نقض اخلاق حرفه‌ای در بی‌بی‌سی فارسی با تبلیغ و تشویق خشونت و جنگ

صریح و بی پرده می نویسم. تلویزیون بی بی سی فارسی در جهت مباح سازی تحریم ها و تجاوز نظامی به ایران حرکت می‌کند. این یعنی تبلیغ خشونت. یعنی تبلیغ و تشویق جنگ.

کد خبر: ۵۶۵۱
۱۰:۰۴ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۷

دیدارنیوز - کامبیز نوروزی حقوقدان در یادداشتی نوشت:
 
صریح و بی پرده می نویسم. تلویزیون بی بی سی فارسی در جهت مباح سازی تحریم ها و تجاوز نظامی به ایران حرکت می‌کند. این یعنی تبلیغ خشونت. یعنی تبلیغ و تشویق جنگ.

خط خبری بی بی سی فارسی به شکلی چیده می شود که در آن با طرح پرسش و گفتگو در مورد خوبی و بدی مداخلۀ نظامی در ایران، اصل این موضوع را زیر سؤال می برد که مداخلۀ دولتها در امور یکدیگر ، طبق ساده ترین اصول حقوق بین‌الملل ممنوع است، چه رسد به مداخلۀ نظامی. این یعنی یک تبلیغ جنگ و خشونت علیه یک ملت که این نفرت انگیزترین کاری است که شرافت روزنامه‌نگاری را لکه‌دار می‌کند. این کاری است که بی بی سی فارسی دارد انجام می دهد. 

در تمام اسناد مربوط به اخلاق حرفه روزنامه‌نگاری، خودداری از ترویج خشونت و خودداری از حمایت از جنگ‌طلبها و خودداری از تشویق مداخله‌های نظامی، از اصول قطعی است. 

اگر روحانی در مقابله با کارهای غیرقانونی دولت آمریکا و شخص ترامپ چیزی می‌گوید، قطع نظر از اینکه به لحاظ تحلیلی شیوۀ سخن او را بپسندیم یا نه، او در مقام دفاع از حاکمیت ملی کشور و دولت متبوعش حرف می زند. اما همه تهدیدها و کارهای ترامپ و دولت آمریکا، مداخله در امور دولت ایران  و تجاوزطلبانه و مغایر با حقوق بین‌الملل است. 

ممکن است کسی با نظام ایران مخالف باشد اما این مخالفت نمی‌تواند مجوزی برای تجویز دخالت دولت بیگانه در امور ایران باشد. 

تلویزیون بی بی سی فارسی اما به روشنی مهمترین و ابتدایی ترین اصول اخلاق حرفه‌ای را کنار گذاشته و به مروج مداخله‌های غیرقانونی امریکا و حتی تجاوز نظامی بدل شده است. بی بی سی فارسی خوب است بگوید اگر یک بریتانیایی و غیر آن بیاید و از تجاوز نظامی یک دولت به انگلستان بگوید، جامعه و دولت و تلویزیون بی بی سی چه خواهند گفت و با او چه خواهند کرد؟ اما در مقابل تریبونی شده است برای کسانی از ایرانیان مقیم خارج که تمام قد و حتی بیش از یک آمریکایی خواستار تحریم و مداخلۀ نظامی آمریکا علیه ایرانند. همه جوامع به کسانی که در جهت ایجاد خشونت و خونریزی و چیزهایی مثل تحریم علیه کشور خود با دولت دیگری همکاری می‌کنند ، لقب «خائن» و بدتر از آن می‌دهند. 

این یک قاعدۀ مسلم است که آزادی عقیده و آزادی بیان هیچگاه شامل آزادی برای جنگ‌طلبی و آزادی ترویج خشونت و آزادی تمهید و ترویج فقر و گرسنگی و مرگ نمی‌شود. اما بی بی سی فارسی زیر نقاب آزادی بیان مشغول به همین کار است.  

کاری که بی بی سی دارد می کند  لکۀ  سیاه تازه‌ای بر دامان آزادی بیان و آزادی رسانه است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: