تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

روحانی به گفت‌وگوی مستقیم با مردم تن دهد

News Image Lead

دولت حسن روحانی بار دیگر نشان داد بخش رسانه‌ای ریاست‌جمهوری که از دولت یازدهم بار‌ها مورد نقد قرار گرفته بود و حتی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز ضعف موجود در آن را گوشزد کرده بود با وجود انتقاد‌های فراوان همچنان با همان سیاست غلطی که از ابتدای دردست گرفتن دولت توسط حسن روحانی پایه‌گذاری شده بود، به کار خود ادامه می‌دهد و در ظاهر بنا نیست روند رو به بهبود را در پیش گیرد. با این حال، اما هنوز هم دیر نیست و دولت و در راس آن حسن روحانی این فرصت را دارد تا در یک گفتگوی مستقیم با مردم، تمام محاسبات و معادلات اقتصادی ناشی از افزایش قیمت بنزین را برای مردم توضیح دهد و از نگرانی‌ها نسبت به عواقب این حرکت بکاهد.

کد خبر: ۴۲۰۴۹
۱۵:۱۶ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـسال‌ها بود که ضرورت افزایش قیمت بنزین از سوی دولت‌ها مطرح می‌شد، اما از آنجا که بابت اعتراض مردم نسبت به این تصمیم نگرانی‌هایی وجود داشت تا دولت دوازدهم جدی انگاشته نشد و هرگز به ذهن هیچ شهروند ایرانی هم خطور نمی‌کرد که هنگام خواب قیمت بنزین افزایش یابد.

 

البته ترس دولت‌ها بابت اعتراضات مردمی به دلیل ایجاد تغییرات در کالایی که به صورت رسمی با معیشت مردم در ارتباط است، چندان هم بیراه نبود. پس ازآنکه مردم صبح روز جمعه از خواب بیدار شدند وافزایش نرخ بنزین را مشاهده کردند، بهت‌زده و نگران از آینده بابت گرانی احتمالی کالا‌ها سوالات فراوانی در ذهن‌شان به وجود آمد، اما پاسخ دهنده‌ای نیافتند.

 

این بی‌خبری مطلق عده‌ای را به خیابان‌ها کشاند تا اعتراض خود را نسبت به تصمیم مورد نظر اعلام کنند، ولی از آنجا که درباره نقش فعالان مدنی در چنین مواقعی سختگیری‌هایی صورت گرفته است و غیرفعال هستند، هر اندازه که از سوی دولت اعلام شد این کار لازم بود و مابه‌التفاوت آن به حساب کسانی که یارانه دریافت می‌کنند، واریز خواهد شد، نتوانست مردم را به منطقی دانستن تصمیم اخیر اقناع سازد و معترضان حداقل تا روز دو‌شنبه از موضع خود کنار نکشیدند.

 

خبرگزاری فارس در این رابطه گزارش داده است که تعداد کل معترضان از شب جمعه تا روز یکشنبه مجموعا ۸۷۴۰۰ نفر برآورد شده که از این میزان حدود ۸۲۲۰۰ نفر مرد و ۵۲۰۰ نفر آن‌ها زن بوده‌اند. از میان ۱۰۸۰ شهر و شهرستان کشور، اعتراضات و تجمعات کوچک و بزرگ در ۱۰۰ نقطه کشور صورت گرفته که جمعیت این تجمعات بین ۵۰ تا حداکثر ۱۵۰۰ نفر تخمین زده شده است.

 

براساس این گزارش، حجم خشونت نسبت به تجمعات دی ماه ۹۶ گسترده‌تر و مخرب‌تر بوده و در نتیجه آسیب‌های جانی و مالی در مقایسه با آن افزایش داشته است. در استان‌های خوزستان، تهران، فارس و کرمان بیشترین آسیب به اموال عمومی زده شده است، دراین اعتراضات تعدادی از هموطنانمان جان خود را از دست دادند که آمار دقیقی از آن در دسترس نیست، اما بیشترین تلفات مربوط به حمله به انبار‌های نفتی و مقر‌های نظامی بوده است. تاکنون حدود ۱۰۰۰ نفر در ناآرامی‌های اخیر در کل کشور بازداشت شده‌اند و بیش از ۱۰۰ بانک و ۵۷ فروشگاه بزرگ فقط در یک استان به آتش کشیده شده و یا به غارت رفته است.

 

درباره علت این اعتراضات حجت‌الاسلام سیدیوسف طباطبایی‌نژاد نماینده مردم اردستان در مجلس طی تذکری گفته است که «مردم در گران شدن بنزین احساس نامحرم بودن کردند در غیر این صورت در مرحله اجرا کمک حال بودند.»

 

بنابراین به نظر می‌رسد، لازم بود تا دولت برای توجیه و آگاه‌سازی افکار عمومی نسبت به طرح افزایش قیمت بنزین با آن‌ها در رسانه به ویژه صداوسیما صحبت می‌کرد و مردم را در جریان دیدگاه‌های مختلف قرار می‌داد. همچنین نسبت به روشنگری افکار عمومی و آمادگی ذهنی، روحی و روانی‌ آن ها بیش از این تلاش می‌کرد. در این رابطه بدون شک بهتر آن بود تا حسن روحانی در راس دولت در گفتگوی تلویزیونی برای مردم به توضیح می‌پرداخت و با شیوه خود زمینه کاهش نگرانی‌ها را فراهم می‌ساخت، حتی یارانه‌ای که دراین خصوص از دوشنبه شب واریز شده است، جمعه به حساب آن‌ها ریخته می‌شد.

 

اما هیچ کدام از این کار‌ها صورت نگرفت و در یک رفتار نامتعارف و ناموجه، مسئله مهمی در اندازه افزایش قیمت بنزین به یکباره اعلام شد. حتی وزیر نفت دولت دوازدهم به جای در نظر گرفتن چنین تدبیری، حدود یک هفته پیش اعلام کرد موضوع افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست و مردم اطمینان خاطر داشته باشند که در اجرای این تصمیم دولت عجله‌ای ندارد و هنوز هم با گذشت سه روز از اعلام تصمیم اعلام افزایش نرخ بنزین و بالاگرفتن دامنه اعتراض به آن، رئیس‌جمهور احساس نمی‌کند که نیاز به گفت‌وگوی مستقیم و رودررو با مردم دارد. البته روحانی در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت، سخنانی را خطاب به ملت ایران ایراد کرد که اگر روز جمعه، همین موارد توضیحی را با مردم در میان گذاشته بود دامنه تاثیرگذاری آن گسترده تر می شد و به احتمال فراوان از حجم اعتراضات خشونت بار می کاست.

 

دولت حسن روحانی بار دیگر نشان داد بخش رسانه‌ای ریاست‌جمهوری که از دولت یازدهم بار‌ها مورد نقد قرار گرفته بود و حتی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز ضعف موجود در آن را گوشزد کرده بود با وجود انتقاد‌های فراوان همچنان با همان سیاست غلطی که از ابتدای دردست گرفتن دولت توسط حسن روحانی پایه‌گذاری شده بود، به کار خود ادامه می‌دهد و در ظاهر بنا نیست روند رو به بهبود را در پیش گیرد.

 

با این حال، اما هنوز هم دیر نیست و دولت و در راس آن حسن روحانی این فرصت را دارد تا در یک گفتگوی مستقیم با مردم، تمام محاسبات و معادلات اقتصادی ناشی از افزایش قیمت بنزین را برای مردم توضیح دهد و از نگرانی‌ها نسبت به عواقب این حرکت بکاهد، زیرا شرایط ناآرام، همه چیز از سیاست گرفته تا اقتصاد را ملتهب می‌کند و این التهاب در نهایت برای همه گران تمام خواهد شد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی