دو عامل ۱۰۹ گله شدن رونالدو، میرزاپور راه را باز کرد، بیرانوند بست!

ماجرای رسیدن رونالدو به رکورد علی دایی در گل ملی، دو اتفاق جالب و دو عامل ایرانی دارد که مرور نقش آنها در ثبت این رکورد خالی از لطف نیست.

کد خبر: ۹۷۵۵۳
۱۶:۳۲ - ۰۳ تير ۱۴۰۰




دیدارنیوز ـ سرویس ورزشی: شب گذشته و در آخرین بازی‌های دور مقدماتی یورو ۲۰۲۰، کریس رونالدو با دو گلی که از روی نقطه پنالتی به تیم فرانسه زد توانست با رکورد علی دایی در گل ملی برابری کند. شاید کمتر کسی انتظار داشت که فرانسوی‌ها مجال گلزنی به رونالدو بدهند، اما مهاجم استثنایی تیم ملی پرتغال با دو ضربه پنالتی که نصیب تیمش شد توانست زودتر از انتظار به رکورد دیرپای دایی برسد. بعد هم پیام محترمانه و دوستانه علی دایی به رونالدو و پاسخ کریس نیز تبدیل به یکی از سوژه‌های داغ فوتبالی شد و نام فوتبال ایران را در میانه یورو سر زبان‌ها انداخت.

اول قصه، میرزاپور

جالب است که حوادث تاریخی جالبی در مورد گلزنی کریس رونالدو و رسیدن او به رکورد دایی وجود دارد که توجه به آن‌ها خالی از لطف نیست. اول اینکه سرآغاز گلزنی‌های کریس رونالدو در تیم ملی پرتغال به جام جهانی ۲۰۰۶ و بازی او در مقابل ایران باز می‌گردد. روز هفدهم ژوئن ۲۰۰۶ (یک هفته قبل دقیقا سالروز ۲۱ سالگی‌اش بود) رونالدو جوان در برابر ایران در شرایطی به میدان رفت که علی دایی در ترکیب تیم ملی قرار نداشت و از روی نیمکت بازی را دید. تیم ملی ایران در مقابل پرتغال مقاومت جانانه‌ای کرد، اما نهایتا با دو گل رونالدو و دکو بازی را واگذار کرد. جالب است که گل کریس رونالدو از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید و نخستین گل ملی او هم بود. ابراهیم میرزاپور دروازه‌بان خرم‌آبادی ایران در آن بازی نتوانست مسیر توپ را تشخیص دهد و تسلیم ضربه رونالدو شد.

 

وسط ماجرا، بیرانوند

در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، اما ماجرا به شکل دیگری دنبال شد. در بازی ایران و پرتغال این بار علی دایی سال‌ها بود که از تیم ملی خداحافظی کرده بود و امکان روبرو شدن با رونالدو را مجددا پیدا نکرد. از قضا دوباره یک پنالتی به سود پرتغال اعلام شد و باز هم کریس رونالدو پشت توپ ایستاد. جالب است که بعد از ۱۲ سال یک دروازه‌بان دیگر از خرم‌آباد درون دروازه ایران بود، این بار علیرضا بیرانوند هم جهت توپ را درست تشخیص داد و هم ضربه رونالدو را مهار کرد تا ایران مقابل پرتغال شکست نخورد.

 

در واقع اگر آن روز بیرانوند تسلیم ضربه رونالدو شده بود، شب گذشته رونالدو از رکورد علی دایی رد شده بود و امروز با ۱۱۰ گل زده بر تارک این عنوان مهم به تنهایی ایستاده بود. جالب است که فوتبال ایران در این قصه و تقدیر نقش ایفا کرده و به نوعی بازیگر مهمی در به وجود آمدن این ماجرا بوده است. به هر حال هنوز رکورد دایی پابرجاست و رونالدو با آن مساوی کرده و شاید به هر دلیلی رونالدو نتواند به عدد ۱۱۰ یا بالاتر برسد، اما هر چه هست این ماجرا نقاط تقاطع جالبی بین فوتبال ایران، علی دایی و رونالدو به وجود آورده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: