رقابت ایرانیان برای جوایز فیلم آسیا/ درخشش خورشید و دشت خاموش

فهرست نامزد‌های پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیا اعلام شد که در میان آن‌ها نام چهار نماینده از سینمای ایران هم به چشم می‌خورد.

کد خبر: ۱۰۷۹۴۸
۱۳:۵۵ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۰

دیدارنیوز ـ به نقل از ورایتی، امسال در مجموع نام ۳۶ فیلم از هشت کشور آسیایی در فهرست نامزد‌ها دیده می‌شود و نامزد‌های ایرانی هم از دو فیلم «دشت خاموش» و «خورشید» مجید مجیدی هستند. در پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیا سینما احمد بهرامی برای «دشت خاموش» نامزد جایزه بهترین کارگردان تازه‌کار، روح‌الله زمانی برای بازی در فیلم «خورشید» نامزد جایزه بهترین چهره تازه، حسن حسندوست نامزد جایزه بهترین تدوینگر برای «خورشید» و مسعود امینی تیرانی نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری برای فیلم «دشت خاموش» شده‌اند.

سال گذشته مراسم اهدای جوایز برای اولین بار در بوسان برگزار شد و به دلیل شیوع کرونا آنلاین و مجازی بود. امسال هم قرار است بهترین‌های سینمای آسیا روز هشتم اکتبر همزمان با جشنواره فیلم بوسان در کره جنوبی معرفی شوند و مراسم ترکیبی از حضوری و آنلاین خواهد بود. ماکائو و هنگ‌کنگ در دوره‌های گذشته میزبان این مراسم بودند.

در بخش بهترین فیلم «یک ثانیه» ژانگ ییمو از چین، «کتاب ماهی» لی جون-ایک از کره جنوبی، «مرید» چایتانیا تامهانه از هند، «چرخ بخت و خیال» ریوسوکه هاماگوچی و «همسر جاسوس» کیوشی کوروساوا هر دو از ژاپن نامزد‌های دریافت جایزه بهترین فیلم هستند. در بخش بهترین کارگردان هم چهار نامزد بهترین فیلم حضور دارند و فقط و عادیلخان یرژانوف از قزاقستان با «گربه زرد» جایگزین فیلمساز هندی شده است.

«خورشید» که در بازار‌های جهانی «بچه‌های خورشید» شناخته می‌شود و «دشت خاموش» هر دو در بخش‌های مسابقه رسمی و افق‌های هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز حضور داشتند. فیلم مجیدی جایزه بهترین بازیگر تازه‌کار را با زمانی برد و فیلم بهرامی هم برنده جایزه بهترین فیلم در بخش افق‌ها و چند جایزه جنبی دیگر شد.

برچسب ها: سینمای ایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: