دومین کنگره بین‌المللی بیماری‌های منتقله به وسیله ناقلین در شیراز برگزار می‌شود

دومین کنگره بین‌المللی بیماری‌های منتقله به وسیله ناقلین و تغییرات اقلیمی و چهارمین کنگره حشره شناسی پزشکی ۲۲ و ۲۳ آبانماه در شیراز برگزار می‌شود.

کد خبر: ۴۱۲۳۲
۱۵:۰۷ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ نائب رئیس و دبیر علمی کنگره بین‌المللی بیماری‌های منتقله به وسیله ناقلین دوشنبه ۲۰ آبان در یک کنفرانس خبری بیان کرد: طاعون، مالاریا، تب زرد و زسکا و بیماری‌هایی از این دست از جمله بیماری‌های مقاله زاد هستند که در کشور نیز حضور داشته یا دارند.
 
کوروش عزیزی در خصوص مالاریا نیز بیان کرد: این بیماری سال‌های در کشور فعال بود و سالانه یک میلیون نفر قربانی می‌گرفت، اما اکنون تحت کنترل است و اگر کنترل‌های لازم انجام نشود، شاهد فعالیت دوباره آن خواهیم بود.
 
او با اشاره به تغییرات اقلیمی بیان کرد: برخی از حشرات با توجه به تغییرات محیطی و آب و هوایی، خود را مطابقت می‌دهند و فعالیت‎‎های خود را دوباره از سر می‌گیرند.
 
نائب رئیس و دبیر علمی کنگره بین‌المللی بیماری‌های منتقله به وسیله ناقلین با ابراز نگرانی از ورود برخی از بیماری‌ها به کشور، خاطرنشان کرد: بعضی از حشرات عاملی برای مرگ و میر هستند و گزش نیش عنکبوت‌ها، عقرب‌ها وسایر حشرات منجر به مرگ و میر می‌شود.
 
عزیزی عنوان کرد: این کنگره در تلاش است تا آخرین تجربیات و همچنین روش‌های مقابله با بیماری‌ها را در اختیار سایر افراد، پزشکان و دانشجویان قرار دهد.
 
او ادامه داد: ٩ مهمان خارجی در این کنگره حضور پیدا می‌کنند و بیش از ٣۵٠ مقابله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که از این بین ٢۶٠ مقاله به صورت پوستر و ۴۵ مقاله نیز به صورت سخنرانی توسط منتخبین ارائه می‌شود.
 
نائب رئیس و دبیر علمی کنگره بین‌المللی بیماری‌های منتقله به وسیله ناقلین همچنین از برگزاری جشنواره انیمیشن در حاشیه این کنگره هم خبر داد و گفت: بیش از ۴٠٠ انیمیشن به دبیرخانه ارسال شده و در دو بخش حرفه‌ای و دانشجویی آثار ارسالی ارزیابی می‌شود.
 
عزیزی در بخش دیگری از سخنان خود به بیماری سالک و آمار بالای فارس در ابتلا به این بیماری اشاره و خاطرنشان کرد: استان فارس اولین استان کشور در بیماری سالک است و هزاران مورد سالک در این استان و شهر و شیراز دیده شده است.
 
او بیان کرد: فارس به علت وسعت زیاد، دارا بودن عرصه‌های کشاورزی و وجود جوندگان در کنار کشت‌های صیفی بسیار مستعد ایجاد سالک است.
 
به گفته عزیزی، فعالیت‌های کنترلی در استان فارس در حال انجام است و این بیماری تقریبا کنترل شده است.
 
او در خصوص سایر کانون‌های سالک نیز گفت: علاوه بر شیراز در زرقان، استهبان و نی‌ریز نیز به عنوان کانون‌های سالک در فارس شناخته شده‌اند.
 
سید حمیدرضا هدایتی، مدیر امور فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست گفت: ٢۵ تا ٢٩ آبانماه جشنواره فرهنگی ادبی سیمرغ در تهران برگزار خواهد شد و بیش از ١١۶ نفر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این مسابقه اعزام می‌شوند.
 
او در خصوص آثار نیز بیان کرد: ١١ فیلم،٢١ اثر هنر‌های تجسمی، چهار اثر در حوزه موسیقی، پنج اثر در رشته‌های ادبی و ١١ اثر در حوزه تئاتر مجموع آثاری است که از دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این جشنواره ارسال شده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: