از چشم جهان (۲۶)

نجات مذاکرات وین از پرتگاه سقوط با تغییر رویکرد ایران

در حالی که به نظر می‌رسید که مذاکرات وین برای احیای برجام در بن بست کامل قرار گرفته است حالا سردبیر سیاسی روزنامه گاردین مدعی است که تغییر رویکرد ایران این مذاکرات را نجات داده است.

کد خبر: ۱۱۶۰۷۸
۰۶:۰۰ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰

دیدارنیوز: مذاکرات وین احتمالا مهم‌‍ترین مسئله دیپلماتیک امروز در سطح جهانی است. در حالی که در هفته گذشته به نظر می‌رسید که این مذاکرات به دلیل رویکردهای سرسختانه طرفین به بن بست کامل رسیده است، حالا پتاتریک وینتور سردبیر سیاسی روزنامه گاردین مدعی است که تغییر رویکرد ایران باعث شده است که مذاکرات وین از پرتگاه سقوط نجات یابد. ترجمه این مقاله به صورت اختصاصی در دیدار منتشر می‌شود با این توضیح ضروری که امکان تایید تمام موارد مندرج در این یادداشت به صورت مستقل برای دیدار میسر نیست. 

منبع: روزنامه انگلیسی گاردین 
نویسنده: "پتاتریک وینتور"، سردبیر سیاسی گاردین
مترجم: حمید رضا بابایی 
 

به دنبال تجدید نظر تهران در مواضع خود، تلاش برای احیاء توافق هسته‌ای ایران، از پرتگاه سقوط نجات یافته است. تغییر رویکرد ایران پس از فشار‌های روسیه و چین و هشدار‌های آشکاری صورت گرفته که حاکی بود اتحادیه اروپا و آمریکا آماده می‌شوند تا مذاکرات را رها کنند.

این حس خوش بینانه و محتاطانه، در آغاز هفتمین دور مذاکرات وین برای تصمیم گیری درباره آینده توافق هسته‌ای دست داده است. پیش از آن چند دور مذاکراتی برگزار شده بود که فاجعه بار خوانده می‌شد؛ در گفتگو‌های هفته پیش، آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند ایران از وعده هایش که در مذاکرات قبل حاصل شده بود، عقب نشینی کرده است.

"میخاییل اولیانوف" نماینده روسیه در مذاکرات گفت: "ما توانستیم برخی سوء تفاهمات را که به بروز تنش منجر شده بود، رفع کنیم. همگی متعهد شدند تا اقدامات سازنده انجام دهند (تا توافق هسته‌ای احیاء شود). "

با این وجود، "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که واشنگتن برای "اقدامات بیشتر" علیه ایران آماده می‌شود؛ آن هم در بحبوحه نگرانی از این که مذاکرات ممکن است با شکست مواجه شود. 

"جن ساکی" دبیر مطبوعاتی کاخ سفید گفت، "رئیس جمهور از تیم خود خواسته است در صورت شکست دیپلماسی، آماده باشند و ما باید به گزینه‌های دیگر روی آوریم. "

"لیز تراس" وزیر امور خارجه بریتانیا هشدار داده بود این مذاکرات آخرین فرصت برای ایران است تا به تعهداتش بازگردد. اسرائیل با این خیال که مذاکرات شکست خواهد خورد، در حال آمادگی بوده است که به ایران حمله نظامی کند، که در این صورت هیچ توافق چندجانبه‌ای نمی‌توانست برنامه هسته‌ای ایران را محدود کند. 

دیپلمات‌های اروپایی در آستانه مذاکرات پذیرفته بودند که برخی جناح‌ها در ایران می‌خواهند از توافق هسته‌ای خارج شوند. اما روسیه مدعی شد ایران روز پنج شنبه با رویکردی جدید ظاهر شده و مایل است در خصوص پیش نویس طرح‌هایی که در دور نخست گفتگو‌ها درباره آن‌ها توافق حاصل شده بود، مذاکره کند. نخستین دور مذاکرات چند جانبه در ماه ژوئن پایان یافته بود. روسیه همچنین اعلام کرد ایران به جای اصرار صرف بر پیشنهادات جدید با محوریت تحریم‌ها و پایبندی به توافق هسته‌ای که هفته گذشته مطرح کرده بود، چنین رویکردی اتخاد کرده است. 

"علی باقری" مذاکره کننده ارشد ایران نیز بسیار مثبت به نظر می‌رسید. وی گفت: " امروز احساسم نسبت به حس جمعه گذشته متفاوت بود. حس کردم طرف‌های دیگر به صورت جدی‌تر می‌خواهند وارد مذاکرات جدی و نتیجه محور باشند. آنچه که ایران در هفته گذشته ارائه کرد، بیانگر دیدگاه‌های آن در پیش نویس طرح‌های ارائه شده در ۲۰ ژوئن است. ما به گفتگو ادامه خواهیم داد. " 

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در دیدار‌های خصوصی به تدریج به روسیه اعتماد می‌کردند و به میزانی کمتر چنین حسی را نسبت به چین داشتند تا ایران را در پشت پرده متقاعد کند درخواست‌های جدیدش برای رفع تحریم‌های اقتصادی آمریکا غیرواقع بینانه است. 

مبارزه در خصوص پیش نویس‌های ارائه شده به این معنا نیست که اختلافات شدیدِ باقی مانده، به آسانی رفع خواهد شد. همین هفته پیش بود که آمریکا این مساله را مطرح کرد که آیا دولت جدید ایران که در ماه ژوئن انتخاب شده است، واقعا به معامله علاقه‌ای دارد یا فقط به دنبال وقت کشی است، آن هم در شرایطی که برنامه هسته‌ای خود را به سرعت توسعه می‌دهد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: