به مناسبت هفته جهانی نجوم؛

برگزاری همایش «ماه، دروازه‌ای به سوی ستارگان» در دانشگاه خوارزمی

همایش "ماه، دروازه‌ای به سوی ستارگان" عصر امروز در سالن ابوریحان دانشگاه خوارزمی، برگزار می‌شود.

کد خبر: ۳۷۷۰۵
۱۶:۱۴ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ همزمان با هفته جهانی نجوم که با شعار "ماه، دروازه ای به سوی ستارگان" نامگذاری شده و در چهارمین روز از این هفته که به نام دانشمند بزرگ کشورمان ابوریحان بیرونی مزین شده است، همایشی از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ در سالن ابوریحان دانشگاه خوارزمی برگزار می شود.


در این همایش خسرو جعفری‌زاده، سیاوش صفاریان‌پور، علیرضا افشاری، حامد پورخرسندی، کاظم کوکرم، حسین قاضی‌زاده و سجاد غضنفری‌نیا به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

 

گفتنی است ۴ اکتبر ۱۹۵۷ «اسپوتنیک ـ ۱» ، نخستین ماهواره جهان توسط اتحادیه جماهیر شوروی به فضا پرتاب شد و ۱۰ اکتبر ۱۹۶۷ نخستین معاهده صلح‌آمیز از فضای ماوراء جو، در سازمان ملل به امضا رسید.

 

مجمع عمومی سازمان ملل، در سال ۱۹۹۹ قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن هر ساله ۴ تا ۱۰ اکتبر به عنوان هفته جهانی فضا نامگذاری شد.
 
کمیته جهانی برگزاری مراسم هفته فضا در هر سال شعاری برای آن در نظر می‌گیرد و هدف از این کار همسو کردن فعالیت‌ها و برنامه‌های گروه‌های مختلف در سراسر جهان، در راستای هدفی مشترک است و شعار امسال این کمیته "ماه، دروازه‌ای به سوی ستارگان" در نظر گرفته شده است.
 
در ایران نیز مراسم گرامیداشت این هفته جهانی از ۱۲ تا ۱۸ مهرماه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی سراسر کشور برگزار می شود و به منظور معرفی بیشتر دانشمندان نامی ایران و پرداختن به فعالیت‌ها و دستاورد‌های ارزشمند آنان و نقش پررنگ آن‌ها در توسعه علوم نجوم، اسامی ۷ دانشمند برجسته ایرانی؛ خواجه‌نصیرالدین طوسی، ابن‌سینا، عبدالرحمن صوفی، ابوریحان بیرونی، ابن‌کثیر فرغانی، ابوالوفای بوزجانی و عمر خیام بر روی روز‌های هفته نام‌گذاری شده و برای هر روز نیز شعاری در نظر گرفته شده است.
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: