وقتی چهره شهر رنگ شهدای ارامنه به خود می‌گیرد/ نام شهدای ارامنه روی قاب کوچه پس کوچه‌های شهر

در کوچه پس کوچه‌های محله‌های ارامنه اغلب شهر‌های ایران که قدم بزنیم هر یک از آن‌ها قصه‌هایی در دل خود دارند.

کد خبر: ۷۹۱۴۸
۱۶:۴۲ - ۱۳ دی ۱۳۹۹

 

دیدارنیوز ـ از خیابان‌های شهر که عبور می‌کنم هر یک، نامی به خود گرفته‌اند و اغلب، تداعی کننده شخصیت‌هایی هستند که رفتند تا ما بمانیم.

به کوچه‌ای در دل محله ارامنه می‌رسم که روی تابلوی آن، نام شهید بغوزخانیان نوشته شده بود و این تنها کوچه آن محله نبود که به نام شهدای اقلیت مزین شده بود.

در کوچه پس کوچه‌های محله‌های ارامنه اغلب شهر‌های ایران که قدم بزنیم هر یک از آن‌ها قصه‌هایی در دل خود دارند، اما کوچه‌های آب پاشی شده این محله‌ها که با نام شهیدان اقلیت گره خورده‌اند حکایت زیباتری دارند، چرا که آن‌ها از جان خود برای مام وطن گذشتند و وطن نیز برای همیشه نام آن‌ها را در دل خود قاب می‌کند.
 

در یکی از روز‌های سرد زمستانی سال‌های گذشته بود که یکی از کوچه‌های محله ارمنی نشین ساسون (نارمک) پایتخت به نام شهید هراچ طوروسیان از شهدای ارمنی هشت سال دفاع مقدس نامگذاری شد، شهیدی که از نیرو‌های زبده تکاور بود و در حین عملیات خنثی سازی مین به شهادت رسید.

در روز‌های گذشته بود که شهرداری منطقه ۶ پایتخت از اقداماتی به مناسبت آغاز سال نو میلادی در این منطقه خبر داد، به طوری که نامگذاری خیابانی به نام شهید آندرانیک از شهدای مسیحی، یکی از این فعالیت‌های قابل تقدیر و شایسته است.

شهدای ارامنه
تورج فرهادی شهردار منطقه ۶ تهران در خصوص اقدامات این منطقه برای سال نو میلادی و توجه به هموطنان ارامنه اظهار کرد: از یک ماه پیش، برنامه ریزی برای این ایام و ایجاد حال و هوای سال نو برای هموطنان ارامنه در منطقه شروع شده و عمده فعالیت‌ها در بحث تزئینات و هر آن چه که مربوط به سیما و منظر شهری است و فضاسازی و ایجاد محیطی که تداعی کننده سال نو میلادی باشد، انجام شده است.
 
تیتر امروز: فقیه کامکار!

وی بیان کرد: خیابان نوزدهم، حد فاصل میرزای شیرازی و سنایی به نام شهید آندرانیک از شهدای مسیحی با حفظ شماره نیز نامگذاری می‌شود.

قصه نامگذاری برخی از خیابان‌های کشور به نام شهدای ارامنه مختص به پایتخت نیست، به طوری که در روز‌های گذشته، ایمان حجتی مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با نامگذاری محله‌ای به نام شهدای ارامنه اظهار کرد: در محله‌هایی از اصفهان که ارامنه زندگی می‌کنند، کوچه‌هایی که محل زندگی شهدای ارامنه بوده یا پدر و مادر آن‌ها در این کوچه‌ها زندگی می‌کنند، به نام این شهدا نامگذاری شده است.

وی گفت: به تازگی بنیاد شهید پیشنهادی به شهرداری ارائه کرده تا محلی را به نام شهدای ارامنه نامگذاری کنیم.

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان ادامه داد: در حال پیگیری هستیم که چه محلی را می‌توانیم به این نامگذاری اختصاص دهیم.

حجتی افزود: هنوز محلی برای این کار مشخص نشده، امّا در برنامه کاری کمیته نامگذاری قرار گرفته است.

ارومیه، از دیگر شهر‌هایی است که رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری آن، از نامگذاری برخی از کوچه و خیابان‌های این شهر به نام شهدای مسیحی خبر داد و اظهار کرد: برای ارج نهادن به شهدای مسیحی، ۴ کوچه و خیابان شهر ارومیه، با نام شهدای مسیحی مزین شده‌اند.

وی با اشاره به ضوابط نامگذاری و تغییر نام معابر، میادین، خیابان‌ها و کوچه‌ها بیان کرد: شخصیت‌های مهم ‏صدر اسلام و انقلاب اسلامی و حوادث مهم تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران در اولویت اول و نام شخصیت‌‏های فرهنگی، ادبی، علمی، سیاسی و تاریخی ایران و اسامی راجع به اندیشه، فکر و هنر و مظاهر طبیعت زیبای ‏ایران در اولویت بعدی نامگذاری معابر قرار دارند. ‏

شایگان خاطرنشان کرد: نام اشخاص خیّر، شخصیت‌ها و قهرمانان محلی نیز از دیگر ‏اولویت‌هایی است که در نامگذاری معابر مد نظر قرار می‌گیرد. ‏
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: