تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

ایران در ردیف ۱۲ جدول جهانی بابت تعداد مبتلایان

بررسی‌ها نشان داد در فاصله روز‌های سوم تا ۱۵ بهمن سال جاری، تعداد مبتلایان جدید، ۱۰۳.۸ درصد رشد داشته علاوه بر اینکه به ازای آمار رسمی وزارت بهداشت از تعداد مبتلایان جدید در این بازه زمانی، در فاصله سوم تا ۱۵ بهمن سال جاری، در هر ساعت، ۷۶۴ نفر و در هر دقیقه ۱۲.۷ نفر از جمعیت کشور، مبتلای کرونا شده‌اند.

کد خبر: ۱۲۰۸۹۶
۱۲:۳۹ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

 ایران در ردیف ۱۲ جدول جهانی بابت تعداد مبتلایان

دیدارنیوز ـ بررسی‌ها نشان داد در فاصله روز‌های سوم تا ۱۵ بهمن سال جاری، تعداد مبتلایان جدید، ۱۰۳.۸ درصد رشد داشته علاوه بر اینکه به ازای آمار رسمی وزارت بهداشت از تعداد مبتلایان جدید در این بازه زمانی، در فاصله سوم تا ۱۵ بهمن سال جاری، در هر ساعت، ۷۶۴ نفر و در هر دقیقه ۱۲.۷ نفر از جمعیت کشور، مبتلای کرونا شده‌اند.

در بازه زمانی سوم تا ۱۵ بهمن، در مجموع ۲۳۸۴۵۳ نفر به عنوان مبتلایان جدید کرونا در کشور شناسایی شده‌اند. روز سوم بهمن ماه سال جاری، تعداد کل مبتلایان کرونا در کشور (مجموع بیمارانی که از ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ تا سوم بهمن ۱۴۰۰ در کشور شناسایی شده‌اند) ۶ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۳۴۶ نفر بوده که در بازه زمانی سوم تا شبانه روز منتهی به ۱۵ بهمن امسال، با رشد ۱۰۳.۸ درصدی، به دنبال شناسایی ۲۳۸۴۵۳ مبتلای جدید، تعداد کل بیماران کرونا در کشور به ۶ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۷۹۹ نفر افزایش یافته است. طبق گزارش دیروز وزارت بهداشت، در شبانه‌روز ۱۴ تا ۱۵ بهمن، ۳۶۹۰۸ بیمار جدید در کشور شناسایی شدند که از این تعداد، ۲۲۶۲ نفر بستری شدند و دیروز فوت ۵۷ مبتلای کرونا هم در کشور ثبت شد. بنا به گزارش وزارت بهداشت، تا روز ۱۵ بهمن سال جاری مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور، ۶ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۷۰۷ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری ۱۳۲ هزار و ۶۸۱ نفر است و ۲۰۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ (غیر از بستری‌های جدید روزانه) در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

در حالی که کارشناسان حوزه سلامت، چند روز قبل پیش بینی کردند که باید در روز‌های آتی و در شیب صعودی ابتلای کرونا در کشور، منتظر ۶ رقمی شدن آمار ابتلا باشیم. طبق جداول جهانی، ایران از بابت تعداد مبتلایان همچنان در ردیف ۱۲ جدول و پس از کشور‌های امریکا، هند، برزیل، فرانسه، انگلستان، روسیه، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، آلمان و آرژانتین است در حالی که به ازای جمعیت ایران، تا روز ۱۵ بهمن ماه، از هر یک میلیون نفر جمعیت کشور، ۷۶ هزار و ۸۶ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند، به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت کشور، ۵۲۱ هزار و ۵۱۳ تست تشخیص کرونا انجام شده، در روز ۱۵ بهمن و با شناسایی ۳۶ هزار و ۹۰۸ مبتلای جدید در کشور، از هر یک میلیون نفر جمعیت کشور ۴۳۱ نفر مبتلای کرونا بوده‌اند در هر حالی که به دنبال فوت ۱۳۲۶۸۱ مبتلای کرونا تا روز ۱۵ بهمن، در مجموع (از ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ تا ۱۵ بهمن ۱۴۰۰) از هر یک میلیون نفر جمعیت کشور، ۱۵۴۸ نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

با وجود آمار‌های صعودی مرگ و ابتلا

هیچ خبری از تعطیلی و محدودیت‌ها نیست

آمار بستری‌های کرونا ظرف چند روز اخیر به‌طور مشخص در حال افزایش است. طبق اخباری که به «اعتماد» رسیده، با وجود آنکه دستور آماده باش وزیر بهداشت فعلا فقط برای بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی است، بیمارستان‌های خصوصی هم در وضعیت مشابه قرار گرفته‌اند و خانواده چند مبتلای کرونا به «اعتماد» گفتند با توجه به تجربه ناخوشایندی که از ایام شیوع دلتا از بیمارستان‌های دانشگاهی شنیده بودند، حالا جرات نمی‌کنند بیمارانشان را به این بیمارستان‌ها ببرند و سراغ بیمارستان‌های خصوصی رفته‌اند، اما مسوولان بیمارستان‌های خصوصی پایتخت هم چندان رغبتی به پذیرش مبتلایان کرونایی ندارند و اگرچه با اکراه بیماران را پذیرش کرده‌اند، اما به صورت غیررسمی به خانواده‌ها گفته‌اند که حاضر به قبول دستور آماده‌باش برای پذیرش کرونایی‌ها نخواهند بود، چون طی نیمه اول امسال، با تعرفه‌های غیرواقعی درمان مبتلایان کرونا، بسیار متضرر شده‌اند.

مشکل کمبود تخت برای بستری کرونایی‌ها در این موج جدید هم تقریبا فراگیر شده، هفته گذشته یکی از متخصصان طب اطفال خبر داد که تخت‌های بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه کودکان تقریبا پر شده است. اخبار استانی حکایت از شیب تند مراجعات به مراکز درمانی دارد و در مقایسه با موج پنجم، همه‌گیری با سویه امیکرون بسیار سریع‌تر در حال وقوع است. با محاسبه آماری که وزارت بهداشت طی ۷ روز اخیر از شیوع روزانه منتشر کرده می‌توان شاهد بود که برخلاف ادعای برخی مسوولان درباره «کم خطر بودن امیکرون»، طی هفته گذشته، هم تعداد مرگ‌های کرونایی، هم بستری‌ها و هم مراجعات سرپایی افزایش داشته چنانکه در شبانه‌روز ۷ تا ۸ بهمن سال جاری، فوت ۲۳ مبتلای کرونا ثبت شده و در همین شبانه‌روز ۱۶۷۵۷ مبتلای جدید شناسایی شده که از این تعداد، ۹۹۴ نفر به دلیل شدت علائم، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری شده‌اند، اما در شبانه روز ۱۴ تا ۱۵ بهمن، فوت ۵۷ مبتلای کرونا در کشور ثبت شده و در همین شبانه روز ۳۶۹۰۸ مبتلای جدید شناسایی شده که از این تعداد ۲۲۶۲ بیمار به دلیل شدت علائم در ICU بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. طبق اخباری که در دو، سه روز گذشته منتشر شده، آمار ابتلا در اقشار خاص؛ نمایندگان مجلس، اعضا و کارمندان شورای شهر تهران، آتش‌نشانان تهران و همچنین، پزشکان و پرستاران و بهیاران شاغل در بیمارستان‌های محل پذیرش مبتلایان کرونا افزایش یافته و البته با وجود هشدار چند باره اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تصرف کشور با سویه امیکرون، هیچ خبر و اقدامی برای محدودسازی فعالیت‌های غیرضروری و منجر به ایجاد تراکم جمعیت انجام نشده و به نظر می‌رسد تا ابتدای هفته آینده هم ستاد ملی مقابله با کرونا رغبتی برای ایجاد محدودیت برپایی تجمعات ملی و مراسم منجر به ازدحام نداشته باشد. این بی‌رغبتی البته به سطوح مدیران استانی هم رسیده چنانکه با وجود هشدار‌های جدی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاهپور اهواز درباره مراجعه ۶۵۰۰ مبتلای سرپایی به مراکز درمانی استان فقط در یک شبانه‌روز و در حالی که این تعداد مراجعه در شبانه‌روز ۱۳ تا ۱۴ بهمن، نسبت به شبانه روز پیش از آن، ۴ هزار نفر افزایش داشته و حتی اعلام شده که در شهرستان ایذه، رشد ۳۰۰ درصدی تست‌های مثبت و افزایش بستری و در شهرستان باغملک، رشد ۵۰۰ درصدی ابتلا نسبت به هفته قبل اتفاق افتاده، مدارس این استان همچنان دایر است و هیچ خبری هم از تعطیلی کلاس‌های درس حضوری در این استان شنیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد یک بی‌تفاوتی هدفمند در بدنه سیاسیون سیاستگذار و مجری ایجاد شده که با وجود تمام توصیه‌ها و اخطار‌ها و هشدار‌های اعضای کمیته علمی مقابله با کرونا، حرف‌های بسیار عجیب و در سمت کاملا مخالف این نگرانی‌های متخصصان حوزه سلامت دارند. چند روز قبل، یک مسوول استانی در واکنش به الزام تعطیل کردن کلاس‌های درس حضوری در استان خود گفت: «هر زمان احساس کردیم جان دانش‌آموزان و معلمان در خطر است، کلاس‌های درس را غیرحضوری می‌کنیم.»

طبق اعلام دو روز قبل علیرضا زالی؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره وضعیت شیوع امیکرون در استان تهران، تعداد موارد جدید امیکرون در ۲۴ ساعت گذشته در استان تهران به ۲۵۰ مورد رسیده که ۱۴۲ بیمار جدید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. به گفته زالی، مجموع تعداد بیماران بستری با تشخیص کرونا در تهران به ۲۳۵۷ نفر افزایش یافته که ۶۹۹ نفر از این بیماران در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند علاوه بر آنکه در شبانه روز ۱۳ تا ۱۴ بهمن ۱۵۸۵۰ مراجعه سرپایی کرونا به بیمارستان‌های تهران ثبت شده و در مجموع ۴۸ درصد تست‌های هفته گذشته شهروندان تهرانی مثبت بوده در حالی که هفته گذشته این عدد ۱۰ تا ۱۵ درصد بود.

دیروز خبرگزاری مهر، در گزارشی به نقل از مسعود یونسیان؛ دبیر کمیته علمی و اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا نوشت: «در حال حاضر روزانه ۲۵ درصد افزایش موارد ابتلا داریم، در حالت تصاعدی و به فاصله ۳ تا ۴ روز، موارد ابتلا ۲ برابر می‌شود. به‌طوری که آمار ۲۸ هزار مبتلا، در ۴ روز آینده به ۵۶ هزار مبتلا و هفته آینده به بالای ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید. بر اساس اعلام اپلیکیشن ماسک، در دومین هفته از پیک ششم کرونا، آمار بستری جدید به ۱۸۴۳۵ نفر رسید. هفته قبل آمار بستری جدید ۱۱۲۴۶ مورد بود. بدین‌ترتیب آمار بستری جدید این هفته نسبت به هفته قبل با رشد ۷۱۸۹ پله‌ای، ۶۴ درصد افزایش یافته است. عدد ۷۱۸۹، شتاب هفته دوم پیک ششم است. شتاب ۷۱۸۹ پله‌ای در هفته دوم پیک ششم، از ابتدای سال ۱۳۹۹ بی‌سابقه است. به‌طوری که در پیک دوم، ۱۷۶۰ پله افزایش؛ پیک سوم، ۲۰۶۳ پله افزایش؛ پیک چهارم، ۳۸۲۶ پله افزایش و پیک پنجم، ۱۵۸ پله افزایش بوده است.»

طبق گزارش‌هایی که روز‌های گذشته منتشر شده، کودکان مبتلای کرونا در استان‌های تهران، خوزستان و خراسان رضوی، حدود ۲۰ درصد مبتلایان و بستری‌های بیمارستانی را شامل می‌شوند و با وجود هشدار هفته گذشته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره افزایش ۶۰ درصدی ابتلا و بستری کودکان در شهر تهران، با این حال همچنان دستور به برقراری کلاس‌های درس در سراسر کشور است.

البته مشکل فقط برگزاری کلاس‌های درس حضوری نیست. طبق تصاویری که این روز‌ها در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود، جشنواره‌های فیلم و موسیقی و تئاتر، یکی پس از دیگری افتتاح شده و برخلاف ادعای مسوولان، با بیشترین ظرفیت پذیرش مخاطب در حال برگزاری است. هیچ تجمع و جشن و مراسم منجر به ازدحام جمعیت تا امروز تعطیل نشده و حتی تصاویر جعلی از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در مراسم پر ازدحام منتشر شده که البته مسوولان وزارت بهداشت هم تا امروز جرات واکنش به این تقلب و جعل را نداشته‌اند. با وجود ادعای مسوولان متروی تهران درباره نظارت جدی‌تر و شدیدتر، متروی تهران همچنان نه تنها دارای بیشترین حد از ازدحام جمعیت است، پلیس مترو و کارکنان بخش اداری ایستگاه‌ها، همچنان بدون ماسک در محوطه سربسته و سرپوشیده ایستگاه‌ها تردد دارند و هیچ ممانعتی از ورود مسافران بدون ماسک نمی‌شود. در حالی که قرمز شدن هر شهر، به منزله اجرای محدودیت‌های هوشمند است و دیروز، طبق اعلام سامانه ماسک، تعداد شهر‌های قرمز کشور به ۷۷ شهر افزایش یافت که تهران هم از هفته گذشته در این فهرست و در گروه شهر‌های با وضعیت قرمز قرار گرفته، پذیرش مشتری در تمام رستوران‌ها برقرار است و برخلاف ادعای مسوولان وزارت بهداشت که از پلمب مراکز متخلف خبر می‌دهند، در حال حاضر می‌توان شاهد بود که در هیچ رستوران و مرکز توزیع غذا، پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود که مصداق بارز هم در رستوران محل برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در هفته گذشته بود که ازدحام جمعیت حاضر در سالن کوچک و مسقف این رستوران، اعتراض چند مشتری را به دنبال داشت و البته پاسخ کارکنان رستوران هم این بود که «بروید جای دیگر.»

در حال حاضر ۷۷ شهر در وضعیت قرمز، ۱۷۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۸۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

شهرستان‌های آذرشهر (آذربایجان شرقی)، خوی (آذربایجان غربی)، اصفهان، کاشان (اصفهان)، بوشهر، تنگستان، دشتستان، دشتی، گناوه (بوشهر)، پردیس، تهران، دماوند، رباط‌کریم، ری، شمیرانات، فیروزکوه، قرچک، ورامین (تهران)، شهرکرد (چهارمحال و بختیاری)، بیرجند، فردوس (خراسان جنوبی)، بردسکن، بینالود، تربت‌حیدریه، رشتخوار، سبزوار، مشهد (خراسان رضوی)، دامغان، گرمسار (سمنان)، خنج، شیراز، گراش، ممسنی (فارس)، بوئین‌زهرا، قزوین (قزوین)، قم (قم)، بانه، سقز (کردستان)، رفسنجان، زرند، کرمان، کوهبنان (کرمان)، بندرگز، علی‌آباد (گلستان)، آستانه اشرفیه، رودبار، لاهیجان، لنگرود، ماسال (گیلان)، خرم‌آباد (لرستان)، آمل، جویبار، رامسر، سوادکوه، نکا (مازندران)، اراک، تفرش، خمین، خنداب، دلیجان، ساوه، شازند (مرکزی)، بستک، بندر لنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، قشم، میناب (هرمزگان)، ابرکوه، اردکان، بهاباد، تفت، خاتم، مهریز، میبد، یزد (یزد) در وضعیت قرمز قرار دارند.

برچسب ها: کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی