تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
افاضات اضافه

به عوام چه ربطی دارد که محمدجواد چه چیزی را امضا می‌کند؟

افاضات اضافه ستون هفتگی بیانات عوام الملک است که در آن به بیان نظرات منور خود در مورد مسائل جهان می‌پردازد. خاطرات نوروزی این نابغه خاص دوران را در ادامه می‌خوانید.

کد خبر: ۸۴۸۱۷
۱۴:۳۶ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۰

به ما چه ربطی دارد که محمدجواد چه چیزی را امضا می‌کند؟

دیدارنیوز _ عوام الملک:

 جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰
صبح زود آخرین پیام‌های تبریک سال نوی خواص به عوام را مرور کردم. خواص‌المله رشت که بار‌ها به زبان انگلیسی با عوام و خواص آمریکا صحبت کرده سال هزار و سیصد و چهارصد را به ما تبریک گفت. خوشبختانه معلوم است خواص ما اینقدر مشغول صحبت به زبان‌های دیگر برای بقیه جهان هستند که گاهی در صحبت کردن به زبان مادری دچار اشتباه می‌شوند. باید خوشحال بود. یکی از کارشناسان رسانه بودجه‌بگیر نکاتی درباره انقلاب اقتصادی ۱۴۰۰ و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی بیان کرده که جالب است. تلفیقی از اندیشه‌های مارکسیستی و لیبرالیستی و گلوبالیستی و کمونیستی و کوبیستی و هیچینیستی است. باید مراقب این نخبگان باشیم. به نظر می‌رسد انقلاب اقتصادی ۱۴۰۰ با این تئوری‌های قوی غرب را به هراس بیندازد. باید با آقای خوشبخت [سردبیر دیدارنیوز]مشورت کنیم و تا جایی که می‌توانیم زمین کشاورزی بخریم. گران می‌شود و می‌توانیم به جای کاشتن چغندر و گندم، در آن‌ها برج و ویلا بسازیم. رونق اقتصادی خوبی در راه است. خوشبختانه ستاد‌های سعید هم با شعار "احیای رویای ایرانی" کار خود را شروع کردند. البته شعارش کمی شبیه رویای آمریکایی‌ست، اما عیبی ندارد. بالاخره سعید نشان داده که می‌تواند رویای ما را به کابوس آن‌ها تبدیل کند و نه برعکس. گزارشی از کیانوش درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا خواندم. کاملا نشان می‌دهد که اقدامات صورت گرفته موثر بوده و همه حرف‌های قبلی بانمک‌ترین عضو خواص‌الدوله و خود کیانوش درباره روند واکسیناسیون صحت دارد. خوشبختانه هیچ یک از کشور‌های غربی و شرقی تا این لحظه موفق نشده‌اند به ما واکسن بدهند و ما، واکسن خودمان را می‌سازیم و منتشان را هم نخواهیم کشید. شاید هم تا زمان تولید واکسن ایرانی، بقیه جهان آنقدر واکسن زده باشند که اثری از کرونا در کشورهایشان نماند و آن بخش از ما که زنده بمانند اصلا نیازی به واکسن پیدا نکنند. استراتژی هوشمندانه‌ای‌ست. خوشبختانه بزرگوار مشهدی امروز هم در نوشتن خاطرات به من کمک کرد. حرف‌های مهمی در مورد لزوم آزادی عوام و صف روغن و دسته‌بندی افراد حاضر در فضای مجازی زد و از عوام دعوت کرد تا در تجمع روز دوشنبه مشهد شرکت کنند. احتمالا کرونا از مشهد رفته است. دسته‌بندی کردن حاضران در فضای مجازی نشان می‌دهد بزرگوار مشهدی هم خیلی به مطالب محمدرضا علاقه دارد. عصر، مساله بسته ماندن کانال سوئز و ترافیک ایجادشده در دریای سرخ همچنان در صدر اخبار بود. یک کشتی باربری در کانال گیر کرده و راه بسته شده است. اگر اندازه‌اش خوب باشد می‌توانیم آن را بخریم و در صورت لزوم تنگه هرمز را با آن ببندیم. غربی‌ها باید بدانند وقتی بستن یک کانال اینقدر ترافیک ایجاد می‌کند اگر تنگه را که علیرغم اسمش از کانال بزرگتر است ببندیم چه اتفاقی خواهد افتاد. آخر شب پیام‌های عوام را که از طریق صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام دیدارنیوز برایم ارسال شده بود خواندم و جواب دادم. یکی از عوام به عربی چیز‌هایی در مورد خواص نوشته بود. به نظرم اشتباه املایی داشت. حدس می‌زنم "تسلط" را اشتباهی "تصلت" نوشته بود. ایراد ندارد. بعضی از عوام هم تحت تاثیر محمود و خواص‌المله رشت ترجیح می‌دهند به جای فارسی، زبان‌های دیگر را یاد بگیرند. یکی دیگر از عوام هم که هفته قبل فکر کرده بود من دکتر هستم در پاسخ به تکذیب من گفته بود از تواضع من شگفت‌زده شده که چطور در عین نابغه دوران بودن از عنوان دکتر گریزانم. درستش هم همین است. در این دوره و زمانه نمی‌شود هم نابغه بود و هم دکتر. مثل خیلی چیز‌های دیگر که نمی‌شود.
 
شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰
صبح سخنرانی حسن را دیدم. به نظر می‌رسد از جایی که حسن و دوستانش نشسته‌اند پیک کرونا از بین رفته است. البته از جایی که بقیه نشسته‌اند اخبار دیگری می‌رسد. مثلا اعلام شد که اصفهان وارد پیک چهارم کرونا شده و رنگ خیلی از شهر‌ها هم بعد از سخنرانی حسن تیره‌تر شد. جای نگرانی نیست. خواص چیز‌هایی را در خشت خام می‌بینند که عوام در آینه هم نمی‌بینند. خبر سفر وزیر خارجه چین به تهران در صدر اخبار است. بلافاصله که به تهران رسید با علی و حسن دیدار کرد و بعد هم خودش را به محمدجواد رساند و امضا کردند. البته به ما که ربطی نداشت چه چیزی را امضا کردند. محمدجواد و علی و حسن انتخاب کردند که امضا کنند و از حالا به بعد ما اینطوری زندگی کنیم. خوشبختانه با اینکه کسی نمی‌داند چه چیزی امضا شده است، اما عده‌ای خیلی موافق و عده دیگری خیلی مخالف هستند و با هم بحث‌های داغ می‌کنند. قطعا غربی‌ها چشم دیدن این فضای دموکراتیک را ندارند. باید به عنوان عوام‌الملک نامه‌ای به محمدجواد بنویسم و خواهش کنم از چینی‌ها بخواهد لااقل ویروس‌هایشان را بگذارند برای خودشان بماند و لاک‌پشت‌ها و گربه‌ها و ماهی‌ها و حیوانات ما را هم بگذارند برای خودمان بماند. یکی از خواص اصولی حرف‌های خوبی در مورد انتخابات زد و گفت انتخاب آقا سید محمد و محمود و حسن مثل بارداری ناخواسته بوده است. واقعا باید آموزش‌های پیشگیری از بارداری را جدی گرفت. هر آدمی از این همه بارداری و زایمان ناخواسته خسته می‌شود. محمود هم مثل همه این روز‌های اخیر یک سری حرف زد و گفت که هنوز حرف نزده و بعدا حرف می‌زند.

 یکشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۰
صوت جلسه‌ای از خراسان به دستم رسید. متاسفانه بخشدار یکی از شهر‌ها فکر کرده بود، چون بخشدار است می‌تواند در مورد مشکلات عوام در حضور رییس خواص‌الدوله خراسان صحبت کند. بسیار ناراحت‌کننده بود. این حد از گستاخی از سوی کسی که عملا باید خودش را جزو خواص‌الدوله بداند بی‌سابقه بود. خوشبختانه رییس خواص‌الدوله خراسان با قاطعیت برخورد کرد و اول به بخشدار مذکور ادب یاد داد و بعد هم او را از جلسه اخراج کرد. شایسته تقدیر است. اگر قاطعیت نشان داده نشود ممکن است عوام هم دچار توهم شوند و فکر کنند می‌توانند در مورد مشکلات کوچکشان اعتراض کنند. جلوی سیاه‌نمایی را از هر جا که بگیری سفیدنمایی‌ست. تصاویری از یک سری ترک جدید در برج میدان آزادی منتشر شد. احتمالا توطئه ضدانقلاب است و می‌خواهند به شلیک توپ در لحظه تحویل سال ربط دهند. چشم دیدن شادی مردم را ندارند. اگر لازم باشد سال‌های آینده باید از بمب‌افکن استفاده شود تا ثابت شود جوسازی‌ها تاثیری روی ما ندارد. خبر مرتبط با امضای یک چیزی بین محمدجواد و وزیر خارجه چین همچنان مورد توجه است. خیلی خوب است که چیزی که اصلا معلوم نیست چه چیزی است اینقدر مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر امضا نشده بود در تعطیلات نوروز کسل می‌شدیم. جای نگرانی هم نیست. قبلا هم نوشتم که محمد جواد و بقیه خواص انتخاب کرده‌اند که عوام اینطوری زندگی کنند. پس باید به ایشان اعتماد کنیم. آخر شب اخباری مبنی بر جدی شدن کاندیداتوری ابراهیم منتشر شد. تعجب می‌کنم. مگر ابراهیم شوخی دارد. حسین هم با فیلترشکن به توییتر وصل شده است و به عده‌ای از صاحبان اکانت در توییتر پیام داده که بیایید با هم مشورت کنیم. خیلی خوب است که خواص وقتی کاندیدا می‌شوند به عوام توجه می‌کنند.

دوشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۰
با اینکه در اخبار ماجرای چیزی که با چین امضا شده و مرغ خیلی مورد توجه هستند بزرگوار اصفهانی، تمرکزش را از دست نداد و در مورد عمل زشت و شنیع دوچرخه‌سواری زنان، حرف‌های خوب و مهمی زد. به نظر می‌رسد حالا که هوا بهتر شده است می‌توان با زنان دوچرخه‌سوار با زبان دیگری غیر از حرف زدن معمولی صحبت کرد. خوشبختانه کسانی که خودشان را کاندیدای جانشینی حسن می‌دانند با قدرت تمام در حال حل مشکلات کشور هستند. باقر اعلام کرده تا ۵ سال آینده اقتصاد کشور ساماندهی می‌شود. زمان خوبی‌ست. معلوم است باقر روی دو دور ریاست حساب کرده است. رستم هم با اینکه سر سفره شام بوده از طریق ابزار‌های اینترنتی جدید به مخاطبانش گفته که هر کسی در کشور هر چیزی می‌خواهد سراغ رستم را می‌گیرد. این مساله ریشه تاریخی هم دارد. به نظرم باید از عکس رخش به عنوان نماد ستادش استفاده کند. شایعاتی درباره راه‌اندازی ستاد محمدجواد هم شنیده می‌شود. اگر صحت داشته باشد جای تشویق دارد. چون وسط آن همه امضا به این همه کار هم می‌رسد.

سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
سردار به مسافران اعلام کرد فقط امروز، فرصت خروج از تهران و البرز دارند و بعد جریمه می‌شوند. حرف درستی‌ست. اینطوری ترافیک دو سه روز آخر تعطیلات هم کم می‌شود. بالاخره قرار نیست وضعیت نارنجی کرونا همه‌اش هم بد باشد. محمود با اینکه نزدیک شانزده سال است که تقریبا هر روز حرف می‌زند اعلام کرد که هنوز حرفش را نزده و در آینده می‌خواهد بزند. وجود چنین خواصی برای کشور سرمایه هستند. گویا نگران بوده که هنوز حمله مغول را به گردنش نیانداخته‌اند. به نظرم نیازی نیست. چون که صد آمد نود هم پیش ماست. ابراهیم درباره سن بازنشستگی حرف‌های اصولی زده و گفته اگر سن بازنشستگی بالا نرود کشور دچار مشکل می‌شود. درست است. اصلا به نظرم باید مفهوم بازنشستگی کلا از فرهنگ کار در کشور ما حذف شود. قرار نیست جمعی از عوام توقع داشته باشند که، چون مثلا نزدیک سی سال کار کرده‌اند برای بقیه عمر حقوق مفت بگیرند و تازه در مورد معیشت اعتراض کنند. افراد باید تا زمانی که زنده هستند کار کنند و در مورد معیشت هم اعتراض نکنند. خیلی خوب است که ممکن است ابراهیم جای حسن را بگیرد. همه مشکلات حل می‌شوند. فهرستی از اسامی نسل بعدی خواص که قصد دارند از خواص‌البلدی پله‌های ترقی را طی کنند به دستم رسید. خیلی اتفاق خوبی‌ست. خیالم راحت شد. نباید اجازه داد این چرخه گردش خواص و بستگان سببی و نسبی دچار اختلال شود. عصر مسابقه دوستانه فوتبال ایران و سوریه را دیدم. جواد گزارش می‌کرد. از وقتی که کیروش از تیم ملی رفته است جواد و دوستانش چیزی جز زیبایی در فوتبال نمی‌بینند. خیلی خبر خوبی‌ست. چون باعث می‌شود اگر گزارش همه بازی‌ها را جواد انجام دهد حتی اگر ببازیم و بد بازی کنیم چیزی از ارزش‌هایمان کم نشود و در واقع، قهرمان جهان باشیم. بعد از پایان گزارش مسابقه، گل گاوزبان دم کردم و خوردم. اخبار مربوط به چیزی که بین ایران و چین امضا شده همچنان مورد توجه است. من که، چون از عوامم طبیعتا هنوز نفهمیده‌ام چه شده است، اما حسین که گونه خاصی از خواص است به زبان خوش گفت کسانی که با چیز مذکور مخالفند یا احمق هستند و یا خائن. خدا را شکر کردم که مخالفت نکرده‌ام. علی هم که سخنگوی خواص‌الدوله است گفت خواص ایران خیلی شفافند و به دلیل علاقه‌ای که به عوام دارند مایل هستند جزئیات چیز مذکور را به عوام نشان دهند، اما چین راضی نیست. عیب ندارد. چینی‌ها همیشه ماخوذ به حیا بوده‌اند. ما هم بهتر است به احساس، بسنده کنیم و از خیر مشاهده بگذریم.

چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰
امروز حسن مثل بعضی سال‌های دیگر یادش افتاد که در مورد بخش‌های زینتی قانون اساسی سخنرانی کند. در هشت سال گذشته گاهی این کار را کرده است و سایر خواص هم چند لحظه به او زل زده‌اند و بعد هر کسی دنبال کار خودش، رفته است. محمدجواد اعلام کرد حرف آخرش درباره نامزدی انتخابات همان حرف اولش است. نمی‌شود. بعد هم از دوستان گاندوساز درخواست کرد که بگذارند کارش را بکند. من فکر می‌کردم گاندو اسم نوعی تمساح است و مثل همه انواع تمساح تولید مثل می‌کند. تازه فهمیدم که دوستانی هستند که آن را می‌سازند. خوب است که در تولید حیوان هم خودکفا شویم. حسین هم که خیلی وقت است گفته کاندیدا می‌شود درباره گشت ارشاد حرف‌های قشنگی زد. اینکه هر چهار سال یک بار در کشور برای انتخاب رییس خواص‌الدوله رای‌گیری می‌شود این حسن را دارد که عده‌ای حرف‌های قشنگی در مورد گشت ارشاد می‌زنند و بلافاصله بعد از پایان انتخابات گشت‌های ارشاد همه این حرف‌های قشنگ را در عمل لایک می‌کنند.

 پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۰
یکی از مشاوران باقر که خودش در هنر و فرهنگ بسیار زحمت کشیده است مطالب مهمی را علیه بهروز وثوقی افشا کرد. گویا وثوقی متهم به قتل و قاچاق است و خودش نمی‌خواهد به ایران بیاید وگرنه مشکل خاصی وجود ندارد. در مورد این اتهامات تحقیق کردم. مدارک قتل و قاچاق موجود بود. یک نسخه از فیلم‌های قیصر و گوزن‌ها را برای مقامات مربوطه فرستادم تا اگر متهم مذکور قصد ورود به ایران را داشت در همان مبادی مرزی برخورد لازم با وی انجام شود. چقدر خوب است که باقر در هر حوزه‌ای از مشاوران متخصص استفاده می‌کند. اخباری مبنی بر وجود یک شبکه اجتماعی جدید به نام کلا‌ب‌هاوس به گوش می‌رسد که گویا عوام در آن خیلی مشکلی برای اظهارنظر ندارند. اصلا اتفاق خوبی نیست و خطرناک است. امروز باید با کسبه و اهالی محل صحبت کنم که روز شنبه از این شبکه اجتماعی شکایت کنیم تا به حول و قوه خواص عزیز زودتر فیلتر شود. خوشبختانه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور کار خودش را آغاز کرد. اتفاق خوبی‌ست. مرغ‌ها، حساب کار دستشان می‌آید. بلافاصله هم ۸۴۰ کیلو مرغ احتکار شده کشف شد. به عبارت دیگر حدود ۳۰۰ عدد مرغ که در حال بر هم زدن وضع بازار بودند دستگیر شدند. دستاورد بزرگی‌ست. شاید بد نباشد برای هر حیوان به صورت مجزا قرارگاه ساماندهی تشکیل شود. گاو و گوسفند و ماهی را می‌توان در اولویت گذاشت. بانمک‌ترین عضو خواص‌الدوله بعد از چند روز سکوت خبر خوبی داد. گویا قرار است تبدیل به محور تولید واکسن کرونا در جهان شویم. مهم این است که تا آن زمان مقاومت کنیم و نمیریم. بالاخره واکسن‌های خارجی‌ها که الان در حال اسراف در مصرف آن هستند تمام می‌شود و محتاج ما خواهند شد. تا این خواص را داریم نباید آب در دلمان تکان بخورد. محسن امروز برای نخستین بار گفت که در سال ۹۲ به حسن گفته بوده وای به حال کشوری که تو بخواهی رییس خواص‌الدوله آن بشوی. باید قدر محسن را بدانیم. هیچکس مثل او نمی‌تواند آینده را ببیند و همه جوانب مسائل را در نظر بگیرد. تاریخ هم این را نشان داده است. وای به حال کشوری که نخواهد محسن رییس خواص‌الدوله‌اش باشد. از حوالی عصر عده‌ای از عوام و خواص اخبار مختلفی را با دیگران به اشتراک می‌گذاشتند. اخبار مربوط به حاملگی، خواستگاری، طلاق، مذاکره ایران و آمریکا، عذرخواهی چین از بقیه جهان به خاطر کرونا، عملیات‌های متعدد فریب عزرائیل و ... از جمله آن‌ها بود. گویا عوام و خواص ما، چون در تمام روز‌های سال فقط راست می‌گویند و راست می‌شنوند برای تنوع تصمیم می‌گیرند برای روز ۱۳ فروردین با دروغ سرگرم شوند. کار خوبی‌ست. گاهی هم دروغ گفتن و دروغ شنیدن نه تنها ضرر ندارد که برای تنوع، لازم است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی