جامعه گرفتار سقوط ارزش‌ها شده است/ تفکر غارتی ـ غنیمتی بین مسئولان رشد کرده است
«مهران صولتی» آسیب‌شناس اجتماعی در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

جامعه گرفتار سقوط ارزش‌ها شده است/ تفکر غارتی ـ غنیمتی بین مسئولان رشد کرده است

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه درباره کارمندانی که به دلیل فساد بازداشت شده اند، آماری را اعلام کرد که بسیار تعجب برانگیز بود. به گفته او بیش از ۲۵ نفر از شورا و شهرداری در شهرستان پاکدشت به علت فساد بازداشت شده‌اند. همچنین در اراک ۱۸ نفر، در گچساران ۲۰ نفر، در چهارباغ که بخش کوچکی است ۱۵ نفر و در بوشهر ۸ نفر بازداشت شده اند. ابتلای کشور به فساد مالی و اقتصادی درد بسیار جدی و مهمی محسوب می‌شود. مهران صولتی آسیب‌شناس اجتماعی در گفتگو با "دیدارنیوز" درباره چرایی موج فراگیر فساد در کشور گفت:جامعه گرفتار سقوط ارزش‌ها و اوج گرفتن بی‌هنجاری‌ها شده و مرجعیت ارزش‌های مذهبی به نحو کم سابقه‌ای دچار خدشه شده است. به این معنا ارزش‌هایی که قبلا یک ویژگی بازدارنده محسوب می‌شدند و افراد تلاش‌شان برآن بود تا با ابتناء به آموزه‌های دینی و مذهبی کمتر به سمت روابط فسادآمیز سوق پیدا کنند، رنگ سابق را ندارد.
تلاش مجلس برای ایجاد زیرساخت لازم جهت استخدام نیرو‌های قراردادی

تلاش مجلس برای ایجاد زیرساخت لازم جهت استخدام نیرو‌های قراردادی

مسعود رضایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیدارنیوز در خصوص نیرو‌های قراردادی ادارات دولتی و وضعیت استخدامی آن‌ها گفت: در قانون برنامه ششم توسعه، تلاش نمایندگان مجلس بر این بوده است که باری از دوش این کارمندان بردارند، لذا از روزی که این قانون تصویب شد دیگر استخدام نیرو در بخش‌های مختلف دولت ممنوع نیست و سازمان‌های دولتی می‌توانند در صورت نیاز، نیروی خود را استخدام کنند؛ هرچند با اخباری که ما داریم علاقه‌ای به این موضوع نشان نداده اند. اکنون ما در تلاشیم زیر ساخت‎های لازم را برای استخدام تمام نیرو‌های قراردادی ارکان دولتی فراهم آوریم، چراکه تفاوت فاحش حقوق و مزایای نیرو‌های استخدامی و قراردادی موجب نارضایتی و بهره‌برداری نادرست از نیرو‌هایی شده که عمدتاً جوان هستند.
تبلیغ نکنید! آب ژرف احتمالی در حد رودخانه نیست
گفت‌وگو با مسعود مرسلی؛ متخصص حوزه آب

تبلیغ نکنید! آب ژرف احتمالی در حد رودخانه نیست

مجبوریم از پتانسیلی که داریم بیش‌ترین استفاده را ببریم. در خیلی جاها، سدهای اضافه تاسیس کرده‌ایم ولی در جاهایی نیز پتانسیل برای احداث سدهای کوچک و در حد روستا وجود دارد. بحث تغذیه مصنوعی و تزریق آب ناشی از بارندگی و سیلاب به داخل زمین هم مطرح است. بحث کاهش مصرف آب هم اهمیت دارد. با این راهکارها باید بحران آب را حل کنیم.
«کوشا» غیردولتی است و از شهرداری و بهزیستی کمک نمی‌گیرد
گفت‌وگو با مریم پناهی، فعال اجتماعی حوزه کودکان کار و خیابان

«کوشا» غیردولتی است و از شهرداری و بهزیستی کمک نمی‌گیرد

ما معتقدیم کودک کار محصول دوقطبی بودن جامعه در ارتباط با مسائل مالی است. وقتی ثروت در یک جا جمع می‌شود و فقر در جای دیگری جمع می‌شود با پدیده‌ای به اسم کودک کار مواجه خواهیم شد. هدف اصلی ما، حذف کار کودک است. ما برای تحقق این هدف، در ابتدا بچه را به محیط آموزش و بازی و شادی می‌بریم.
شهر‌سازی، از نگاه «معماری» تا نگاه «گُنده‌لات»
در گفت‌وگو با فرامرز تطهیری‌مقدم؛ متخصص معماری و شهرسازی بررسی شد

شهر‌سازی، از نگاه «معماری» تا نگاه «گُنده‌لات»

در اوایل دوره تصدی آقای قالیباف در شهرداری تهران، ما این پیشنهاد را مطرح کردیم که بلوک به بلوک، مسائل این بافت‌ها مطالعه و آسیب‌شناسی شود و با تهیه آمار دقیق از ساکنان آنها، برای هر کدام نسخه مستقل ساختاری و راهبردی نوشته شود. با انجام این کارها، می‌توانستیم باعث شویم بافت‌های شهری، امروزی شوند.
مناطق غربی ایران، دارای رتبه اول خودکشی در جهان
گفتگو با اردشیر بهرامی؛ پژوهشگر حوزه اجتماعی و نویسنده کتاب «فرهنگ، توسعه و خودکشی در غرب ایران» / قسمت اول

مناطق غربی ایران، دارای رتبه اول خودکشی در جهان

با توجه به اینکه نرخ خودکشی در صد هزار نفر محاسبه می‌شود، مناطق غربی ایران با داشتن نرخ ۳۰ تا ۷۰ نفر در صدهزار نفر، بالا‌ترین آمار خودکشی در تمام دنیا را دارا است. کتاب «فرهنگ، توسعه و خودکشی در غرب ایران» با نگاهی جامعه‌شناسانه، خشونت و فقری را که محصول توسعه نامتوازان است، عامل اصلی شیوع خودکشی در مناطق غربی ایران می‌داند.
اشک تمساح ریختند اما کسی دستمان را نگرفت
بخش آخر گفتگوی دیدارنیوز با لیلا ارشد؛ مددکار اجتماعی و موسس «خانه خورشید»

اشک تمساح ریختند اما کسی دستمان را نگرفت

در طول دو ماه، شش معاون امور زنان در شش وزارتخانه را ملاقات کردم تا به آن‌ها بگویم به ما کار بدهند. هیچ کسی به ما کمک نکرد. همه آن افراد اشک ریختند و ما را تحسین کردند اما دریغ از یک کمک و اقدامی که صورت گرفته باشد.
بازسازی مسکن مهر شهید شیرودی سرپل‌ذهاب اشتباه است، باید موزه شود!
گفت‌وگو با مرتضی بسطامی، متخصص مهندسی زلزله درباره مسکن مهر سرپل‌ذهاب

بازسازی مسکن مهر شهید شیرودی سرپل‌ذهاب اشتباه است، باید موزه شود!

من چند بار از بلوک‌های مسکن مهر آن مجتمع بازدید کرده‌ام. اساساً بازسازی مسکن مهر شیرودی، اشتباه است. پیشنهاد من این است که مسکن مهر آنجا را به موزه تبدیل کنند و از اول در زمین دیگری به طور اصولی بسازند چون خاک آنجا مشکل داشته است. ما نباید هزینه سنگینی برای بازسازی اسکلتی صرف کنیم که آسیب سازه‌ای دیده است.
تحلیل پدیده‌‌های زلزله کرمانشاه، از صدای انفجار تا بهمن‌‌های سنگی
در گفت‌وگو با ابراهیم حق‌شناس، معاون پژوهشگاه زلزله‌شناسی بررسی شد

تحلیل پدیده‌‌های زلزله کرمانشاه، از صدای انفجار تا بهمن‌‌های سنگی

ما وقتی یک شیب مستعد لغزش داریم، یک عامل محرک مثل بارندگی یا زلزله می‌تواند آن را حرکت بدهد. در این منطقه یک زلزله قوی، خیلی از شیب‌‌های سطح زمین را لرزانده و زمین‌لغزش رخ داده است. جوشش ماسه یا روان‌گرایی که در کنار رودخانه‌‌ها اتفاق می‌افتد به این دلیل است که سطح آب بالا هست و وقتی زلزله اتفاق می‌افتد این ماسه شروع به ارتعاش و تکان خوردن می‌کند.
دولت، مسئول توانمندسازی است نه جبران خسارات زلزله
بررسی وضعیت بازسازی مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب در گفت‌وگو با مجید جودی، مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن

دولت، مسئول توانمندسازی است نه جبران خسارات زلزله

۲۱ آبان ماه در سرپل ذهاب زلزله اتفاق افتاد. در روز ۲۴ آبان دولت اعتبارات اولیه را تصویب کرد تا به هر خانواده در شهر ۴۰ میلیون تومان و در روستا ۳۰ میلیون تومان وام و در شهر ۶ میلیون تومان و در روستا ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض داده شود. ۱۰ میلیون تومان هم بابت اسباب و وسایل، وام و دو میلیون تومان هم کمک بلاعوض اعطا شد. می‌گردد.
۱