توافق اوپک؛ نجات نفت یا توقف تولید؟/ رونق اقتصاد ایران با نفت ۲۰ دلاری!

توافق اوپک؛ نجات نفت یا توقف تولید؟/ رونق اقتصاد ایران با نفت ۲۰ دلاری!

هیچکس گمان هم نمی­ کرد که قیمت نفت در بدترین حالت به ۲۰ دلار برسد و حالا همگان در انتظار افزایش اندک آن چشم دوخته اند. از ابتدای سال جاری میلادی قیمت نفت به کاهش ۶۵ درصدی رسیده است که این حجم کاهش قیمتی، باعث تعطیلی پالایشگاه‌ها و توقف تولید بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی جهانی شده است. اینک اوپک تصمیم به یک توافق تاریخی گرفته و قرار است تولید نفت خود را به دلیل سقوط قیمت در بازار‌های جهانی به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد، به عبارتی میزان تولید آن بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر کاهش خواهد یافت. محمد عباسی تحلیلگر بازار نفت در گفتگو با دیدارنیوز دراین باره گفت:توافق اوپک مبنی بر این است که بازار تا دوسال آینده به شرایط تقاضای گذشته باز نخواهد گشت بنابراین همیشه این فشار پشت قیمت نفت خواهد بود. به عبارتی اگر قیمت بازار نفت افزایش یابد کشور‌هایی که وابستگی شدیدتری به درآمد‌های نفتی دارند سعی می‌کنند با افزایش تولید از قیمت بالاتر، بیشترین بهره را ببرند که این اتفاق باعث می‌شود قیمت در یک سطحی ثابت بماند.
۸۰ درصد صادرات ایران تحت الشعاع کرونا/بحران کاهش ارزش کالای صادراتی

۸۰ درصد صادرات ایران تحت الشعاع کرونا/بحران کاهش ارزش کالای صادراتی

با توجه به بسته شدن مرزها، صادرات فولاد کشور با مشکل مواجه شده و احتمال ریزش شدید رشد آن مطرح شده است که می‌تواند ضربه مهلکی به این بخش ارزآور وارد سازد، البته فعالان در این حوزه کار خود را تعطیل نکردند و برای حفظ بازار، اقدام به فروش با قیمت پاپین کرده اند، اما داستان، شکل نگران کننده‌ای به خود گرفته است. نگرانی فوق تنها به صنعت فولاد ارتباط پیدا نمی‌کند، صنایع دیگر از جمله پتروشیمی و نفت، خشکبار و... را نیز شامل می‌شود. سید حمید حسینی فعال اقتصادی در بخش پتروشیمی و عضو اتاق بازرگانی ایران و پدرام سلطانی عضو شورای عمومی فدراسیون جهانی اتاق‌ها (ICC) و نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفتگو با دیدارنیوز به بررسی وضعیت صادرات کالا در دوران کرونا پرداخته اند و تاثیر ویروس کرونا بر میزان صادرات را بسیار جدی بیان کردند. در ادامه می‌توانید تحلیل فعالان اقتصادی نامبرده را بخوانید.
عامل افزایش قیمت جهانی طلا رکود است/ رکود تورمی در ایران تداوم می‌یابد

عامل افزایش قیمت جهانی طلا رکود است/ رکود تورمی در ایران تداوم می‌یابد

با افزایش نگرانی‌ها درباره شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا، شاخص‌ها در بازار‌های جهانی با افت روبرو شده و قیمت طلا به بالاترین نرخ خود در طی چند سال گذشته رسیده است. اقتصاد و بازار ایران هم از این افزایش قیمت‌ها بی تاثیر نمانده و این روز‌ها شاهد افزایش قابل توجهی در بازار طلا و سکه هستیم. کامران ندری کارشناس امور اقتصادی در رابطه با دلایل افزایش جهانی قیمت طلا در گفتگو با دیدارنیوز گفت:افزایش قیمت جهانی طلا به خاطر رکودی است که در اقتصاد جهان اتفاق افتاده، دلیل آن هم گسترش و شیوع پاندمیک ویروس کرونا است. در واقع گسترش این ویروس سبب شده تا بازار‌های جهانی ریزش پیدا کنند و مردم به جای اینکه ترجیح دهند در بازار‌های مالی دست به خرید بزنند، به سمت دارایی قابل اطمینان می‌روند، بنابراین به طور طبیعی در چنین وضعیتی شاهد سرعت افزایش قیمت جهانی طلا هستیم. تفاوت اقتصاد ایران با اقتصاد‌های دیگر دنیا که با مشکل کرونا مواجه شده‌اند در این است که علاوه بر رکود، بالا بودن نرخ تورم نیز مزید بر علت است که این عامل دوم، به تنهایی فشار فراوانی به بازار‌هایی مثل طلا و ارز وارد می‌سازد. در صورتی که افزایش قیمت جهانی را هم به آن اضافه کنیم تاثیر آن بر بازار ایران بسیار قابل توجه خواهد بود.
نهاد حکومت باید خسارات ناشی از قرنطینه را جبران کند/ اگر دولت تنها بماند چاره‌ای جز چاپ پول نخواهد داشت
«علیرضا کفشکنان» کارشناس امور اقتصادی در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

نهاد حکومت باید خسارات ناشی از قرنطینه را جبران کند/ اگر دولت تنها بماند چاره‌ای جز چاپ پول نخواهد داشت

شاید به دلیل حال بد اقتصاد کشور است که با وجود آنکه این روز‌ها سلامتی شهروندان ایرانی با گسترش شیوع ویروس کرونا با خطرات جدی روبرو شده، اما دولت حاضر به عملی ساختن قرنطینه به شکل واقعی نیست و حسن روحانی اصرار عجیبی بر اینکه شرایط کشور عادی است، دارد. علیرضا کفشکنان کارشناس امور اقتصادی درباره تاثیر قرنطینه بر اقتصاد به دیدارنیوز گفت:شرایط بسیار سخت است و دولت به تنهایی قادر نیست این خسارات را جبران و تامین کند، باید یک پله فراتر رفت و به جای نهاد دولت، نهاد حکومت وارد کار شود و این نقیصه‌ها را جبران کند. بسیاری از موسسات و شرکت‌های تولیدی هستند که طی سال‌های گذشته، بخشی از اقتصاد کشور را تصاحب کردند، در نتیجه به لحاظ مالی رشد داشته و صاحب سرمایه‌های عظیمی شدند، بنابراین حاکمیت و حکومت باید از این ظرفیت‌ها استفاده کند. موسسات مورد اشاره در صورتی که در چنین بحران‌هایی به کمک کشور، نظام و مردم نیایند چه زمانی باید از آن‌ها انتظار یاری داشت؟ البته صندوق ذخیره هم تا حدی که لازم باشد، می‌توان از آن برداشت کرد، ولی حتما در کنار آن، این بنیاد‌های حکومتی که به ویژه زیرمجموعه دولت نیستند، باید کمک برسانند، با یاری آن‌ها قطعا از این برهه بسیار سخت و دشوار عبور می‌کنیم، ولی چنانچه فقط درصدد برآئیم تا تمام بار را بر دوش دولت گذاریم، قطعا دولت چاره‌ای جز چاپ پول نخواهد داشت که آثار زیان‌بار این کار، گریبان کشور را خواهد گرفت.
حسین راغفر: احتمالا در ۹۹ ونزوئلا می‌شویم! / بورس به زودی دچار یک طوفان وحشتناک خواهد شد

حسین راغفر: احتمالا در ۹۹ ونزوئلا می‌شویم! / بورس به زودی دچار یک طوفان وحشتناک خواهد شد

بنیان‌های اقتصادی کشور به شدت مشکل دارد و باید برای آن فکر اساسی کرد. بسیاری از اقتصاددان‌ها که جزو نهادگرا‌ها نیز دسته بندی می‌شوند همواره بر این نکته تاکید داشته‌اند. دیدارنیوز در گفت‌وگویی با حسین راغفر استاد دانشگاه و اقتصاددان به سراغ چشم انداز اقتصادی سال ۹۹ رفته است. وی می‌گوید: به نظر من این اولین چیزی است که باید تغییر بکند. برگردیم به یک اقتصاد مردمی. همانطور که قانون اساسی مطرح می‌کند. کار یک حق همگانی است و ارائه آن و فراهم کردن تمهیداتش به عهده دولت و حکومت است. این اصل صریح قانون اساسی است؛ بنابراین وظیفه و مسئولیت دولت باید تغییر کند. دولت نباید خادم صاحبان سرمایه‌داری تجاری باشد. باید که خادم عموم مردم باشد. همینطور که این فلسفه اقتصادی چین و کره و ژاپن است یعنی حداکثر کردن شغل، بنابراین اشتغال کامل باید هدف دولت و حکومت قرار بگیرد. برای آدم‌های مختلف باید فکر کند که من چه شغلی ایجاد کنم. برای یک متخصص دانشگاهی نخبه، چه شغلی درست کنم. ما چه کار می‌کنیم؟ هر چه نخبه هست تربیت می‌کنیم بسته بندی می‌کنیم می‌فرستیم آمریکا. می‌دهیم به غربی که از ظرفیت‌های آن‌ها علیه خود ما استفاده کند. برای اینکه این اقتصاد تجاری سفته بازی و سوداگری، تولید نمی‌خواهد، لذا مهندس نمی‌خواهد اصلاً.