان هم در همین چند روز گشت درست شد تا ارواح اموات آزار نبینند. تازه به خاطر همین می‌شود تور قبرستان هم برگزار کرد. حالا فضای مجازی هم وضعیت خوبی پیدا کرده است. می‌شود با خانواده به فضای مجازی آمد. قبلا نمی‌شد. گزارشی از قیمت بابا نوئل و درخت کریسمس در بازار خواندم. گران است. گویا عده‌ای از عوام در این سال‌ها از این چیز‌ها می‌خرند و سال نوی میلادی را جشن می‌گیرند. نشان می‌دهد که عوام ما کاملا جهانی شده‌اند و در حال گفتگو با فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف هستند. همه چیز از پیتزای قرمه سبزی شروع شد. تصویر یک نامه مهم در اصفهان را دیدم. قرار است حالا که دیگر از وسایل پیشگیری از بارداری استفاده نمی‌شود، اسمش را هم نیاورند. کار خوبی‌ست. اصلا پیشگیری به معنای تنظیم نیست. تنظیم یعنی کنترل حجم و فشار. همیشه همینطور بوده. در این سال‌ها اشتباه توضیح داده‌اند. غروب گزارشی درباره خوابیدن برخی عوام در اتوبوس‌های بی‌آرتی خواندم. نشانه افزایش سطح رفاه جامعه است. غربی‌ها نهایتا اجازه می‌دهند افراد روی کارتن بخوابند. ولی ما امکان این را فراهم کرده ایم که افراد در حال گردش شبانه بخوابند و در نتیجه زودتر خوابشان ببرد. اتفاقا از نظر روانشناسی هم کار خوبی‌ست. چون باعث می‌شود عوامی که در دوره کودکی برای به خواب رفتن عادت داشتند سوار ماشین شوند و در خیابان‌ها دور بزنند، همان احساس شیرین را داشته باشند و خوب بخوابند. اصولا اینکه نشانه‌های اخیر افزایش سطح رفاه عوام مانند سفر به شمال، رانندگی تاکسی اینترنتی و بی‌آرتی خوابی همگی رگه‌هایی از خودروی در حال حرکت دارند نشانه پویایی و نشاط جامعه است.

 پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰

صبح خیلی زود به کوه زدم. هوا نسبتا سرد بود، اما همچنان خبری از بارش نیست. قبل از ظهر برگشتم. تابلو‌های تبلیغاتی شهر را دقیق دیدم. حرف‌های خوبی روی تابلو‌ها هست. از وقتی علیرضا به بلدیه آمده تابلو‌های شهر واقعا تبلیغاتی شده‌اند، اما آموزنده هم هستند و باعث می‌شود خواص و عوام احساس نزدیکی کنند. ابراهیم با رییس خواص‌الدوله نیکاراگوئه تماس تلفنی داشت و گفت که آمریکا رو به افول است و نیکاراگوئه هم مثل ما می‌تواند بر تحریم‌ها غلبه کند. راست هم می‌گوید. اتفاقا در اخبار آمد نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار خصوصی داشته. هر دو در حال مذاکره با ما هستند. ولی احتمالا روسیه خواسته قبل از افول آمریکا هشدار‌های لازم را به آن‌ها بدهد تا بعدا نگویند نگفتیم و گله نکنند. اصلاحیه خبر چند روز پیش درباره مسکن ملی را خواندم. مجرد‌هایی که ثبت‌نام می‌کنند می‌توانند برنده شوند، ولی باید تعهد محضری بدهند که اگر برنده شدند با عقدنامه برای تحویل گرفتن مسکت می‌روند. ایده خیلی خوبی‌ست. باعث می‌شود مجرد‌هایی که برنده شدند دست از تردید بردارند و بعد از اعلام نتایج بلافاصله یک نفر را پیدا کنند و در مسیر رسیدن به محل تحویل گرفتن مسکن، یک تک پا به دفترخانه ازدواج بروند و کار را تمام کنند. بهترین روش و مشوق برای تسهیل ازدواج مجردهاست. انسیه، معاون ابراهیم اعلام کرد که اگر فضای مجازی درست نشود می‌تواند کشنده نسل باشد. حرف کاملا درستی‌ست. مثل این است که مثلا به عوام شلغم و چغندر سمی بدهی تا به تا به تدریج مسموم شوند یا کاری کنی که نتوانند تولید مثل کنند. چه خوب شد که گشت‌های مجازی هم راه‌اندازی شدند تا حواسشان به این موضوع باشد. اگر بشود مساله فضای مجازی را از ریشه حل کرد و جلوی این بلای نسل‌کش خانمانسوز را گرفت که قطعا بهتر است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: