"دیدارنیوز" نگاهی به حواشی پیش آمده درخصوص مبارزه با بدحجابی دارد؛

برخورد با بدحجابی: سیاسی، سلیقه‌ای یا قانونی؟

مسئله برخورد با بدحجابی، به طور معمول در فصل تابستان شدت بیشتری پیدا می‌کند، اما گا‌هی اوقات نیز بر آن چشم بسته می‌شود که به طور نمونه می‌توان به فصل‌های منتهی به انتخابات یا راهپیمایی‌ها اشاره کرد که تصاویر انتشار یافته از این روز‌ها تعجب برانگیز است. نکته مسئله فوق اینجا است که با وجود این جدال ۴۰ ساله بین مخالفان و موافقان حجاب اجباری، هیچ یک از طرفین نتوانسته دیگری را متقاعد به پذیرش خواست خود کند و هر یک، ساز خود را می‌زند؛ بنحویکه روز به روز، ابعاد خشونت در برخورد با این موضوع گسترده‌تر می‌شود و از طرف دیگر، بی حجابی در جامعه به سوی برهنگی در حال حرکت است.

کد خبر: ۲۸۴۳۰
۱۵:۰۴ - ۰۶ تير ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ علی ربیعی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره انتشار فیلمی از برخورد نیروی انتظامی با دختری در پارک پلیس تهران و وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری گفت: «آقای رئیس‌جمهور دراین‌باره با وزیر کشور صحبت کردند، این موضوع نیاز به رسیدگی قضایی دارد.»

 

این جملات، جدیدترین اظهارات منتشر شده از سوی دولت درباره ویدیویی است که برخورد پلیس با دخترجوانی را به تصویر می‌کشد. در این ویدئو که بازتاب گسترده ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است، یک مرد با پیراهنی سفید، دختر جوانی را در حالی که او جیغ می‌زند به طرف خودروی پلیس می‌کشاند و او را به زور، داخل خودرو روی صندلی عقب پرتاب می‌کند. دست‌کم سه نفر دیگر که لباس نظامی بر تن ندارند هم در صحنه حاضر هستند و مراقب‌اند که کسی در اعتراض به این درگیری، وارد عمل نشود. این رفتار پلیس سبب بروز واکنش‌های فراوانی در رسانه ها به ویژه در شبکه‌های اجتماعی شد، بطوریکه مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای به بیان توضیحاتی درباره آن پرداخت.

 

مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران بزرگ دراین‌باره عنوان کرد که پنج دختر و پسر را در روز شنبه یکم تیر به خاطر «نارضایتی و اعتراض افراد حاضر در پارک» بازداشت کرده است. پلیس تهران در این اطلاعیه بازداشت‌شدگان را به «نداشتن پوشش مناسب، رفتار غیرطبیعی و مصرف مواد مخدر» متهم کرد، اما این توضیحات پلیس به نظر کافی نبود و بسیاری از سایت‌ها جرم آن‌ها را آب‌بازی در پارک بیان کردند.

 

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در این رابطه و در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس در قالب تذکری گفت: «رفتار خشن و شرم آور یکی از مأموران نیروی انتظامی با دختری در یکی از پارک‌های تهران باعث جریحه‌دار شدن احساسات جامعه و خدشه وارد شدن به وجهه نظام جمهوری اسلامی ایران گردید.» صادقی همچنین این رفتار را «موجب ایجاد کینه و بدبینی در مردم و عاری از تاثیر مثبت» خواند.

 

مسئله برخورد با بدحجابی در سال جاری با ارسال پیامک برای دارندگان خودرو که گفته می شد حجاب برسر نداشتند، آغاز شد، ارسال این پیامک‌ها به تعداد قابل توجهی از شهروندان، منجر به تجمع آن‌ها در خیابان وزرای تهران شد و به دلیل ازدیاد افراد مراجعه کننده، برخی را به داخل مرکز برخورد با بدحجابان راه ندادند و در خیابان با ارائه برگه‌هایی از آن‌ها تعهد گرفتند.

 

 

پس از آنکه نقد‌های فراوانی نسبت به این رفتار پلیس صورت گرفت، قوه قضائیه شماره تماسی برای اطلاع رسانی بابت «کشف حجاب در خودرو»، «کشف حجاب یا سرو مشروبات یا برگزاری مراسم مختلط رقص در اماکنی همچون سفره خانه، کافه، رستوران، مراکز خرید، باغ تالار و...» اعلام کرد و از مردم خواست تا در صورت مشاهده هریک از این موارد با این شماره تماس بگیرند.

 

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس در این رابطه در مصاحبه با روزنامه شهروند، جامعه ایران را "جامعه‌ای ملتهب" نامید و گفت: «عده‌ای به عناوین مختلف کار‌هایی می‌کنند که این التهاب چند برابر شود.» طیبه سیاوشی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی هم نسبت به ورود غیر اصولی جمعیتی به مسئله حجاب هشدار داد و در اظهارنظری در مورد گشت ارشاد گفت که این گشت‌ها فقط باعث بلند شدن جیغ و داد مردم شده است.

 

یکی از اتفاقاتی که پس از این درخواست قوه قضائیه، واکنش‌های بسیاری را برانگیخت، پیاده کردن دختری از ماشین توسط راننده اسنپ بود. «راننده اسنپ تو باد و توفان وسط اتوبان به خاطر بدحجابی پیاده‌م کرد.» این جمله، توئیت مسافر در راه مانده بود، او همچنین تصویر و مشخصات راننده اسنپ را نیز در حساب کاربری توئیتری‌اش منتشر کرد و از کاربران خواست در صورت مشاهده این حساب، از این راننده برای سفر‌های خود استفاده نکنند و از سوی دیگر نیز با ارائه گزارشی به واحد شکایت اسنپ، خواستار برخورد با این راننده شد. او حتی در توئیت دیگری از برخورد شرکت اسنپ با راننده خبر داد و نوشت: «از اسنپ تماس گرفتند و با عذرخواهی، از برخورد با راننده‌شون خبر دادند.».

 

اما بعد از حضور راننده اسنپ در شبکه ۳ صدا و سیما مشخص شد که با او برخوردی صورت نگرفته است. او در این برنامه اعلام کرد که با پشتیبانی صحبت کرده و اسنپ، حق را به او داده و گفته است که کاملا قانون را رعایت کردید و امتیاز آن کاربر را لغو خواهیم کرد. به گفته راننده، اسنپ امتیاز او را لغو نکرده است.

 

راننده اسنپ مدعی شده است که مسافر از درب منزل روسری سرش نبوده، او گفته است که بعد از ۲۰۰ متر از او خواستم که روسری‌ش را درست کند. دلیل را هم پلیس عنوان کردم، جدای از اینکه برای خود من، امر به معروف و نهی از منکر مطرح بود. من آتش به اختیار عمل کردم و از کاربر خواستم او را برسانم درب منزل که قبول نکرد و پیاده شد، در نهایت هم این قضیه با یک عکس یادگاری از این راننده با دختر جوان همراه با یک بغل کتاب (هدیه از راننده اسنپ) و همراه با حجاب کامل منتشر شد.

 

 

 

در این میان اما اتفاقاتی رخ داده است که این سوال را به ذهن متبادر می کند آیا برای کسانی که به فکر سوء استفاده می‌افتند هم تمهیداتی اندیشیده شده است؟

 

در ویدئویی که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است دختری از راننده اسنپی حکایت می‌کند که به دروغ مطرح کرده بود حجاب بر سر ندارد و درصدد تهدید او برآمده بود. حال روحی آن دختر با گذشت چند روز از این اتفاق، مساعد نشده و زمانی که از آن سخن به زبان می‌آورد، دگرگون می‌شود و این حال زنان و دخترانی است که حداقل یک بار برای نوع پوشش خود، پای برگه تعهد را امضا کرده‌اند.

 

داستان برخورد با بدحجابی و حواشی مرتبط با آن، داستان امروز و دیروز نیست و عمر آن به سال های ابتدایی انقلاب اسلامی برمی‌گردد، در واقع از همان روز‌های اول که حجاب اجباری شد، گروهی از جمله آیت‌الله محمود طالقانی با آن مخالفت ورزیدند، اما جدال موافقان و مخالفان، همچنان ادامه دارد.

 

مسئله برخورد با بدحجابی، به طور معمول در فصل تابستان شدت بیشتری پیدا می‌کند، اما گا‌هی اوقات نیز بر آن چشم بسته می‌شود که به طور نمونه می‌توان به فصل‌های منتهی به انتخابات یا راهپیمایی‌ها اشاره کرد که تصاویر انتشار یافته از این روز‌ها تعجب برانگیز است.

 

نکته مسئله فوق اینجا است که با وجود این جدال ۴۰ ساله بین مخالفان و موافقان حجاب اجباری، هیچ یک از طرفین نتوانسته دیگری را متقاعد به پذیرش خواست خود کند و هر یک، ساز خود را می‌زند؛ بنحویکه روز به روز، ابعاد خشونت در برخورد با این موضوع گسترده تر می شود و از طرف دیگر، بی حجابی در جامعه به سوی برهنگی در حال حرکت است.

 

درباره قائله دختر تهرانپارس، رئیس پلیس تهران از عزل دو مامور در این رابطه و ادامه بازداشت دختر مضروب به دلیل «کشف حجاب، هنجارشکنی و درگیری با مامور» خبر داد اما مدتی بعد به نقل از رئیس پلیس تهران، مجازات پلیس‌ها منوط به «پایان تحقیقات» اعلام شد.

 

سردار ایوب سلیمانی، یکی از مقامات ارشد قضایی در این‌باره گفته است: «کشف حجاب جرم محسوب می‌شود و پلیس موظف به برخورد با بی‌حجابی چه در خودرو و چه در معابر عمومی است و معتقدیم آن اقلیتی که براساس قانون کشور مرتکب جرم می‌شوند، مانند قاچاق مواد مخدر، قتل، احتکار ارزاق عمومی و... بنا به مطالبه مردم از پلیس بایستی با آنان برخورد شود.»

 

البته همان طور که در بالا اشاره شد، گاهی بحث برخورد با بدحجابی در طی سال‌های اخیر، بیش از آنکه برخورد با قانون شکنی باشد، نشانه‌های سیاسی با خود به همراه دارد، چراکه این موضوع از آن دسته بحث‌های مورد علاقه کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری در انتخابات است و تمام کاندید‌های انتخابات ریاست جمهوری به هر طیف سیاسی که تعلق داشته باشند، درباره آن اظهار نظر می‌کنند.

 

محمود احمدی‌نژاد، کاندیدای اصولگرایان در انتخابات سال ۸۴ یکی ازبارزترین این نمونه‌ها است. او در یکی از تبلیغات انتخاباتی خود در صدا و سیما با حالتی پرسش گونه و تعجب برانگیز مطرح کرد که «واقعا مشکل مردم ما مشکل موی جوان‌های ماست؟!» چنین بهره‌برداری‌ها ازدست هیچ یک از طیف‎های سیاسی در نرفته است، اما برای رای‎دهندگان به شعار‌های این چنینی، حاصلی به همراه ندارد.

 

غیر از زمان انتخابات، بار‌ها تصاویری از افراد مختلفی که در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کنند، منتشر می شود که با آن شکل ظاهری، از درب منزل نمی‌توانند جلوتر بروند، اما بدین وسیله، این القا صورت می‌گیرد که تمام مردم با هر طیف فکری، پای آرمان های انقلاب و آینده کشور ایستاده اند.

 

گویا در فصل انتخابات (ریاست جمهوری، مجلس و ...) مرد و زن، آزاد هستند که با هر پوششی که دوست دارند در اماکن عمومی ظاهر شوند، حتی با همان شکل هم دست به تبلیغ برای کاندیدای مورد نظر خود می زنند. نمونه اخیر این مسئله، نشست دوستانه حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در انتخابات سال ۹۶ با امیرحسین مقصودلو (معروف به امیر تتلو) بود که حتی مورد نقد هم طیفی‎های سید ابراهیم رئیسی هم قرار گرفت.

 

رعایت قانون خواست تمام مردم است، ولی هنوز با گذشت سال‌ها مشخص نیست که قانون حجاب برای فراهم شدن شرایط زیست بهتر در کشور است یا رفتار چندگانه نسبت به آن در جهت بهره برداری سیاسی است یا اجرای آن، بستگی به سلیقه افراد دارد و می توانند آتش به اختیار عمل کنند؟

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: