اولین تراکنش اینستکس؛ بازگشایی دریچه اروپا درجهت گشایش پنجره ایران
«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

اولین تراکنش اینستکس؛ بازگشایی دریچه اروپا درجهت گشایش پنجره ایران

۱۳ فروردین ماه سال جاری روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال از اولین تراکنش مالی میان اروپا و ایران تحت سامانه مالی اینستکس خبر داد. فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره علت انجام اولین تراکنش در سامانه اینستکس از سوی اروپایی‌ها در گفتگو با دیدارنیوز گفت: اروپایی‌ها با این حرکت مایل هستند که حس نیت خود را به حکومت ایران با توجه به گرفتاری اخیر در نتیجه شیوع بیماری کرونا نشان دهند. از طرف دیگر در صورتی که مشکل مورد اشاره در ایران گسترش پیدا کند سرریز و مازادش، آن‌ها را بیشتر گرفتار خواهد کرد. دنیا، دنیای ظروف مرتبط است، بنابراین چنانچه بحرانی در کشور ما شدید شود به آنجا هم سرایت می‌کند، ولی در عین حال درصددند تا نشان دهند در دشواری‌ها حاضر هستند دریچه‌هایی را بگشایند و انتظار دارند که طرف مقابل نیز پنجره‌هایی را باز کند یا از تهدید‌های خود بکاهد.
ضعف ایران و عربستان موجب یکه تازی روسیه در بازار نفت است/ آمریکا از تضعیف اوپک استقبال می‌کند
«مهدی مطهرنیا» آینده پژوه و استاد دانشگاه در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

ضعف ایران و عربستان موجب یکه تازی روسیه در بازار نفت است/ آمریکا از تضعیف اوپک استقبال می‌کند

روسیه در غیبت دیگر رقبای بین المللی، در حال گسترش هژمونی خود بر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است و به آرامی در حال تسلط و گاه تک روی در عرصه انرژی است؛ به گونه‌ای که برنامه اوپک برای کاهش بیشتر تولید نفت به منظور مقابله با تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار با مخالفت روسیه که حاضر نشد از این پیشنهاد حمایت کند، به نتیجه نرسید. همین ناکامی در دستیابی به توافق میان اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، موجب شد قیمت نفت، دچار ریزش شدیدی شود. در همین رابطه مهدی مطهرنیا آینده پژوه و استاد دانشگاه در گفتگو با دیدارنیوز نقش روسیه را در منطقه خاورمیانه به طور کلی منبعث از سیاست‌های موقتی و استفاده از ضعفی می‌داند که بر کشورهایی، چون ایران و عربستان سعودی حاکم شده است. وی می‌گوید به واسطه نظام انقلابی که بر ایران حاکم است که به نوعی برخورد ایدئولوژیک با مسائل سیاسی را دنبال می‌کند، روس‌ها از این موضوع در چهار دهه گذشته، بهترین استفاده را بردند و اکنون در بازار انرژی جهانی، با توجه به شکست اتحاد جماهیر شوروی سابق توانستند بازار انرژی را به نفع خود مدیریت کنند و همواره از این جهت استفاده کردند.
ورود چین به تکنولوژی هوش مصنوعی، خط قرمز آمریکا است
"دیدارنیوز" در گفتگو با «محمد نظری» ابعاد جدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا را بررسی کرد؛

ورود چین به تکنولوژی هوش مصنوعی، خط قرمز آمریکا است

پیش بینی کوتاه مدت این است که ترامپ از مقوله فشار بر چین برای رای آوری در سال ۲۰۲۰ استفاده خواهد کرد و تا آن مقطع سیاست‌های سخت گیرانه خود را نسبت به چین ادامه خواهد داد. چین کانون تهیه و تولید کالا‌های مصرفی غرب و آمریکاست، بلوک غرب از کانادا تا اروپا کالا‌های مصرفی خود را از چین می‌گیرند، ولی ترس اصلی آن‌ها ورود چین به تکنولوژی هوش مصنوعی است، این خط قرمز آمریکایی هاست، لذا بحث تعرفه‌ها به تنهایی نیست و این مسئله ابعاد گسترده‌ای دارد. کشور‌های صنعتی شرق آسیا مانند ژاپن و تایوان نیز از ناحیه چین احساس خطر می‌کنند و بیشتر از همه این کشور‌ها آمریکا را به فشار هرچه بیشتر به چین ترغیب می‌کنند.
پس از پایان مهلت ۶۰ روزه، ایران بنای خروج از برجام را ندارد
«منصور حقیقت‌پور» کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با "دیدارنیوز":

پس از پایان مهلت ۶۰ روزه، ایران بنای خروج از برجام را ندارد

پس از پایان مهلت ۶۰ روزه، ایران به هیچ وجه قصد خروج از برجام را ندارد. اقداماتی که می‌تواند اجرایی کند، همان اختیاراتی است که در این توافقنامه داده شده است. در برجام، اقدام بعدی درصورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد، مورد پیش بینی قرار گرفته و رفتار ایران هم برهمین پایه پیش‌بینی می‌شود. در صورتی که دوستان اروپایی تمایل به اجرا و عملیاتی شدن برجام دارند باید هزینه اجرای آن را تقسیم کنند، ایران سهم خود را تا به امروز پرداخت کرده، آن‌ها هم سهم خود را پیش آورند تا برجام برهمان پایه باقی بماند.
چین یک چالش جهانی برای آمریکا به حساب می‌آید
محسن شریعتی‌نیا، کارشناس مسائل چین در گفتگو با "دیدارنیوز":

چین یک چالش جهانی برای آمریکا به حساب می‌آید

سطح قدرت ایران و چین در سیاست بین‌‍الملل با هم بسیار تفاوت دارد. ایران یک چالش خاورمیانه‌ای برای سیاست خارجی آمریکا است، در حالی‌که چین یک چالش جهانی محسوب می‌شود و درهیچ سناریویی قرار نیست ایران منابع قدرتی داشته باشد که با آمریکا برابری کند، اما درمورد چین این اتفاق در حال وقوع است.
چین و آمریکا زبان یکدیگر را می‌فهمند/اقتصاد چین بر مبنای سرمایه داری است
قاسم محبعلی در گفتگو با "دیدارنیوز" به بررسی روابط اقتصادی چین و آمریکا پرداخت؛

چین و آمریکا زبان یکدیگر را می‌فهمند/اقتصاد چین بر مبنای سرمایه داری است

آمریکا که تجارت بزرگی با چین دارد قصد دارد هزینه‌های این تجارت با چین را کاهش دهد، چین هم می‌خواهد منافعش در آمریکا تضمین شود. این دو کشور مانند دو تاجر با هم چانه می‌زنند و این با شاخ و شانه و خط و نشان کشیدنی که بین ما و آمریکا وجود دارد متفاوت است. چین بعد از مائو و آمریکا سالهاست زبان همدیگر را می‌فهمند و کارشان به تقابل و تحریم جدی نمی‌کشد.
اعضای مجمع تشخیص، ماده تبصره الهامی دارند/لاریجانی زیربار داستان جدید مجمع تشخیص نمی‌رود
قاسم میرزایی‌نیکو در گفت‌وگو با "دیدارنیوز":

اعضای مجمع تشخیص، ماده تبصره الهامی دارند/لاریجانی زیربار داستان جدید مجمع تشخیص نمی‌رود

خانه ملت با بیان تذکرات مختلف، تلاش می‌کند تا مانع این کار شود و درنهایت، اگر در این زمینه، موفقیتی کسب نکرد، از آنجا که قانون‌های جدید را مجلس باید به روزنامه رسمی اعلام کند، در صورت روی دادن تغییراتی خلاف نظرنمایندگان درمصوبه‌ای، این ابلاغیه صورت نخواهد گرفت.
تحریم­های ترامپ از دو دیدگاه؛ زیباکلام و مظاهری

تحریم­های ترامپ از دو دیدگاه؛ زیباکلام و مظاهری

آنچه منافع کشور ما در عرصه بین‌المللی را تأمین ‌می‌کند، همراستا شدن این منافع با منافع ملی و البته تعهدات بین‌المللی سایر کشورهاست. خوشبختانه سیاستهای خودمحور، یکجانبه‌گرا و منفعت‌طلبانه رییس جمهور آمریکا تنها شامل ایران نشده و به نحوی دامن تک‌تک قدرتهای اثرگذار بین‌المللی و منطقه‌ای را گرفته است.