امیکرون؛ ویروسی که سیاست مداران را ضربه فنی کرد!

جهش‌های ویروس کووید ۱۹ که از کرونا شروع و به امیکرون رسیده نشان داد که رفتار این ویروس قابل پیش بینی نیست و محقق نشدن وعده "عین الهی" درباره پایان کرونا در دهه فجر، یک پیام شفاف دارد؛ کرونا با اقتصاد و سیاست متفاوت است.

کد خبر: ۱۲۱۸۸۳
۰۸:۳۲ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰

دیدارنیوز ـ سبک زندگی: ورود محموله‌های واکسن در روز‌های پایانی مرداد و شهریور همزمان با تغییر دولت و سرعت گرفتن روند واکسیناسیون سبب شد که دولتمردان به ویژه وزیر بهداشت جو گیر شود و در یکی از مصاحبه‌هایی که در شهریور انجام داده بود گفت که همزمان با دهه فجر جشن پیروزی بر کرونا برگزار خواهد شد! همین اظهار نظر و کم شدن تعداد مبتلایان و فوتی‌ها در روز‌های آغاز زمستان کافی بود که آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمترین میزان خود برسد و اما در کمتر از یک ماه شرایط به طور کلی تغییر کرد.

کم کم رفتار امیکرون با آن چیزی که درباره آن گفته می‌شد متفاوت شد و آمار مبتلایان که به حدود دو هزار نفر در روز رسیده بود به عدد ۲۵ هزار نفر نزدیک شد و نظرات کارشناسان و متخصصان درباره این ویروس جهش یافته نوپا که خیلی جدی گرفته نشده بود اشتباه از آب درآمد تا جاییکه برخی از پزشکان اعتراف کردند که پیش بینی‌ها درباره رفتار امیکرون آن چیزی نبود که تصور می‌کردند.


بیشتر بخوانید: محدودیت‌های کرونایی اجرایی نشد؛ دولت جا خالی داد!


مردم مقصرند یا مسوولان؟

آن چیزی که مردم را در برابر رفتار امیکرون به اشتباه انداخت، اطلاعات متفاوت و بعضا ضد و نقیضی بود که هر روز یک مسوول یا متخصص در گفتگو‌های مختلف بیان می‌کرد تا جاییکه امیکرون را همان سرماخوردگی معرفی کردند و این موضوع را به مردم القا کردند که خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند و دلیلی هم که برای ادعای خود آوردند این بود که، چون مردم دو دز واکسن تزریق کرده اند این ویروس اثری روی آن‌ها ندارد حتی برخی پا را فراتر گذاشتند و گفتند که واکسن مانع از ابتلا به امیکرون می‌شود در صورتی که این اظهار نظر‌های غیر علمی هیچ منبع درست و موثقی نداشت، اما از آنجاییکه درگیری دو ساله مردم با کووید ۱۹ توان آن‌ها را فرسوده است، مردم به این اطلاعات ناقص بسنده کردند و امیکرون را جدی نگرفتند.

فرایند انتشار اطلاعات غلط همچنان ادامه دارد؛ در روز‌هایی که آمار فوتی‌ها دوباره سه رقمی شده است یکی زمان درگیری با امیکرون را پنج روز و دیگری ۲۵ روزه می‌داند و این بلاتکلیفی نه تنها در کاهش ابتلا به امیکرون تاثیر مثبت نداشته بلکه شرایط راسخت‌تر هم کرده است.

البته در این میان معاون وزیر بهداشت برای اینکه یه طور نامحسوس دفاعی از رئیس خود کرده باشد، وضعیت کشور در مواجهه با امیکرون را گردن مردم انداخت و مقایسه امیکرون با سرماخوردگی را اشتباه افکار عمومی دانست!

یونس پناهی صحبت هایش را به این سمت برد که از قبل هم پیش بینی شده بود که شیوع سویه امیکرون در مقیاس جهانی اتفاق افتاده و از همین رو، نباید توصیه‌های بهداشتی نادیده گرفته می‌شد.

او در ادامه صحبت هایش تلویحا مسئولیت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را متوجه وزارت آموزش و پرورش و علوم کرد و ماجرا را این طور تعریف کرد که با بازگشایی‌ها این اشتباه در افکار عمومی شکل گرفت که نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی اعتنا باشد.

او، کند شدن روند تزریق دز سوم واکسن کرونا را یکی دیگر از دلایل افزایش موارد ابتلاء به امیکرون دانست، اما مشخص نبود که این موضوع وزارت متبوعش به عهده می‌گیرد یا باز هم مردم مقصرند.


بیشتر بخوانید: کرونا پر قدرت‌تر برگشت؛ هفته‌های سخت اوج گیری با ۴۰۰ هزار ابتلا در یک روز


از امیکرون تا سیاست و اقتصاد راه زیادی است ...

نتیجه رفتار اشتباه با امیکرون از سوی یک نهاد بالا دستی مانند وزارت بهداشت یک نماد عینی و جزء از کل از رفتار دولتمردان و سیاسیون با مشکلات موجود در کشور است، اما با یک تفاوت بزرگ؛ اظهار نظر‌های مختلف در رابطه با هرگونه ویروس جهش یافته کرونا به دلیل اینکه رابطه مستقیم با جان انسان‌ها دارد می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را به کشور و خاص خود مردم وارد کند هر چند که این اتفاق در دو سال گذشته رخ داد و بیش از ۱۰۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

از سوی دیگر شاید اظهار نظر‌های سیاست گذاران درباره وضعیت اقتصادی و سیاسی به طور مستقیم جان مردم را هدف نگیرد، اما آثار سوء صحبت‌های غیرکارشناسی امروز نه، اما به مرور زمان روی زندگی مردم تاثیر می‌گذارد.

رفتار پیچیده و ناشناخته ویروس کرونا دو سال است که سیاستمداران در همه جهان را به مشکل انداخته است و البته که اوضاع در ایران هم همینطور است. در مقابل ویروس کرونا نه می‌توان شعار داد، نه می‌توان وعده داده، نه تظاهرات کرد، نه آن را دستگیر کرد، نه به تمسخر گرفت و تحقیر کرد و نه حتی آن را می‌توان نادیده گرفت. همه ابزارهایی که سیاستمداران ناکارآمد در مقابل سایر موضوعات به کار می‌گیرند در مقابل این موجود ناشناخته بی‌تاثیر است. 

در برابر کرونا باید متواضع بود، به توصیه‌های کارشناسی توجه کرد، از آن بازی سیاسی و برنامه رجزخوانی استخراج نکرد، همکاری صمیمانه مردم را جلب کرد، همیشه آماده تجدید نظر در تصمیم‌ها و عذرخواهی از مردم بود و فکر بازی سیاسی با کرونا و همه مشتقات آن! را از سر به در کرد. و البته این درسی است که سیاستمداران و مدیران ارشد در ایران هنوز نگرفته‌اند!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: