تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
از چشم جهان (۲۸)

مذاکرات وین؛ شروع دوباره بعد از توقف مایوس کننده

در بیست و هشتمین شماره ستون از چشم جهان آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای وین به نگاهی به نظرات طرف‌های مختلف مرور شده است. مذاکراتی که بعد از یک وقفه ناامید کننده از سر گرفته می‌شود.

کد خبر: ۱۱۷۰۲۰
۰۹:۰۲ - ۰۴ دی ۱۴۰۰

مذاکرات وین؛ شروع دوباره بعد از توقف مایوس کننده

دیدارنیوز: مذاکرات وین هفته جاری از سر گرفته خواهد شد. مذاکراتی که اگرچه خوب پیش نمی‌رود اما هنوز رشته باریکی بین دو طرف برقرار است. هر چند معلوم نیست که این پیوند ضعیف تا کی ادامه خواهد داشت و آیا بیمار برجام از بستر موت بلند خواهد شد یا آن که باید به روزگار بی برجامی اندیشید. گزارش سلین الکهالدی مروری دارد بر آخرین وضعیت مذاکرات وین. 

منبع: سی ان ان
نویسنده: "سلین الکهالدی"، خبرنگار حوزه بین الملل سی ان ان
مترجم: حمید رضا بابایی

مذاکرات مربوط به احیاء توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران روز دوشنبه و پس از توقفی کوتاه و "مایوس کننده" ازسر گرفته خواهد شد.

"انریکه مورا" مذاکره کننده ارشد اروپایی اعلام کرد در دور بعدی گفت و گوها، که هشتمین مورد آن تا این زمان خواهد بود، دیپلمات‌ها " با یکدیگر دیدار و مسیر پیش رو را پس از مباحثات، تعیین خواهند کرد. "

هفتمین دور مذاکرات هفته گذشته و پس از آن به پایان رسید که "علی باقری کنی" مذاکره کننده ارشد ایران تصمیم گرفت برای مشورت به تهران بازگردد.

به گزارش رسانه‌های ایران، باقری کنی گفت مذاکرات "چند روز دیگر" از سرگرفته خواهد شد.

نمایندگان آلمان، فرانسه و بریتانیا، اما در بیانیه‌ای اعلام کردند به تصمیم باقری کنی احترام می‌گذارند با این وجود این رویکرد به بروز "توقفی مایوس کننده در مذاکرات" منجر شده است. ایران و آمریکا نیز در این گفتگو‌ها به صورت مستقیم با هم مذاکره نمی‌کنند.

مذاکره کنندگان غربی نگران آن هستند که زمان برای احیاء توافق هسته‌ای از دست برود، توافقی که رسما برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نام دارد.

مذاکره کنندگان اروپایی هفته گذشته هشدار دادند منافع حاصل از توافق هسته‌ای تا "چند هفته" و نه "چند ماه" دیگر از دست خواهد رفت؛ و در همین حال نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز سه شنبه به سی ان ان گفته بود اگر تهران " با همین گام فعلی ادامه دهد، تنها تا چند هفته دیگر و نه بیشتر، به نظرم به این نتیجه خواهیم رسید که دیگر توافقی وجود ندارد تا احیاء شود. "

"ریچارد مالی" گفت "در آینده‌ای نه چندان دور، مجبوریم به این جمع بندی برسیم که دیگر برجامی وجود ندارد، و ما باید درباره توافقی کاملا متفاوت گفتگو کنیم، و البته وارد مرحله‌ای از بحران فزاینده خواهیم شد. "

بر اساس برجام، ایران به ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود، با کاهش "تحریم‌های اقتصادی تنبیهی" مواجه می‌شد. "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا، برجام را معیوب خواند و از آن خارج شد و این مساله ایران را برآن داشت تا برنامه هسته‌ای خود را با سرعت بیشتر دنبال کند. ایران در ماه اکتبر پذیرفت تا مذاکرات احیاء برجام را از سرگیرد.

دولت بایدن گفته که مایل است به برجام بازگردد، اما به گفته یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا " منتظر دنیایی است که در آن هیچ گونه بازگشتی به برجام دیده نمی‌شود. "

مقامات آمریکایی تاکید کرده اند هرگونه توافق باید مبتنی بر پایبندی دو طرف به تعهداتشان باشد. مقامات ایرانی اصرار می‌کنند که تمام تحریم‌ها پیش از کنار گذاشته شدن پیشرفت‌های هسته ای، لغو شود. مالی گفت، "ما با سیستمی موافق هستیم که در آن هر دو خواهند دانست که چه کسی قرار است در چه زمانی، چه کاری انجام دهد. ما برای مذاکره درباره چنین چیزی آماده ایم. "

مقامات آمریکایی و اروپایی اظهار نگرانی شدید کرده اند که ایران برای پایبندی به توافق هسته‌ای پیشنهادات "جدی" ارائه نکرده است. مالی گفت به نظر می‌رسد ایران "تلاش می‌کند با گسترش برنامه هسته ای، نوعی اهرم فشار ایجاد کند تا از آن برای رسیدن به توافق بهتر استفاده کند. "

روز چهارشنبه "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه گفت "شایسته است پیشنهادات ایران بررسی شود" گرچه طرف‌های غربی ابتدا از آن پیشنهادات استقبال نکرده بودند.

لاووف در مصاحبه با شبکه روسی "راشا تودی" افزود، "تیم ایران جدید است، اما آن‌ها با سرعت و به صورت حرفه‌ای با شرایط منطبق شدند. آن‌ها پیشنهاداتی را آماده کردند که برخی طرف‌های غربی ابتدا از آن استقبال نکردند، اما بعدا پذیرفتند که شایسته است این پیشنهادات بررسی شوند. "

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی