تیتر امروز

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
از چشم جهان (۲۲)

کامالا هریس جانشین بایدن نمی‌شود؛ خانم معاون محبوب نیست!

کامالا هریس معاون جو بایدن رئیس جمهور آمریکا یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های دموکرات‌ها برای انتخابات ۲۰۲۴ است. با این حال مقاله ترجمه شده در ستون از چشم جهان از محبوبیت پایین او حکایت دارد.

کد خبر: ۱۱۴۱۰۶
۰۶:۰۰ - ۲۲ آبان ۱۴۰۰

کاملا هریس جانشین بایدن

دیدارنیوز: این روز‌ها شایعات مختلفی در مورد سن و سال رئیس جمهور آمریکا و احتمال کناره‌گیری او مطرح می‌شود. البته بسیاری این اخبار را به شیطنت رسانه‌های راست‌گرا نسبت می‌دهند. اما به هر حال حتی اگر فعلا حال جو بایدن خوب باشد او برای نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ بسیار پیر خواهد بود. حزب دموکرات چه کسی را جانشین او خواهد کرد؟ کاملا هریس؟ معاون رئیس جمهور آمریکا؟ پاسخ یادداشتی که در ادامه خواهید خواند منفی است! هریس محبوب نیست!

منبع: نشریه هیل، نزدیک به کنگره آمریکا
نویسنده: جو کانچا، ستون نویس رسانه‌ای در امور سیاسی
مترجم: حمید رضا بابایی

او قرار بود یک دور، جانشین رئیس جمهور شود. معاونی که باید مشعل ریاست جمهوری را از "جو بایدن" تحویل می‌گرفت و امور دولت را ادامه می‌داد؛ و بایدن هم تا آن زمان چیزی حدود ۸۰ سال داشت. او می‌توانست نخستین زن و البته اولین بانوی رنگین پوستی باشد که به عنوان چهل و هفتمین رئیس جمهور آمریکا، کاخ سفید را تسخیر می‌کند.

اما همان طور که اکنون مشخص است، باید این سوال را از خود بپرسیم جدا از این که نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ چه کسی خواهد بود، اصلا "کامالا هریس" چگونه می‌تواند در فهرست نمایندگان دمکرات‌ها در آن رقابت‌ها باشد؟

نظرسنجی مشترک روزنامه "یواس‌ای تودی" و "دانشگاه سافلک" نشان می‌دهد فقط ۲۸ درصد از رای دهندگان یعنی کمتر از سه نفر در میان ده رای دهنده، عملکرد هریس را تایید می‌کنند. یعنی در این شرایط، باید بگوییم این رقم ۱۰ درصد کمتر از محبوبیت رئیس خانم هریس است (۳۸ درصد از رای دهندگان عملکرد بایدن را تایید می‌کنند، و ۵۹ درصد مخالف آن هستند). بر اساس نتایج این نظرسنجی، هریس هنگام ورود به کاخ سفید ۴۶ درصد مقبولیتِ عملکرد داشت و ۴۰ درصد از این منظر با او مخالف بودند.

تلاش‌های هریس عمدتا از دو منظر قابل بررسی است:

کاملا هریس عملا دیده نمی‌شود

از آخرین باری که هریس با یک مجموعه مهم خبری مصاحبه کرده بود، بیش از ۵ ماه می‌گذرد. آن هم گفتگو با "لستر هولت" مجری شبکه ان بی سی بود. شاید یادتان بیاید که در آن روزها، به تدریج اعتماد دولت به توانایی‌های هریس برای مدیریت حتی مهم‌ترین مسایل اساسی، سلب می‌شد.

هالت در آن مصاحبه پرسید: "آیا شما برای بازدید از مناطق مرزی هیچ برنامه‌ای ندارید؟ "

هریس پاسخ داد، "قرار است به مرز سری بزنیم. " و پس از آن به صوت عجیب و مکرر این جمله را تکرار کرد گویی که یک اتصالی رخ داده باشد. "ما در مرز بوده ایم؛ لذا این مساله مرزی، ما در مرز بوده ایم. ما در مرز بوده ایم. "

هالت به درستی خاطرنشان کرد، "شما در مناطق مرزی حضور نداشته اید. "

هریس ناگهان گفت، "و من در اروپا هم نبوده ایم؛ و منظورم این است که متوجه نکته مد نظر شما نمی‌شوم. " و پس از آن خنده‌ای سر داد.

پس از آن هریس فقط در یک مورد مصاحبه با بخش "دیدگاه" شبکه اِی بی سی حاضر شد. حتی کارکنان خود او هم نمی‌توانستند رسانه‌ای با مواضع ملایم‌تر برای این منظور فراهم کنند.

معاون رئیس جمهور باید یک کنفرانس خبری انفرادی برگزار کند. اما در این خصوص هیچ فکری نمی‌شود و چنین امری به ذهن کسی خطور نکرده است؛ و زمانی که هریس را صرفا بر اساس عملکردش در سمتی قضاوت کنیم که رئیس جمهور به او عطا کرده است، مشخص می‌شود ۲۳ درصد از عملکرد دولت در مسایل مرتبط با مرز‌های آمریکا راضی هستند، یعنی کمتر از یک چهارم.

 هریس هرگز در ابتدای کار چندان فرد محبوبی نبوده است

از هریس به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ یاد می‌شد. اما این درست نبود، زیرا او هرگز سال ۲۰۲۰ را در ردای یک نامزد انتخاباتی آغاز نکرد. هرگز به آیوا یا نیوهمپشایر نرفت. در نظرسنجی‌های دسامبر ۲۰۱۹ حتی از "اندرو یانگ" – تاجر آمریکایی و نامزد انتخابات مقدماتی دمکرات‌ها در سال ۲۰۲۰- در زادگاهش در کالیفرنیا هم محبوبیت کمتری داشت. همین امر سبب شد که از رقابت‌ها کنار رود و البته ظاهرا مساله زن ستیزی و نژادپرستی رای دهندگان به دمکرات‌ها را عامل ناکامی خود می‌دانست.

هریس همان وقت‌ها در مصاحبه‌ای با وب سایت خبری "اکسیوس" گفته بود: " می‌خواهم رک و پوست کنده‌تر حرف بزنم و بگویم به نظر من در خصوص فعالیت‌های انتخاباتی من، مشکلاتی آشکار دیده می‌شود. "

اکسیوس: "این مشکل چیست؟ "

هریس: "قابلیت انتخاب شدن. "

اکسیوس: "منظورتان چیست؟ "

هریس: "قابلیت انتخاب شدن. به نظر شما آیا آمریکا اساسا آماده است تا یک زن، آن هم زن زنگین پوست رئیس جمهوری آمریکا شود؟ "

این در حالی است که "باراک اوباما" دو بار به عنوان رئیس جمهور رنگین پوست آمریکا انتخاب شد، "هیلاری کلینتون" در انتخابات ۲۰۱۶ سه میلیون رای بیشتر از "دونالد ترامپ" رای به دست آورد. پس اینگونه هم می‌شود.

در مجموع، نظرسنجی یو اس‌ای تودی-سافلک ارقام نگران کننده‌ای درباره بایدن-هریس ارائه می‌کند. پاسخ‌های داده شده به این سوال را درنظر بگیرید: "یک چیز که آمریکایی‌ها بخواهند رئیس جمهور بایدن در سال آینده انجام دهد، چیست؟ "

کناره گیری/ بازنشستگی/ترک کاخ سفید: ۲۰ درصد
- اقتصاد/اشتغال: ۱۱ درصد
- اتحاد/کمک به کشور: ۸ درصد
- مهاجرت/کنترل مرزها: ۸ درصد
- کووید/اختیارات: ۶ درصد
- لوایح در امور زیرساخت: ۵ درصد
- تورم: ۴ درصد
- مراقبت‌های پزشکی-بهداشتی: ۳ درصد
- تغییرات آب و هوا/محیط زیست: ۳ درصد
- دوحزبی گری: ۳ درصد
درست است: گزینه اول در این فهرست، خواسته مردم آمریکا برای استعفای رئیس جمهور و یا ترک کاخ سفید است.

حتی نکته جالب‌تر آن که: ۶۴ درصد آمریکایی‌ها (تقریبا دو سوم) می‌خواهند بایدن بار دیگر در انتخابات شرکت نکند؛ از جمله ۲۸ درصد از دمکرات‌ها که خود رقم بزرگی است.

آیا دولت می‌تواند این مساله را نادیده بگیرد؟ شاید. اما برخی تکانه‌ها لازم است. قدری مسئولیت پذیری ضروری است. تغییر در بخش‌های میانی مجموعه واجب است. اما برای اِعمال چنین تغییری – یعنی تحول در دولتمردان- تمایلی دیده نمی‌شود.

بر اساس بررسی‌های یو اس‌ای تودی، جمهوری خواهان اکنون در انتخابات کنگره به میزان ۸ درصد جلوتر از دمکرات‌ها هستند. جمهوری خواهان برای کنترل مجلس نمایندگان فقط به چهار کرسی نیاز دارند و در سنا هم فقط قدری حمایت از جمهوری خواهان کافی است تا اکثریت را به دست آورند.

رئیس جمهور اوباما ۶۳ کرسی را در سال ۲۰۱۰ از دست داد و در سال ۲۰۱۴ سنا را واگذار کرد. دونالد ترامپ ۴۳ صندلی را در ۲۰۱۸ واگذار کرد تا در سال ۲۰۲۰ بازنده انتخابات سنا باشد.

هریس قرار بود نماینده نسل بعدی دمکرات‌ها باشد. او برای رئیس جمهوری پا به سن گذاشته، گزینه جانشین محسوب می‌شد. اما با ۲۸ درصد محبوبیت، دشوار بتوان تصور کرد که معاون رئیس جمهور، گام بعدی را به سمت دفتر ریاست جمهوری آمریکا بردارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی