تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

 کرونا پر قدرت‌تر برگشت؛ هفته‌های سخت اوج گیری با ۴۰۰ هزار ابتلا در یک روز

وقتی اعلام شد که آمار مبتلایان به امیکرون به روزی ۴۰۰ هزار نفر نزدیک شده، اعمال محدودیت‌ها نخستین گزینه روی میز بود، اما نه دولت و نه وزارت بهداشت اعتقادی به تصمیم در این زمینه را ندارند و اجرای آن را به شنبه و سه شنبه موکول می کنند!

کد خبر: ۱۲۰۸۵۲
۱۲:۲۳ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

 کرونا پر قدرت‌تر برگشت؛ هفته‌های سخت اوج گیری با ۴۰۰ هزار ابتلا در یک روز

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام:هر چند خیزش امیکرون در کشور لاک پشتی شروع شد، اما در مدت زمان کوتاهی چنان سرعتی گرفت که آمار مبتلایان را در کمتر از چند روز از حدود دو هزار نفر به ۳۵ هزار نفر رسید و مراکز درمانی را به حالت آماده باش درآمدند و حالا هم بیش از یکصد شهرستان قرمز پوش شده اند و مسوولان وزارت بهداشت هم هفته‌های آتی را هفته‌های سخت کرونایی نام گذاری کردند و همه این‌ها یعنی روز‌های پایانی ۱۴۰۰ سخت‌تر می‌گذرد اگر پروتکل‌ها را رعایت نکنیم و عدم حضور در تجمعات را جدی نگیریم.

از همان ابتدای شیوع کرونا بهترین و اصولی‌ترین تصمیم اعمال محدودیت‌ها در یک سری گروه‌های شغلی بود که تاثیر زیادی در کنترل و پیشگیری از کرونا داشت و تکرار این روند در پیک‌های مختلف کارآمدی این روش را در مقابله با کرونا ثابت کرد حالا هم که امیکرون در حال جولان دادن است، همه منتظر اعلام محدودیت‌ها بودند که تا به امروز این محدودیت‌ها به تعطیلی مدارس و لغو کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها و بسته شدن سرا‌های محلات، فرهنگسرا‌ها و سالن‌های سرپوشیده ورزشی و عدم برگزاری مسابقه فوتبال ایران بدون تماشاگر انجامید، اما درست همین زمانی که حضور تماشاگران در این مسابقه به دلیل اوج گیری امیکرون ممنوع شد، سالن‌های نمایش فیلم‌های فجر مملو از هنرمند و خبرنگار و تماشاگر بود و این یعنی متر و معیار درستی برای مقابله با کرونا نداریم و هر بخش دولتی و غیر دولتی برای خود تصمیم می‌گیرد!


بیشتر بخوانید: پیک ششم از راه رسید؛ امیکرون روی قله



تعطیلی و محدودیت نداریم؛ رسانه‌های زرد گفتند!

عدم تصمیم گیری ستاد ملی مقابله با کرونا برای اعمال محدودیت یا تعطیلی در سراسر کشور از یک سو و واگذاری این مسوولیت به ویژه در مورد مدارس به ادارات استانی و استانداری‌ها سبب شد که اخبر تعطیلی دو هفته‌ای کشور در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گیرد، اما کمتر از ۲۴ ساعت این خبر توسط روابط عمومی وزارت بهداشت تکذیب شد و حساسیت ماجرا تا جایی بود که محمد هاشمی مدیر روابط عمومی این وزارتخانه انتشار این خبر را به گردن رسانه‌های زرد و حاشیه ساز بیندازد و تعطیلی دو هفته‌ای را از اساس تکذیب کند.

او برای اینکه دلیل قانع کننده‌ای برای عدم تصمیم گیری درباره اعلام محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیاورد، می‌گوید: رویکرد ستاد، اقناعی، ایجابی و تشویقی است و هرگونه تصمیمی پس از بررسی همه جوانب، اتخاذ و سپس به اطلاع عموم مردم می‌رسد.

هاشمی روی این موضوع هم تاکید می‌کند که مردم اخبار رسمی و مورد تایید را از طریق سایت وزارت بهداشت و رسانه‌های معتبر سراسر کشور دریافت و از توجه به شایعات بی پایه و اساس، پرهیز کنند.

 

 کرونا پر قدرت‌تر برگشت؛ هفته‌های سخت اوج گیری با ۴۰۰ هزار ابتلا در یک روز

سپید؛ روزنامه ای همراه در دوران کرونا 

از آغاز کرونا، رسانه ها اعم از روزنامه و خبرگزاری و سایت های خبری تلاش کردند برای آگاهی و اطلاع رسانی به مردم از همه توان خود استفاده کنند و خیلی از خبرنگاران هم در ماههای اولیه آغاز کرونا که برای تهیه گزارش از وضعیت مراکز درمانی به بیمارستان ها و درمانگاهها رفته بودند به کرونا مبتلا شدند و جان خود را از دست دادند.

در این میان روزنامه سپید به عنوان تنها روزنامه تخصصی بهداشت و سلامت همواره تلاش کرده که آخرین اطلاعات و گزارش های مربوط به کرونا به ویژه در مواجهه با دلتا و امیکرون را منتشر و در اختیار مردم قرار دهد. این روزنامه هم در شماره اخیر خود خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر به خصوص در مورد مدارس شده است. 


بیشتر بخوانید: رفتار متفاوت امیکرون؛ مرگ از راه رسید



۱۰۰ هزار نه ۴۰۰ هزار ابتلا در یک روز ...

هنوز خیلی‌ها از شوک بالا رفتن آمار بیرون نیامدند و عدد ۱۰۰ هزار ابتلا در یک روز را هضم نکرده بودند که پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در یک لایو اینستاگرامی همه این پیش بینی‌ها را با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که در روز‌های آینده آمار روزانه اومیکرون به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر برسد را رد کرد و شوک بزرگ تری به مردم داد.

قدرت سرایت امیکرون قابل مقایسه با سویه‌های قبلی نیست، این موضوعی است که همگان به آن اذعان دارند و طبرسی هم روی این موضوع تاکید دارد و می‌گوید: سرعت انتقال امیکرون باعث می‌شود که تعداد مبتلایان بیشتر از پیک‌های قبلی باشد و این یعنی تعدادی از بیماران نیاز پیدا می‌کنند در بیمارستان بستری شوند و این یعنی اینکه نظام سلامت کشور با چالش جدیدی رویروست.

پیش بینی متخصصان درباره دوره پیک امیکرون بین یک ماه تا ۴۵ روز است و تنها راه مقابله با آن اتخاذ یک تصمیم درست و منطقی برای اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل پرخطر است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری به تعداد مراجعات در اواسط دی ماه اشاره کرد که آمار از ۳۰ نفر به ۲۵۰ نفر رسیده و از این تعداد، یک سری نیاز به بستری پیدا می‌کنند؛ یعنی در مدت زمان کمتر از یک هفته آمار هشت برابر شده است.

نگرانی نظام سلامت کشور واکسن زده‌ها و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند نیست، بلکه آنهاییکه تاکنون واکسن نزده اند حالا در اوج گیری امیکرون، پاشنه آشیل نظام سلامت شدند، البته باید به این‌ها محیط خطرناک مدارس و تهدید جان دانش آموزان را هم اضافه کرد و خیلی زود قبل از اینکه تجربه تلخ پیک‌های قبلی تکرار شود چاره‌ای اندیشید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی