"دیدارنیوز" به حواشی مطرح شده پیرامون مداحان اهل بیت (ع) می‌پردازد؛

مداحان گرامی؛ مراقب رفتار و کردارتان باشید!

مداحان به دلیل جایگاه اجتماعی که دارند بیش از پیش باید بر رفتار و معاشرت‌های خود نظارت داشته باشند و وابسته به جناح و طیفی نباشند و کمتر همنشین سرمایه دارانی باشند که مورد سوء ظن هستند. به هر صورت در مورد مداحان نیز باید گزینش و نظارتی وجود داشته باشند، زیرا این افراد مستقیماً با اعتقادات و دین مردم مرتبط هستند. با ادامه این روند شکی نیست که به دین و اعتقادات مردم خدشه وارد می‎شود.

کد خبر: ۳۴۲۰۸
۱۶:۴۶ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: مداحی یک هنر مذهبی است که در فرهنگ شیعه جایگاه والا و مخاطبان فراوانی دارد. شعر‌های مداحی اگر از محتوای عالی و شیوایی ادبی برخوردار باشد می‎تواند بسیار تأثیرگذار و فرهنگ‎ساز در حوزه شیعه‌شناسی باشد. بیشتر آیین‌ها با مناسک خود هستند که به تمام جهان شناسانده می‌شوند و مداحی نیز در کشورهای شیعه نشین و به ویژه در ایران و در فرهنگ شیعه، راهی برای نشان‌ دادن عمق غم کربلا است.

 

جایگاه والای مداحی و مادحان اهل بیت(ع) باعث می شود این سوال اصلی شکل بگیرد که مداحان چه ویژگی‎هایی باید داشته باشند؟ چه رسالتی دارند و چه آفاتی هیئت‎های مذهبی و مداحان را تهدید می‎کند؟ و چگونه باید از شیوع انحرافات و تحریف‎های این عرصه پیشگیری کرد؟ ماه محرم و به ویژه شروع اتفاقات آن، حرکتی الهی و فرصتی بزرگ برای نشر معارف دین اسلام است و وظیفه مداحان این است که مطالب را پر محتوا، پیام‌رسان و بی‌اغراق بیان کنند.

 

این روزها اگر در شهر تهران قدم بزنید، با بنرهای هیئت‌های مختلف روبرو می‌شوید که دعوت به سوگواری می کنند و هر کسی برحسب سلیقه خود در این مراسمات شرکت می‌کند. اما به نظر می رسد در طی چند سال اخیر و به واسطه برخی رخدادها، بعضی از مداحان در نگاه مردم به دلیل بعضی حرکت‌های ناشایست و معاشرت با افرادی خاص، از اعتبار گذشته برخوردار نیستند و این اقدامات، موجب خدشه‌دار شدن تصویر مداحان در بین مردم شده است. در حقیقت، انتقاداتی به عملکرد اقتصادی و رفتاری برخی مداحان وارد شده است.

 

جناحی کردن هیئت‌ها

 

اهل بیت(ع) و به ویژه امام حسین (ع) متعلق به تمام مردم جهان هستند و ما در اوقات بسیاری حتی ارادت زرتشتیان و مسیحیان ایرانی به محرم و امام حسین(ع) را نیز دیده‌ایم. اما یکی از معضلاتی که در سال‌های اخیر برخی مداحان ایجاد کرده‌اند، بیان اختلافات سیاسی در کشور و طرفداری کردن از یک جناح سیاسی است. مداحان جناحی پدیده نسبتا جدیدی هستند که خصوصا پس از سال ۸۴ سعی کرده‌اند مراسم آیینی محرم را به نفع جریان سیاسی مورد نظر خود مصادره کنند. بسیاری از مداحی‌ها در یک دهه گذشته از یک فعالیت مذهبی صرف به یک راه و روش برای فعالیت سیاسی و جناحی تبدیل شده است. مداحی‌هایی که نه از نظر تاریخی مبنایی دارند و نه قرار است از قیام بزرگ عاشورا و اهداف این قیام سخن گویند، تریبونی برای تبلیغات جناح‎های سیاسی داخل کشور شده اند.
 

مداحان در کنار مفسدین اقتصادی

 

با دستگیری حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت به اتهام فساد مالی گسترده، بار دیگر موضوع مداحان به صدر اخبار آمد. حسن رعیت ارتباطات ویژه‌ای با برخی مداحان داشته است؛ از جمله با محمود کریمی و محمدرضا طاهری که هر دو از مداحان مطرح تهران و از نزدیکان منصور ارضی به شمار می روند و در دهه اخیر مداحان ثابت هیات ثارالله مسجد الهادی در شمس آباد بوده اند.

 

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد سیدحسن میرکاظمی به عنوان رییس هیات مدیره، محمدرضا طاهری به عنوان نایب رییس هیات مدیره و سیدمسعود میرکاظمی به عنوان مدیرعامل شرکت لوح مهراندیش مشغول فعالیت بوده اند. محمدرضا طاهری درپی حواشی اخیر مربوط به دستگیری حسن رعیت گفته است که ۳۰ سال با سید (حسن رعیت) دوست هستم و ریالی از وی پول نگرفتم، در این باره بعد از دهه محرم مفصل حرف می زنم. برای مسجد الهادی زحمات بسیاری کشیده شده است.

 

روابط مداحان با حسین هدایتی دیگر مفسد اقتصادی نیز داستان دیگری برای آنان ایجاد کرد. حسین هدایتی به‌خاطر بذل و بخشش‌هایش در باشگاه پرسپولیس به عابر بانك پرسپولیس معروف بود. البته حسین هدایتی تنها رابطه صمیمی با فوتبالیست‌ها نداشت، بلکه وی با بسیاری از مداحان و سیاسیون هم ارتباط خوبی برقرار کرده بود.

 

انتشار عكس‌هایی از او در كنار مداحان معروف، واكنش‌های متفاوتی به همراه داشت. اگرچه حسین هدایتی مدعی است كه خود او متولی برگزاری جلسات عزاداری بوده است، اما در این میان برخی می‌گویند مداحان هم از بذل و بخش هدایتی بی‌بهره نبوده‌اند و حتی شایعاتی مبنی بر هدیه دادن خانه به یك مداح معروف از سوی وی در فضای مجازی دست به دست می‌شد، هرچند توسط وی تکذیب شد.

 

سؤال این است که مداحان با توجه به جایگاه ویژه خود در میان افراد جامعه به‌ویژه افراد مذهبی، چرا باید با كسانی كه به‌عنوان یك متخلف در عرصه اقتصادی شناخته می‌شوند مراوده داشته باشند؟ آیا این افراد به جهت تأثیرپذیری جامعه از آنان به‌ویژه قشر جوان، نباید بیش از پیش مراقب روابط خود با اصحاب قدرت و ثروت باشند؟

 

مداح جاسوس اسرائیل

 

موضوع دستگیری برخی مداحان مشهور به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» بیش از دو سال است که در رسانه‌های کشور مطرح شده است. نخستین بار در سال ۱۳۹۶ برخی وب سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی از دستگیری سه مداح مشهور به اتهام «روابط نامشروع با کارمند یکی از سفارتخانه‌های اروپایی» و «انتقال اطلاعات و جاسوسی» خبر دادند. محسنی اژه‌ای، سخنگوی وقت قوه قضاییه در نشست خبری خود دستگیری دو مداح را به ظن جاسوسی تائید کرد، ولی نام این دو مداح را اعلام نکرد. در دو سالی که از انتشار این خبر می‌گذرد، هیچ‌گاه به شکل رسمی جزییات اتهامات این مداحان و نتیجه رسیدگی به پرونده آن‌ها را بیان نکرده‌اند.
 
ضرورت حفظ شأن اجتماعی توسط مداحین

 

تمام مواردی که در بالا بیان شد حکایت از این دارد که برخی مداحان بدون در نظر گرفتن شأن اجتماعی خود، هر عملی را انجام می‌دهند. شکی نیست که مداحان نیز انسان هستند و ممکن است خطایی انجام دهند اما در چند سال گذشته شاهد رفتارها و معاشرت‎هایی از مداحان بوده‎ایم که چهره این طیف را در جامعه دچار خدشه کرده است. مداحان به دلیل جایگاه اجتماعی که دارند بیش از پیش باید بر رفتار و معاشرت‌های خود نظارت داشته باشند و وابسته به جناح و طیفی نباشند و کمتر همنشین سرمایه دارانی باشند که مورد سوء ظن هستند. به هر صورت در مورد مداحان نیز باید گزینش و نظارتی وجود داشته باشند، زیرا این افراد مستقیماً با اعتقادات و دین مردم مرتبط هستند. با ادامه این روند شکی نیست که به دین و اعتقادات مردم خدشه وارد می‎شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
Unknown
|
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
خفه