مسعود مؤیدی کارشناس رسانه در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

محدود کردن اینترنت یعنی با دست خودمان مردم را تحریم کنیم

مسعود مؤیدی کارشناس رسانه در خصوص قطع اینترنت به دیدارنیوز گفت: فقط یک کلمه به نام اینترنت نیست بلکه یک دنیا از مردم گرفته شده است. امروز محدود کردن اینترنت یعنی اینکه خودمان با دست خودمان مردم خود را تحریم کنیم و این تصمیم قطعا تبعات زیاد و عجیب و غریبی خواهد داشت. روز گذشته آماری را نگاه می‌کردم که در آن، فقط همراه اول در ۲۴ ساعت عددی بالغ بر ۳۷۰ میلیارد تومان از بابت قطع اینترنت، خسارت دیده است. این معادله برای شرکت‌هایی که خدمات اینترنتی ارائه می‌دهند و رایتل و ایرانسل نیز صدق می‌کند. این مثال فقط بخش ناچیزی از خسارات ناشی از انسداد پهنای باند اینترنت است. طبق اطلاعاتی که تاکنون به دست آمده، اعلام شده است طبق نظر شورای عالی امنیت ملی تا اطلاع ثانوی این تصمیم اجرا خواهد شد و پا برجاست.

کد خبر: ۴۲۰۸۲
۱۶:۵۱ - ۲۷ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: تصمیم به افزایش قیمت بنزین از طرف دولت با وجود بسته‌های جبرانی جایگزین، موجی از اعتراضات را در کشور در پی داشت؛ به طوری که ضمن کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان، به زیر ساخت ها، بانک‌ها و اماکن عمومی آسیب‌های جدی وارد شد اما این تنها پیامد گرانی بنزین نبود. کشور تقریبا به حالت نیمه تعطیل در آمده است و شاید بزرگترین آسیبی که به شرایط عمومی کشور و روح و روان افکار عمومی وارد شده است قطع اینترنت بین المللی بوده است.
 
در حال حاضر زندگی مردم تقریبا با اینترنت عجین شده است و از ریزترین تا بزرگترین کار‌های روزمره آن‌ها وابستگی مستقیم به اینترنت دارد. قطع طولانی مدت اینترنت در نوع خود بدیع، عجولانه و به نوعی منفعلانه بوده است و با پاک کردن صورت مسئله، اصل مسئله همچنان سر جای خود باقی است. اینترنت ایران اکنون به شدت بنزینی شده است و ایرانیان واقعا نمی‌دانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. مردم در استان‌های مختلف به درست یا غلط اکنون به صورت جزیره‌های جدا از هم عمل می‌کنند و با ادامه یافتن رویکرد کنونی، بیم آن می‌رود که هر چه به جلو برویم اعتراضات رادیکال‌تر و خطرناک‌تر شود، زیرا جوانان وابستگی زیادی به اینترنت دارند و اگر گروهی از آن‌ها تا قبل از قطع اینترنت احساس و موضعی نسبت به اعتراضات و معترضین نداشتند همین عامل انسداد اینترنت کافی است که همزاد پنداری کرده و به جمع معترضین بپیوندند.
 
در هر حال شرایطی که با آن مواجه هستیم، منطقی یا غیر منطقی، کارشناسی شده یا آنی، اینکه این تصمیم به سود مردم است یا به زیان آنها، این است که بنزین گران شد، ولی بوی آن بیش از پیش در همه شئون زندگی مردم پیچیده است و در یک زندگی بنزینی قرار گرفته ایم. به دنبال مشکل ساز شدن این تصمیم باید منتظر سوء استفاده کنندگان از یک سو و سر باز کردن مشکلات انباشته شده در دیگر سو باشیم و ممکن است زنجیره‌هایی از موضوعات مغفول مانده به هم بپیوندد و به یک مشکل بزرگ در کشور تبدیل شود. به نظر می رسد حداقل اینترنت باید هر چه زودتر به مسیر قبلی برگردد تا بیش از این بهانه‌های جدید خلق نشود و اخبار انباشته شده از اتفاقات، به یکباره رها سازی نشود. هراسی که وجود دارد آن است که مانند اعلام شبانه افزایش قیمت بنزین، با وصل شدن ناگهانی اینترنت، حجم سنگینی از اطلاعات درست و غلط منتشر شود و آنجاست که هیچ روابط عمومی نمی‌تواند پاسخگوی آن حجم از مطالب منتشره باشد.
 
اینترنت فیلتر نشده بلکه پهنای باند بسته شده است. البته پر واضح است که هرچند تصمیم قطع اینترنت توسط شورای عالی امنیت ملی یا هر نهاد دیگر امنیتی اتخاذ شده است، اما پاسخگوی نهایی آن باید دولت آقای روحانی و شخص وزیر ارتباطات باشد. البته آن‌ها که باید بدانند می‌دانند در چنین شرایطی تصمیمات، حاکمیتی است و دولت (کابینه) به تنهایی تصمیم گیرنده نیست.
 
در همین رابطه دیدارنیوز با مسعود مؤیدی کارشناس رسانه گفتگو کرده است. مویدی معتقد است تصمیم به افزایش قیمت بنزین اشتباهی استراتژیک و نوعی خود زنی از طرف دولت بوده و قطع اینترنت اشتباهی به مراتب بدتر از آن.
 
وی در خصوص قطع اینترنت گفت: فقط یک کلمه به نام اینترنت نیست بلکه یک دنیا از مردم گرفته شده است. اینترنت شرایط و محیطی است که فاصله گرفتن از آن امکان پذیر نیست و اجتناب ناپذیر است. عده‌ای از طریق این فضا معیشت و نان خود را تامین می‌کنند. اینکه می‌گویند می‌توان از طریق اینترانت (اینترنت ملی) کار‌ها را انجام داد نوعی سلب مسئولیت بوده و نامفهوم است و خیلی‌ها با روش استفاده از اینترانت آشنا نیستند. اما اینکه فردا روز چه پاسخی به مردم داده خواهد شد، معتقدم شبیه پاسخ‌هایی را خواهند داد که در سال ۹۶ اعلام کردند و مدعی شدند که در خلیج فارس کوسه‌ها و لنگر کشتی‌ها موجب قطع کابل‌های اینترنت شده است. یک جایی باید به خود آئیم و ناکارآمدی‌ها را بپذیریم، با این روش‌ها نمی‌شود نتیجه مطلوبی در شرایط امروز زندگی مردم به دست آورد.
 
مویدی در پاسخ به این پرسش که شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیر اصلی در خصوص قطع اینترنت است، آیا این موضوع، نافی مسئولیت و پاسخگویی وزیر ارتباطات است، اظهار کرد: زمانی آقای روحانی گفت من اجازه نمی‌دهم دست وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ برود، ولی او به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی، تلگرام را فیلتر کرد و بعد توجیه کردند که در اختیار ما نبوده بلکه دست دیگران است و همان موقع از وزیر جوان این پرسش وجود داشت که چرا جلوی آن تصمیم مقاومت نکرد؟
 
وی ادامه داد: امروز محدود کردن اینترنت یعنی اینکه خودمان با دست خودمان مردم خود را تحریم کنیم و این تصمیم قطعا تبعات زیاد و عجیب و غریبی خواهد داشت. روز گذشته آماری را نگاه می‌کردم که در آن، فقط همراه اول در ۲۴ ساعت عددی بالغ بر ۳۷۰ میلیارد تومان از بابت قطع اینترنت، خسارت دیده است. این معادله برای شرکت‌هایی که خدمات اینترنتی ارائه می‌دهند و رایتل و ایرانسل نیز صدق می‌کند. این مثال فقط بخش ناچیزی از خسارات ناشی از انسداد پهنای باند اینترنت است. طبق اطلاعاتی که تاکنون به دست آمده، اعلام شده است طبق نظر شورای عالی امنیت ملی تا اطلاع ثانوی این تصمیم اجرا خواهد شد و پا برجاست.
 
این کارشناس رسانه یادآور شد: امیدوارم مسائلی را که خیلی راحت و با یک عقلانیت قابل حل است را به سمتی سوق ندهیم که‌ تر و خشک با هم بسوزد. ملت پای نظام ایستاده اند لذا این مردم را نباید فدای افرادی از جنس تخریب و آشوب کرد، کما اینکه شاید با آن‌ها هم بتوان با زبان جاذبه صحبت کرد و به نتیجه رسید اما نباید نان مردم را برید.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اگر رها سازی اینترنت طول بکشد، زمانی که آزاد می‌شود با واکنشی شبیه به آنچه در خصوص بنزین شاهد بودیم، مواجه نمی‌شویم، اظهار کرد: اگر فنری را تحت فشار جمع کنیم، یا باید تا پایان این فنر کنترل شود یا اگر دست خسته شد، فنر می‌جهد و دچار ارتعاش و ارتجاع می‌شود. از دو حالت خارج نیست؛ یا به دست تو غلبه می‌کند و دچار جهش و رفت و برگشت می‌شود یا کمرش خم می‌شود و از نقطه دیگری بیرون می‌زند، در هر دو حالت فنر زندگی و واقعیت‌ها را نمی‌توان برای همیشه پرس کرد.
 
مویدی درباره افرایش ناگهانی قیمت بنزین نیز گفت: در زمان ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی لایحه‌ای تصویب شد مبنی بر اینکه هر سال حامل‌های انرژی ۲۰ درصد افزایش قیمت پیدا کند اما بعد از یک مدت این قانون بی اثر شد، چون آقای احمدی نژاد در بی قانونی متخصص بود و این اتفاقات افتاد. مثالی که باید در خصوص تصمیم بنزینی ۲۴ آبان ۹۸ بزنم این است که انگار موجود زنده‌ای را در روغن داغ انداخته باشید، معلوم است باید صدای سرخ شدن آن به گوش برسد، می‌شد سالیانه به صورت پلکانی قیمت بنزین را افزایش داد که منطقی هم بود و این داستان رخ نمی‌داد.
 
 
این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: برخی دوستان که در بازار کار می‌کنند می‌گویند بازار خراب است، پاسخی که من می‌دهم این است که بازار خراب نیست بلکه مغازه‌ها تبدیل به نمایشگاه شده اند و استایل خرید تغییر کرده است. شبکه‌های اجتماعی، مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی مانند دیجی کالا، باعث خرید آسان برای مردم شده است لذا به دلیل تغییر ذائقه و روش خرید مردم، برای فروشندگان سنتی فکر، بازار راکد است. این مطلب را به این دلیل ذکر کردم که نقش اینترنت در زندگی مردم و گردش مالی و اقتصادی آن را گوشزد کنم.
 
وی در پایان گفت: تجربه ثابت کرده است پاک کردن صورت مسئله، مشکلی را حل نمی‌کند. نت بلاک (یکی از سازمان‌های معتبر نظارت بر ترافیک اینترنتی) گفته، سطح دسترسی مردم ایران در حال حاضر ۵ درصد است. فکر می‌کنم اگر امروز می‌خواستند قانون حقوق بشر را بنویسند، قطعا استفاده آزادانه از اینترنت از جمله موارد حقوق بشر در منشور قید می‌شد. مردم به هر حال راه ارتباط گرفتن با هم را پیدا می‌کنند، مگر در انقلاب سال ۵۷ موبایل و اینترنت بود؟ مسئله این است، وقتی اینترنت را می‌گیرید روزنه‌های بدیع پیدا می‌شود که ممکن است افرادی محوریت بگیرند که زیان آن از اینترنت بیشتر است.   
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: