حسن روحانی که در رابطه با آموزش و پرورش به هیچ وجه کارنامه قابل قبولی ندارد باید بیش از هر فرد دیگری به پرسش خود توجه کند. مدرسه مطلوب و شاداب نیاز به الزاماتی دارد که با بی توجهیهای رئیس جمهور به آموزش و پرورش به هیچ صورت عملی نخواهد شد. قطعا مجموعه نظام باید برای بهبود وضعیت تعلیم و تربیت بسیج شوند، ولی در عمل این دولت است که باید در بخش اجرایی، کارهای مختلف را ساماندهی کند. بهتر است رئیس جمهور خود را مخاطب پرسش مهر رئیس جمهور بداند تا شاید کمی نسبت به وضعیت آموزش و پرورش اهتمام بورزد.
پرسش مهر ۱ | اهمیت قانونمندی و احترام به قانون چیست؟ راهکارهای استقرار امنیت و راهحلهای عملی برای بیرون راندن بیگانگان از منطقه با هدف پرورش و روحیه مسئولیت پذیری، مشارکت جویی و تحقیق و پرسشگری و ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری در جوانان و نوجوانان و حضور پر نشاط و جدی در عرصه فعالیتهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی چیست؟ |
پرسش مهر ۲ | دین و آزادی در قانون اساسی که روح ملت و اساس وحدت ملی است، چه جایگاهی دارد؟ با گفتو گوی تمدنها چگونه میتوانیم جهانی زیباتر و انسانیتر بسازیم؟ |
پرسش مهر ۳ | راز و رمز انحطاط تمدن بزرگ ایران اسلامی و طرز تلقی منفی جهان نسبت به آن چیست؟ انقلاب اسلامی در گشودن راه رهایی از این نگونساری چه نقشی داشته است؟ برای رساندن کشور و ارتقای ملت به جایگاه شایسته و واقعی خود در جهان امروز و تاریخ چه باید کرد؟ |
پرسش مهر ۴ | در جهان به هم پیوسته امروز چگونه میتوانیم با پرهیز از تنشهای جهانی و دستیابی به پیشرفت همه جانبه و پایدار، هویت دینی و ملی خود را حفظ کرد؟ موانع مهرورزی و عوامل خشونت اعم از ترور و جنگ در عرصه جهانی چیست و مبارزه با آنها و حرکت به سوی صلح مبتنی بر عدالت چگونه میسر است؟ |
پرسش مهر ۵ | نسبت رشد عقلانی، آزادی، برابری و اخلاق در نظام داد بنیاد مهدوی مورد انتظار ما چگونه است و آگاهی و اراده آدمی در رسیدن به این نظام چه نقشی دارد؟ مهدویت در ادیان الهی به ویژه یهودیت، مسیحیت و دین زرتشت چگونه است؟ از نهضت مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت و انقلاب بزرگ اسلامی چه درسهایی میآموزیم؟ ملت رشید ایران چه میخواست و به کجا رسید؟ اصلاحات در ۱۵۰ سال اخیر کشور ما تاکنون چه نقشی داشته است و موانع و دستاوردهای آن چگونه بوده است؟ |
پرسش مهر ۶ | چرا عدالت زیباست و رابطه عدالت با پیشرفت کشور چیست؟ رابطه عدالت با همدلی و همبستگی مردم چگونه است؟ موانع گسترش عدالت در کشور چیست و چه کسانی از برقراری عدالت نگرانند؟ مصادیق و زمینههای عدالت در حوزه آموزش و پرورش کدام است و در تعلیم و تربیت چه راهکارهایی پیشنهاد میدهید؟ |
پرسش مهر ۷ | ملت ایران به عنوان پیروان آن حضرت پرچمدار مهر و عشقورزی و اکنون دانشآموزان عزیز ما بگویند که نقش مهرورزی در پیشرفت و تعالی جامعه، برپایی عدالت، ایجاد وحدت اتحاد بین امت و ایجاد جامعه پیشرفته و نمونه چیست؟ چگونه همدیگر را دوست داشته باشیم، موانع محبت و مهرورزی چیست و چه کسانی نمیخواهند دوست، یار و عاشق یکدیگر باشند؟ |
پرسش مهر ۸ | عواملی که ما را در مسیر پیشرفت همه جانبه قرار می دهد چیست؟ عوامل پیشرفت، راههای پیشرفت و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست؟ موانع پیشرفت کدامند و چه کنیم تا با سرعت به سمت قلهها حرکت کنیم؟ |
پرسش مهر ۹ | چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم. راههای خدمتگزاری چیست؟ چگونه باید خدمت کرد؟ چه عواملی دست به دست هم بدهند که روحیه خدمتگزاری درجامعه گسترش پیدا بکند؟ فواید و نتایج خدمتگزاری چیست؟ تاثیر خدمتگزاری روی فرد خدمتگزار چگونه است؟ تأثیرخدمتگزاری روی محیط اجتماعی، روی منافع و مصالح یک ملت و در بسط فرهنگ مهرورزی و خدمتگزاری چیست؟ وظیفه آموزش و پرورش در این رابطه چیست؟ وظیفه دولت و مسوولین، وظیفه رسانهها و اصحاب فرهنگ و تبلیغات در گسترش فرهنگ خدمتگزاری چیست؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری در بین آحاد مردم، یک کشور و یک ملت میتواند به قلههای سعادت برسد؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری، مشکلات جامعه برطرف میشود؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری فاصلهها و تبعیضها و محرومیتها برطرف خواهد شد؟ سوال این است که چگونه خدمتگزار خوبی برای جامعه باشیم؟ دانشآموزان چه میتوانند بکنند؟ چگونه میتوانند به کشور، ملت و خانواده شان خدمت کنند؟ جامعه فرهنگی ما چه میتواند بکند و همین طور بقیه اقشار؟ |
پرسش مهر ۱۰ | رابطه علم با رشد، کمال و پیشرفت انسان چیست؟ آیا میتوان بدون علم به مراتب کمال انسانی دست یافت؟ پیامبران از چه طریقی راه کمال را در برابر انسانها قرار دادند؟ و رابطه علم و انسانیت چه طور است؟ |
پرسش مهر ۱۱ | تصویری که از آینده ایران در ذهن شماست، چیست و دوست دارید ایران به کجا برسد؟ |
پرسش مهر ۱۲: | اهداف شما چیست و برای زندگی، مکتب و جامعه خود چه برنامهای دارید؟ |
پرسش ۱۳ | عزیزان من و دانشآموزان سراسر کشور اگر پدر شما رئیسجمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه میکنید که بتواند اعتدال و میانه روی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی جامعه ایران بگستراند؟ |
پرسش ۱۴ | عزیزانم ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبرو است. هر کدام از ما چگونه از آبهای ایران میتوانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟ |
پرسش ۱۵ | به نظر شما دانشآموزان عزیزی که سرمایه اصلی کشور ما هستید چه فرصتهای جدیدی از لحاظ علمی، فناوری، دانش، اقتصادی و روابط ما با همسایگان و همچنین با دنیا به وجود آمده است؟ |
پرسش ۱۶ | به نظر شما دانشآموزان عزیز که سرمایه اصلی کشور ما هستید بعد از انجام توافق هستهای با شش قدرت بزرگ دنیا چه فرصتهای تازهای پیش روی ما گشوده شده است؟ |
پرسش ۱۷ | خشونت از کجا نشات گرفته است؟ چگونه عدهای خشونت را میآموزند؟ در برابر خشونت چگونه باید ایستادگی کرد؟ |
پرسش ۱۸ | در محیط مدرسه، تحمل افکار دیگران، احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرین کنیم؟ |
پرسش ۱۹ | تاکنون چه مهارتهایی آموخته اید و فکر میکنید آموختن چه مهارتهایی برای زندگی تان مهمتر است؟ |