"دیدارنیوز" به دلایل برگزاری نشست آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد؛

ضرورت هم اندیشی علمی در باب «معضلات و آسیب‌های اجتماعی»

با توجه به اینکه معضلات و آسیب‌های اجتماعی به عنوان پدیده‌هایی واقعی، تغییرپذیر، نسبی و عمدتا قابل کنترل تلقی می‌شوند، شناسایی علمی و حتی عملی آن‌ها نیازمند برنامه‌های مناسب و ایجاد فضای فکری و اجتماعی در قالب نشست، سمینار و همایش‌های علمی می‌باشد.

کد خبر: ۲۴۳۶۹
۰۹:۵۷ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
دیدارنیوزـ مرضیه حسینی: پرداختن به مبحث آسیب شناسی معضلات اجتماعی و تحلیل و بررسی انواع مختلف این آسیب ها از جانب کارشناسان و متخصصین در قالب همایش ها و نشست های علمی و اجتماعی، گامی اساسی در راه  تحقق توسعه متوازن و داشتن جامعه سالم و بهنجار است. از آنجا که رسالت اصلی علوم انسانی به ویژه جامعه شناسی، ارائه راهکارهای عملیاتی برای حل معضلات و آسیب های اجتماعی است، شکل گیری پیوندی میان حاکمیت سیاسی و عالمان علوم انسانی از ضروریات داشتن جامعه‌ای سالم است. دیدارنیوز با هدف برداشتن گامی هرچند کوچک در راستای تحقق این هدف، گفتگویی با زهرا شاه کرم، جامعه شناس و عضو دفتر مطالعات و پژوهش‌های اجتماعی بنیاد توسعه آفرینش برتر که برگزار کننده نشست «معضلات و آسیب های اجتماعی » است، انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

ضرورت برگزاری نشست ها و همایش‌ها با محوریت آسیب شناسی اجتماعی
 
زهرا شاه کرم در خصوص اهمیت توجه به مبحث آسیب‌های اجتماعی گفت: مسائل مربوط به آسیب‌های اجتماعی از گذشته دور تا به امروز در جامعه بشری مورد توجه اندیشمندان، صاحب نظران و نظریه پردازان بوده است. با آغاز انقلاب صنعتی، رشد سریع شهرنشینی، و گسترش فزاینده نیازمندی ها، محرومیت‌هایی به واسطه برآورده نشدن نیاز‌های زندگی به وجود آمد که موجب گسترش شدید فساد، تبهکاری، انحرافات جنسی و دیگر آسیب‌ها شد.

وی افزود: امروزه آسیب‌های اجتماعی به عنوان یکی از مسائل و موضوعات اساسی، در ابعاد محلی، ملی و حتی منطقه‌ای، بهداشت روانی و اجتماعی کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان را خدشه دار می‌سازد. با توجه به خاستگاه اصلی آسیب‌های اجتماعی یعنی حیات اجتماعی و روابط انسانی، هر جامعه از اعضای خود انتظار دارد که از ارزش‌ها و هنجار‌ها تبعیت نمایند. در صورت عدم تبعیت، رفتار‌هایی بروز و ظهور پیدا می‌کنند که از منظر بیشتر افراد جامعه، نادرست و با خواسته‌ها و انتظارات مشترک آنها، سازگاری ندارند که همانا معضلات و آسیب‌های اجتماعی نامیده می‌شوند.

این جامعه شناس در توضیح اهمیت برگزاری نشست‌ها و همایش‌های شناخت آسیب‌های اجتماعی گفت: با توجه به اینکه معضلات و آسیب‌های اجتماعی به عنوان پدیده‌های واقعی، تغییرپذیر، نسبی و عمدتا قابل کنترل تلقی می‌شوند، شناسایی علمی و حتی عملی آن‌ها نیازمند برنامه‌های مناسب و ایجاد فضای فکری و اجتماعی در قالب نشست، سمینار و همایش‌های علمی می‌باشد.

شاه کرم افزود: در واقع نشست‌ها و سمینار‌ها و همایش‌های علمی باعث می‌شوند آسیب‌های اجتماعی را به عنوان یک معادله دو طرفه -هر آسیب هم علت است و هم معلول– مطمح نظر قرار دهند و آسیب‌های اجتماعی را زاده فضا‌هایی بدانند که در آن کنشگران فردی و جمعی در تعامل با یکدیگر هستند. آسیب‌های اجتماعی بسیاری نظیر خشونت، اعتیاد؛ طلاق و ... روز به روز در حال افزایش هستند و مردم و مسئولان، نگرانی خود را نسبت بدان‌ها ابراز نموده که به نظر می‌رسد کنترل و مقابله با روند افزایشی آسیب‌ها در سطوح مختلف محلی، ملی و منطقه‌ای برای تدوین برنامه‌های کنترل و پیشگیری از آسیب‌ها نیازمند شناخت و بررسی آسیب‌های اجتماعی و اولویت بندی آن‌ها می‌باشد.

وی با اشاره به توجه بنیاد توسعه آفرینش برتر به مبحث آسیب‌های اجتماعی گفت: اهمیت و ضرورت پرداختن به آسیب‌های اجتماعی از این منظر قابل توجه است که ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و بررسی و تعیین سیاست‌های عمومی در راستای شناسایی، پیشگیری و برخورد با معضلات و آسیب‌های اجتماعی از مهمترین برنامه‌ها و ماموریت‌های جامعه علمی کشور و نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط با آن می‌باشد. یکی از موسسات که به نوعی با معضلات و آسیب‌های اجتماعی سروکار دارد و به تحقیق و بررسی درباره آن اقدام نموده بنیاد توسعه آفرینش برتر است. این بنیاد با اتکا به اهداف و چشم انداز‌های پیش رو، در دفتر مطالعات و پژوهش‌های اجتماعی با اتخاذ رویکرد‌های فلسفی و جامعه شناختی، اهمیت و هدف برگزاری نشست آسیب‌ها و معضلات اجتماعی را همانا انسانیت و ترفیع جنبه‌های آدمیت و دستیابی به ایده آل‌های جامعه مبتنی بر آسیب شناسی عنوان می‌کند، زیرا با توجه به اینکه جامعه، تمایل به گذران زندگی همراه با ناهنجاری را ندارد شناخت چیستی آسیب‌های اجتماعی و راهکار‌های مقابله با آن برای تمامی انسان‌ها ضروری است.

زهرا شاه کرم در پایان به محل و زمان برگزاری نشست بررسی آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: نشست «معضلات و آسیب‌های اجتماعی» در ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در بنیاد توسعه آفرینش برتر از ساعت ۱۵ الی ۲۰ برگزار خواهد شد. در این نشست که به همت دفتر مطالعات و پژوهش‌های اجتماعی، انجمن جامعه شناسی ایران و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود اساتید حوزه‌های فلسفه، روانشناسی، علوم اجتماعی، جامعه شناسی و علوم سیاسی همانند سید محسن فاطمی، قاسم پورحسن، امیلیا نرسیسیانس، حسن محدثی، رحیم محمدی، نعمت الله فاضلی، سید جواد میری و امیر دبیری مهر درباره وجوه مختلف معضلات و آسیب‌های اجتماعی به بحث و گفتگو خواهند نشست. البته ورود برای عموم آزاد است.
 

 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: