یادداشتی از اشکان تقی‌پور، مدیر عامل موسسه خیریه نیک‌گامان

«باز پیوند» نیاز جدی خیرورزانه امروز جامعه هدف بهزیستی در حوزه اجتماعی

اشکان تقی‌پور، مدیر عامل موسسه خیریه نیک‌گامان در یادداشتی برای دیدارنیوز، به موضوع بازپیوند یا همان برگشت فرزندان آسیب دیده به خانواده‌هایشان به شرط رفع آسیب در خانواده و توانمند شدن آن مبتنی بر شاخص‌های معتبر مددکاری، پرداخته است.
حال آبادان و عزای عمومی دیر هنگام ...

حال آبادان و عزای عمومی دیر هنگام ...

ظهر روز دوم خرداد زمانی که خوزستانی‌ها در حال تدارک جشن برای آزادی خرمشهر در همه شهرهایشان بودند، اتفاقی هولناک همه چیز را تغییر داد و شادی را به عزا بدل کرد.

باید‌ها و نباید‌های انتشار تصویر متهمان جنایی در رسانه

اثرات روحی، روانی و اجتماعی تصاویری که یک انسان به‌صورت مستقیم و یا به‌واسطه رسانه‌های مختلف مشاهده می‌کند گاهی می‌تواند تا مدت‌ها سبب آزار و اذیت وی باشد این امر وقتی مضاعف است خود فرد سوژه فیلم و تصویر رسانه‌ها باشد.

شعارهای تند و حکایت درشکه‌چی ناصرالدین شاه

برای من جای سوال است، نسبت مسئولین بلند پایه ما با ایران چیست و چرا در اقدامات، رفتار‌ها و تصمیماتشان جای ایران و منافع ملی خالی است و چرا به ایران به عنوان یک منبع برای پیاده کردن شعار‌ها و اهداف غیرملی می‌نگرند؟ آقای قالیباف ایران به هیچ وجه شرایط خوبی ندارد و این موضوع نه به احمدی‌نژاد مربوط است نه روحانی. اوضاع کنونی ایران، در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، محیط زیستی و اجتماعی نتیجه یک سیاست غلط و حاصل تعریف غلط‌تر از منافع ملی است.
دستگاه قضایی با عاملان امحا جوجه‌های زنده برخورد کند
در پی زنده به گور کردن جوجه‌های زنده توسط افرادی رسول منتجب‌نیا نوشت؛

دستگاه قضایی با عاملان امحا جوجه‌های زنده برخورد کند

در پی انتشار چند ویدئو در فضای مجازی که در آن افرادی اقدام به مدفون کردن و زنده‌به‌گور کردن جوجه‌های یک‌روزه به وسیله لودر می‌کردند واکنش‌های زیادی در سطح کشور ایجاد کرد، از دولت گرفته تا رییس قوه قضاییه و فعلان محیط زیست و مدنی در این خصوص انزجار خود را از این عمل اعلام کردند، رسول منتجب‌نیا دبیرکل حزب اصلاح طلب جمهوریت در همین ارتباط یادداشتی اختصاصی به دیدارنیوز ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید:

فرصت‌ها و تهدید‌های کرونایی (۲)

این دوران کرونایی، به شدت روی «کیفیت زندگی» و نگاه ما به زندگی و محتوای آن اثر مطلوب می‌گذارد. تا قبل از این دوران، چیز‌هایی را کوچک و کم‌ارزش می‌دیدیم و الان فهمیدیم که چقدر بزرگ و باارزش هستند و بالعکس. فارغ از اینکه بی‌دین باشیم یا دیندار، خداباور باشیم یا خداناباور، از آنجا که «مرگ» دوباره در میان ما تبدیل به یک «مسأله» جدی شده، یقینا توجه به «کیفیت زندگی» بیشتر خواهد شد و این توجه، بیشتر در ابعاد فرامادی آن خواهد بود وگرنه مادیات در این دوران غلبه‌ی کاپیتالیسم و اصالت سرمایه، تقریبا به اوج خود رسید و اینک شاهد دوران کاهشی یا پالایشی آن خواهیم بود.
ویژگی‌های ایران در دوران پساکرونا/ جامعه در انتظار چالش‌های مهارناپذیر؟

ویژگی‌های ایران در دوران پساکرونا/ جامعه در انتظار چالش‌های مهارناپذیر؟

شرایط ایران و جهان در دوران پساکرونا از جهات مختلف، سوال برانگیز است، اینکه قرار است شرایط پیچیده و عجیب فعلی که به وقوع پیوسته است، چه سرانجامی داشته باشد. شرایط کرونا جهان جدیدی شکل داده است و شکی نیست که تبعات فراوانی بر یکایک جوامع نیز خواهد داشت. «نعمت‌الله فاضلی» جامعه شناس، استاد دانشگاه و دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی، در خصوص جامعه ایران در دوران پساکرونا یادداشتی را برای دیدارنیوز به رشته تحریر درآورده و در آن به ویژگی‌های جدیدی که جامعه ایران به خود می‌گیرد اشاره کرده است. او در این یادداشت تاکید می‌کند که «در صورت تداوم بحران کنونی، نگرش‌های دینی مردم به ویژه در حوزه اسلام سیاسی با تغییرات عمیق و پایداری رو به رو می‌شود. همچنین در صورت تداوم بحران کرونا پیامد‌های گسترده‌ای برای آئین‌های مذهبی و ملی و نهاد‌های اجتماعی مانند خانواده به وجود خواهد آمد. علاوه بر این، نارضایتی‌های اقتصادی، بیکاری، تورم و بحران‌های اقتصادی که بعد از بحران کرونا آشکار خواهد شد طبیعتاً بر نوع رابطه شهروندان با حکومت تأثیر عمیق خواهد گذاشت.» در ادامه می‌توانید یادداشت این متخصص حوزه انسان‌شناسی را مطالعه کنید.
۲۰ پیشنهاد برای دوران پساکرونای حکمرانی

۲۰ پیشنهاد برای دوران پساکرونای حکمرانی

بحران کرونا در ایران بعد از ۵۰ روز توام با دلهره و نگرانی و البته خسارت و تلفات بی سابقه، از ۲۰ فروردین به بعد از قله اوج خود فرو کش کرده و به مرور و به شرط رعایت ملاحظات بهداشتی و فاصله اجتماعی، به مرور از قالب یک تهدید ملی و منطقه‌ای و جهانی به یک بیماری خطرناک تقلیل می‌یابد و گمان می‌رود تا پایان اردیبهشت، از پاندمی به اپیدمی تبدیل شود، اما از اکنون همگان نگران روز‌های پساکرونایی هستند؛ به ویژه که در حوزه‌های مختلف، کشور دچار رکود و خسارت و کمبود و ظاهرا تعویق و عقب افتادگی چند ماهه شده است. با توجه به اینکه در بخش‌هایی از حاکمیت، هستند معدود افرادی که به حکمرانی خوب می‌اندیشند و از امروز در صدد تهیه و ارائه پیشنهاد‌هایی برای روز‌های پسا کرونایی هستند، برخی ایده‌های مطرح در جامعه به اختصار در این نوشتار فهرست گونه در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و به زبان بسیار ساده تقدیم می‌شود.

"انتظار" از منظر روانشناسی

در مفهوم "انتظار" مهدی موعود در شیعه هر سه مفهوم "امید"، "انتظار مثبت" و "آینده" مورد نظر اسنایدر ملحوظ است. شیعیان صرف نظر از طیف گسترده کیفیت باورمندی به فلسفه مهدویت، آینده را مثبت و مطلوب می دانند و زمین را میراث بندگان شایسته خدا و پیراسته از فساد و آلودگی. این مفهوم در انطباق با نظریه امید «ریک اسنایدر» است. مطلوبیت فلسفه انتظار به این انطباق نیست بلکه این نظریه می‌تواند تبیین مناسبی برای آن باشد و رویکرد روانشناختی نظریه انتظار را بیان می‌کند. به علاوه در مفهوم انتظار شیعی، پیوند عمیق آسمان و زمین نیز نهفته است.