سردار اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با "دیدارنیوز":

ایران به طور قطع ضربه شست خود را به تروریست‌ها نشان خواهد داد

کشور‌های همسایه باید مرز خود را مانند ایران کنترل کنند و با انجام اقداماتی، به راحتی اجازه رفت و آمد ندهند. چندین جلسه با مسئولان پاکستانی جهت پوشش مرزهایشان برگزار کرده‌ایم و اینکه طرح می‌کنند مرز کشورشان گسترده است و توانایی کنترل ندارند، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

کد خبر: ۲۰۷۹۸
۱۶:۵۴ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوز- گروهک تروریستی جيش‌العدل پس ازحمله تروریستی خاش- زاهدان در چهارشنبه هفته گذشته، بلافاصله مسئولیت آن را برعهده گرفت. روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه نیز در اطلاعیه‌ای این حمله انتحاری که با استفاده ازیک دستگاه خودرو مملو از مواد منفجره در مجاورت اتوبوس حامل یکی از یگان‌های قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه صورت پذیرفته بود و منجر به شهادت و زخمی شدن جمعی از حافظین مرزهای میهن اسلامی شد، محکوم کرد.

 

پس ازآن بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه دراین خصوص از دولت پاکستان خواست که "اقدامات سریع و لازم جهت شناسایی و دستگیری عوامل جنایت تروریستی جاده خاش-زاهدان را انجام دهد."

 

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز یکشنبه درنطقی خطاب به دولت پاکستان هشدار داد که" باید پاسخگوی این اقدام باشید، چراکه این گروهک از سرزمین آنها این عملیات را طراحی و پیاده کرده است؟ با همه احترامی که برایتان قائل هستیم اما نمی‌توانید نسبت به این مسئله، غیرمسؤولانه عمل کنید. این گونه رفتارها سطح همکاری دو کشور را به شدت مخدوش می‌کند."

 

اما مهمترین اظهارنظردراین‌باره به محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه  تعلق داشت. او دراین‌باره گفته است: "آنچه مسئولان و مقامات مختلف اشاره کرده‌اند از جمله رئیس‌جمهوری و رئیس شورای امنیت ملی این است که جمهوری اسلامی، دیگر ملاحظات قبلی را انجام نمی‌دهد و برای انتقام خون این عزیزان، مستقیم وارد عمل می‌شود. انتظاری که از کشورهمسایه و مسلمان خود یعنی پاکستان داریم این است که همکاری کند. چرا ارتش و سازمان اطلاعات امنیت پاکستان، این گروه را پناه می‌دهد؟ این پناه را نوعی حمایت می‌دانیم. سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان محل اختفای این گروه را می‌داند، اما سکوت پیشه کرده است. دولت‌های خائن عربستان و امارات بدانند صبر جمهوری‌اسلامی به سرآمده و حمایت از گروه‌های تکفیری را تحمل نخواهد کرد. ما انتقام خون شهیدان را از دولت‌های عربستان و امارات خواهیم گرفت و از رئیس‌جمهور و رئیس شورای امنیت ملی می‌خواهیم که دست ما را باز بگذارند و دولت پاکستان باید بداند من‌بعد باید هزینه حمایت سازمان (ISI سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان) را بپردازد و این هزینه، هزینه سنگینی خواهد بود."

 

حسن روحانی نیز این خواسته فرمانده کل سپاه را بی پاسخ نگذاشت و در سفر خود به سیستان و بلوچستان در جمع مردم بندر لنگه گفت: "برخی ازهمسایگان متاسفانه راه اشتباه را انتخاب کرده‌اند و  ایران روابط برادرانه و صمیمانه با همه کشورهای منطقه را می‌خواهد. اجازه نمی‌دهیم مزدوران جنایتکاری که سلاح و منابع مالی آنها را بیگانگان تامین می‌کنند، از دست انتقام الهی و مردم مومن ایران فرار کنند."

 

البته دراین بین، شاه محمود قریشی، وزیرخارجه پاکستان روابط کشورش با عربستان سعودی را "استراتژیک و استثنایی" خوانده و گفته است: "تفاهم سیاسی مستحکمی میان ریاض و اسلام‌آباد وجود دارد. عربستان اولین کشوری بود که در کنار پاکستان در رنج‌هایش ایستاد و ما مواضع این کشور را هیچگاه فراموش نمی‌کنیم، چراکه رهبری عربستان درخواست پاکستان مبنی بر تأخیر در پرداخت‌های نفتی را برای کمک به جلوگیری از وقوع بحران درمعاملات تجاری پذیرفت."

 

 

حملات تروریستی تا به امروز از سوی سپاه بی‌پاسخ نمانده و به طور نمونه می‌توان به حمله موشکی به مقر فرماندهان داعش پس ازحمله تروریستی دراهواز، حمله موشکی به مقرحزب دموکرات پس ازشهادت بسیجی مریوانی و کشتن ۱۷ نظامی اسرائیلی پس ازشهادت سردارالله دادی اشاره کرد.
 

سردار اسماعیل کوثری، جانشین فرماندهی قرارگاه ثارالله تهران در گفت‌وگو با دیدارنیوز در رابطه با اظهارنظر فرمانده سپاه مبنی براخذ مجوز بابت انتقام از تروریست‌هایی که تعدادی از هموطنانمان را در سیستان‌ و بلوچستان به شهادت رساندند، گفت: فرمانده کل سپاه از آنجا که آقای رئیس‌جمهور، رئیس شورای عالی امنیت ملی محسوب می‌شود و از آنجا که چنین مواردی نیاز به مجوز شورای عالی امنیت ملی دارد تا پس از آن به تائید فرمانده معظم کل قوا برسد، به این مسئله اشاره کرد.

 

وی درباره خبر ورود ایران به خاک پاکستان جهت انتقام خون شهدا بیان کرد: کشورهای همسایه باید مرز خود را مانند ایران کنترل کنند و با انجام اقداماتی به راحتی اجازه رفت و آمد ندهند. چندین جلسه با مسئولان پاکستانی  جهت پوشش مرزهایشان برگزار کرده‌ایم و اینکه طرح می کنند مرز کشورشان گسترده است و توانایی کنترل ندارند، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

 

جانشین فرماندهی قرارگاه ثارالله تهران درادامه اظهار داشت: مرز کشور ایران به هیچ وجه محل تردد تروریست‌ها نباید باشد زیرا در این وضعیت، تمام هزینه‌های این مسئله بر دوش کشور ما می‌افتد و این قابل قبول نیست. کشور پاکستان باید درپوشش مرزهای خود تلاش بیشتری انجام دهد و آن را تحت کنترل درآورد تا تروریست‌ها نتوانند به راحتی وارد کشورهای دیگر ازجمله ایران شوند.

 

کوثری در این رابطه ابراز کرد: کشور پاکستان به طور طبیعی باید دست به اقدام برای مقابله با تروریست‌ها زند وعوامل اصلی ترورها را تحویل ایران دهد، اما در صورتی که نسبت به این مسئله بی‌تقاوت رفتار کند، ایران در این مورد حساسیت برانگیز به مانند آنها عمل نخواهد کرد.

 

وی دراین خصوص افزود: ایران به طور قطع ضربه شست خود را به تروریست ها نشان خواهد داد تا آنها تفهیم شوند و بدانند که ما با کسی رودربایستی نداریم.

 

جانشین فرماندهی قرارگاه ثارالله تهران درباره اظهارنظر وزیر خارجه پاکستان درمورد کشورعربستان تصریح کرد: کاری به ارتباطات پاکستان با ریاض نداریم ولی سخن سپاه این است که این کشور باید مرز خود را پوشش دهد تا از خاک آن، تروریست ها  داخل ایران به راحتی دست به تردد نزنند.

 

کوثری در خصوص نوع انتقام مورد توجه فرمانده سپاه از امارات و عربستان با توجه به  بی پاسخ نماندن حمله‌های تروریستی تا به امروز از سوی سپاه، گفت: دراین رابطه نمی‌توان شفاف تمام مسائل را مطرح ساخت زیرا دشمن متوجه برنامه‌های آینده خواهد شد، اما بد نیست که بدانند این اظهار نظر سپاه درباره انتقام خون شهدا تا الان در مرحله عمل قرار گرفته و از این پس هم براساس صلاحدید انجام خواهد شد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: