کرزای: آمریکا در افغانستان شکست خورد

حامد کرزای، رئیس جمهور سابق افغانستان در مصاحبه‌ای گفت، آمریکا و همپیمانانش در ناتو به اسم مبارزه با تروریسم و افراطگری و آوردن ثبات به افغانستان به این کشور آمدند اما حالا تقریبا ۲۰ سال بعد از آن و در پی شکست خوردنشان در هر دو مورد و در حالی که در تلاش برای انداختن بار مسئولیت به دوش مردم افغانستان هستند، این کشور را ترک می‌کنند.

کد خبر: ۹۸۷۰۷
۱۱:۵۰ - ۱۲ تير ۱۴۰۰

دیدارنیوز - حامد کرزای، رئیس جمهور سابق افغانستان در مصاحبه با گلوبال تایمز گفت، آمریکا و همپیمانانش نمی‌توانند از مسئولیتهایشان در افغانستان مبرا شوند. رئیس جمهور سابق افغانستان با این که تامین امنیت افغانستان و متحد شدن به اسم صلح مسئولیت مردم افغانستان است، موافقت کرد اما گفت: این همچنین مسئولیت آن کشورها به ویژه آمریکا که به اسم آوردن صلح و ثبات به افغانستان آمدند، است.

کرزای تاکید کرد: این صراحتا در حال مشخص شدن است که آمریکا شکست خورده است. او ادامه داد: نه فقط ثبات به افغانستان نیامد، جنگ پایان نیافت و گروه‌های تروریستی جدید سر برآوردند.

کرزاری در تاریخ ۲۰ ژوئن به آسوشیتدپرس گفته بود، میراث آمریکا یک کشور جنگ زده در "فاجعه و فضاحت تمام عیار" است. او گفت: ما به عنوان افغانها همه شکستهایمان را تصدیق می‌کنیم، اما قدرتها و نیروهای بزرگتری که دقیقا برای همین هدف به اینجا آمدند چه می‌شوند؟ آنها در چه حالتی دارند ما را ترک می‌کنند؟ در فاجعه و فضاحت کامل.
او به گلوبال تایمز اظهارکرد که، "شکست آمریکا و همپیمانانش چیزی است که اکنون توضیحش به مردم افغانستان مسئولیت آنهاست و مردم افغانستان تمایل دارند آمریکا مسئولانه افغانستان را ترک کند."

به گفته کرزای، ریشه کن ساختن حملات تروریستی در افغانستان نیازمند درک و همکاری کشورهای همسایه و قدرتهای بزرگ جهانی است. او بیان کرد، چین می‌تواند نقشی بسیار چشمگیر ایفا کند به ویژه اینکه "برای بهتر ساختن روابط میان افغانستان و پاکستان و رفتن به سمت روابط مبتنی بر تعامل متمدنانه بین دو کشور تلاش کند".

کرزای از نقش چین به عنوان "یک بازیگر بسیار سازنده در جهت صلح و ثبات افغانستان" تحسین کرد. او گفت، مردم افغانستان واقعا خواستار آن هستند که چین به کمک به صلح افغانستان با ایجاد پلتفرم مذاکرات بر طبق ابتکار عمل خودش در پکن و همچنین اجرای مشترک ترویکای چین، روسیه و پاکستان ادامه دهد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
تندیس
|
|
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
آدم های بی اراده و بی مسئولیت هر روز آویزان کسی هستند . فراموش نکرده ایم که همین کرزای با کمک آمریکاییها بر مسند قدرت نشست و با امضای چندین پروتکل امنیتی و نظامی دست آمریکاییها و متحدانش را در افغانستان باز گذاشت اما آیا بخشش بی شائبه افغانستان توسط ایشان به امریکا و متحدانش از کشتار هزاران زن و مرد و کودک افغانی جلوگیری کرد ؟ آیا امریکا مزد کرزای را داد ؟ حال کرزای چون دستمال کثیفی توسط امریکا به زباله دان تاریخ افغانستان انداخته شده همانگونه که اشرف غنی بزودی به آشغالدانی افغانستان خواهد افتاد اینها مجبور به فرار از افغانستان هستند که اگر بمانند توسط مردم افغان محاکمه و اعدام خواهند شد . نه در غربت دلشان شاد است و نه جایی در وطن دارند . همه عمله ها و مزدبگیران سیاسی که به خدمت خارجی ها درآمدند در افغانستان سرنوشتشان همین بوده از ببرک کارمل مزدور شوروری تا اشرف غنی و عبدالله فعلی . اما ایا اینها هنوز درس نگرفته اند ؟ یعنی چون اربابان سابق اینها را رها کرده اند دنبال اربابان جدید هستند و فکر میکنند قدرتی چون چین یا روسیه و هند خود را برای اینها فدا می کنند . قدرت های شرقی نیز اهل محاسبه هزینه فایده هستند . چین باید چه چیز خود را در طبق معامله با این غربگراهای شکست خورده بگذارد ؟ اگر چین بخواهد معامله کند میگذارد پیروز میدان ثبات که یافت انگاه به میدان می آید . چین بخوبی دریافته که افغانستان باتلاق خارجیان است و بدون محاسبات وارد معرکه افغانها نمیشود . روس هم همینطور کما اینکه تجربه سخت شکست شوروی را نیز در آستین دارد . قدرت های منطقه اینک باید خود را برای مهار لانه زنبور اماده کنند . امریکاییها امروز از افغانستان خارج نشده اند که انرا به قدرت های منطقه تقدیم کنند . انها سناریویی برای افغانستان نوشته اند که قرار است لانه زنبور را برای قدرتهای منطقه از قبیل چین و روسیه و ایران به جنبش درآورند . پس هنوز پای امریکا بعنوان بازیگر اصلی در میان است . امریکا از افغانستان خارج میشود تا یک دولت تندرو افغانی طالبانی که قرابت های خاص مذهبی با دویست میلیون اویغور چین و نزدیک همین عدد در کشورهای اسیای میانه و نزدیک به همین عدد در پاکستان و ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دارد سرکار بیاید و در منطقه تولید سلفی گری کند که نتیجه ان آشوب بزرگی است که دست و پا گیر قدرتهای منطقه است . و اتفاقا امریکا با مدیریت لانه زنبور فارغ از حضور در افغانستان به مهار چندجانبه قدرت در آسیا بپردازد .