"دیدارنیوز" در گفتگو با «بخشایشی اردستانی» سفر دوباره ظریف به فرانسه را بررسی کرد؛

نگاه دولت روحانی به بیرون است/پیشنهاد فرانسه نفت در برابر کالا است

به نظرم برای ترامپ مهم نیست که قرارداد برجام برقرار شود، مهم برای ترامپ این است که به نام او تمام شود. ترامپ به همان مقدار امتیازاتی که ما در برجام دادیم راضی است. او فقط می‌خواهد در سطح بین‌المللی مذاکراتی داشته باشد مثل مذاکره با کره شمالی که در انتخابات بگوید من با همه کشور‌های دشمن مذاکره کردم. به همین دلیل آقای ترامپ اول شینزو آبه را فرستاد و بعدا آقای مکرون را واسطه قرار داد. فرانسوی‌ها پیشنهاد داده اند برای اینکه تنش کم شود، ۱۵ میلیارد دلار در اینستکس قرار می‌دهند و ۱۵ میلیارد دلار هم دیگر طرف‌ها در این ساز و کار سرمایه قرار دهند. قرار نیست تحت اینستکس، اروپا از ایران نفت بخرد بلکه نفتی را که کشور‌های دیگر از ایران خریداری می‌کنند به اینستکس وارد و در عوض ایران از اروپا کالا دریافت می‌کند.

کد خبر: ۳۳۱۲۷
۰۹:۴۳ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: سفر یکشنبه محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به شهر «بیاریتز» فرانسه به سرعت در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت و نشست سران گروه هفت را برای ساعاتی تحت‌الشعاع قرار داد، زیرا این سفر در فاصله کمتر از دو روز، هم برای رسانه‌ها قابل توجه بود و هم برای بسیاری از مقامات دولت‌های جهان. این در حالی است که ظریف روز جمعه هم به پاریس رفته بود تا در شهری که غربی‌ها آن را یکی از مراکز اصلی فرهنگ و هنر می‌دانند با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه آن کشور دیدار کند. هدف از این سفر، بررسی بسته‌ای بود که مکرون هفته پیش گفته بود برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا ارائه می‌دهد. کمتر رسانه‌ای را می‌توان یافت که روز یکشنبه در پوشش خبری خود از سفر ظریف به بیاریتز با عنوان دیدار «غافلگیرکننده» یاد نکرده باشد.

 

رسانه‌ها بلافاصله پس از ورود ظریف به بیاریتز در جستجوی علت و اهداف این سفر برآمدند. مقام‌های فرانسوی که نامی از آن‌ها برده نشده، برخی گزارش‌های خبری را رد و اعلام کردند که سفر وزیر خارجه ایران به رهبران گروه هفت اعلام شده بود و حتی آمریکایی‌ها نیز از آن خبردار شده بودند.


به گزارش ایرنا، «جاش روگین» تحلیلگر سیاسی واشنگتن پست و سی. ان. ان در توئیتی خبر داد: منابعی به من گفتند که مکرون شب گذشته (شنبه شب) در ضیافت شام به رهبران گروه ۷ از جمله ترامپ گفته بود که ظریف امروز (یکشنبه) به «بیاریتز» می‌آید.


آسوشیتدپرس هم خبر داد: یک مقام ارشد فرانسوی گفت که مکرون بعد از ضیافت شام شنبه با رهبران گروه هفت تصمیم گرفت تا ظریف را به بیاریتز دعوت کند. ضیافت شام شنبه شاهد تبادل‌نظر‌های فشرده درباره نحوه تعامل با مساله هسته‌ای ایران بود.
 
در همین رابطه، حسن روحانی روز دوشنبه در همایش ارائه دستاورد‌های دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت‌های روستایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به سفر محمد جواد ظریف به فرانسه و شرکت در نشست گروه هفت، گفت: «با آقای ظریف چه قبل از سفر به فرانسه و چه بعد از سفر در ارتباط بودیم. وزیر خارجه به پاریس می‌رود و برمی‌گردد و با ما مشورت می‌کند و مجددا به پاریس می‌رود. بعد از جلسه امروز هم ما با مسئولین مربوطه مشورت و بحث داریم. دولت برای حل مشکلات کشور از هیچ مسیر و طریقی کوتاهی نمی‌کند و دریغ نمی‌کند، بنده معتقدم برای منافع ملی کشور، باید از هر ابزاری استفاده کنیم. من اگر بدانم به یک جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم کشور آباد می‌شود و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نخواهم کرد، زیرا اصل منافع ملی است. ما مقاومت می‌کنیم و می‌ایستیم ولی ایستادن بیش از حد، پا درد و کمردرد به دنبال دارد.»
 

احمد بخشایشی اردستانی کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با دیدارنیوز در پاسخ به این پرسش که چه رابطه‌ای بین حضور ترامپ در «بیاریتز» و برگشت ظریف به فرانسه وجود دارد، گفت: ماهیت سیاست خارجی هر کشور مذاکره و  وزیر خارجه کارش مذاکره است، ولی متاسفانه یا خوشبختانه آقای روحانی تمام تلاشش را از روزی که کاندیدا شد تاکنون، روی مذاکره و تمام پارامتر‌های خود را در ترازوی برجام گذاشته است، بنابراین برجام و حفظ آن برای دولت روحانی خیلی اهمیت دارد لذا دوست ندارد از بین برود. به هر حال دولت شش سال وقت خود را صرف این مقوله کرده است، حالا اینکه امتیازی داشته است یا نه بستگی دارد به سطح توقع ما از این توافق نامه، ولی در این راه زحمت کشیده اند و معتقدند باید موفقیت‌هایی از برجام به دست بیاورند، به همین دلیل به فرانسه رفته و با آقای مکرون صحبت کرده و آقای مکرون هم پیشنهاداتی داده است. فرانسوی‌ها پیشنهاد داده اند برای اینکه تنش کم شود، ۱۵ میلیارد دلار در اینستکس قرار می‌دهند و ۱۵ میلیارد دلار هم دیگر طرف‌ها در این ساز و کار سرمایه قرار دهند. قرار نیست تحت اینستکس، اروپا از ایران نفت بخرد بلکه نفتی را که کشور‌های دیگر از ایران خریداری می‌کنند به اینستکس وارد و در عوض ایران از اروپا کالا دریافت می‌کند.



 
 
وی ادامه داد: اگر مذاکره آقای روحانی و ظریف در همین زمینه باشد اشکالی ندارد، ولی اگر قرار است روی موشک‌ها و یا نفوذ ایران در منطقه صحبت کنند، واقعاً خسارت است. فکر نمی‌کنم ایران بخواهد مذاکره‌ای خارج از برجام انجام دهد، چون رهبری اجازه نمی‌دهند. در چهار سال اول دولت روحانی، مذاکره به مقام معظم رهبری تحمیل شد. آمریکا ۱۵ ماه قبل از برجام خارج شد، لذا رهبری مجددا به آمریکا اعتماد نخواهند کرد.

 

ترامپ علاقه دارد با ایران عکس یادگاری بگیرد

 

بخشایشی اردستانی در پاسخ به این پرسش که در رفت و برگشت آقای ظریف به فرانسه احتمال مذاکرات با آمریکا وجود دارد، گفت: باید دید ما تا چه حد می‌توانیم جلو و عقب برویم. طبیعی است که مقامات کشور باید در جریان مذاکرات قرار بگیرند و حرف نهایی را در داخل کشور بزنند. آقای ترامپ از ابتدا علاقه داشت با ایران عکس یادگاری بگیرد و رقیب‌های داخلی خود را از بین ببرد لذا کار‌های ترامپ، یا مصرف داخلی دارد یا مصرف بیرونی؛ که در مصرف داخلی آن به آمریکایی‌ها می‌گوید من از برجام خارج شدم، چون برجام میراث آقای اوباما و خسارت محض بود، به همین دلیل از آن خارج شدم و ایران در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته است؛ این مطالب را به آمریکایی‌ها می‌فروشد. از طرفی به ایران پیغام می‌دهد که بیایید مذاکره کنیم و عکس یادگاری بگیریم. به نظرم برای ترامپ مهم نیست اگر قرارداد برجام برقرار شود، مهم برای ترامپ این است که به نام او تمام شود. ترامپ به همان مقدار امتیازاتی که ما در برجام دادیم راضی است. او فقط می‌خواهد در سطح بین‌المللی مذاکراتی داشته باشد مثل مذاکره با کره شمالی که در انتخابات بگوید من با همه کشور‌های دشمن مذاکره کردم. به همین دلیل آقای ترامپ اول شینزو آبه را فرستاد و بعدا آقای مکرون را واسطه قرار داد. از طرفی علاقه دارد یک کشور آسیایی بین ایران و آمریکا واسطه باشد تا یک کشور اروپایی.

 



وی با بیان اینکه رفت و برگشت آقای ظریف به فرانسه مقداری غیرعادی بود، خاطرنشان کرد: پروتکل اقتضا می‌کرد اگر فرانسه پیشنهادی دارد وزیر خارجه اش باید به ایران سفر می‌کرد، ولی چون اجلاس دو سه روزه بود و رهبران جی ۷ در آنجا حضور داشتند و مکرون قصد داشت در این فرصت و در جمع دیگر کشور‌های عضو، موضوعاتی را به ترامپ بقبولاند، ترجیح دو کشور این بود که ظریف این مسئولیت را عهده دار شود. ترامپ در جواب خبرنگاران که پرسیدند چرا ظریف به اجلاس آمده است؟ گفت که حرفی برای گفتن ندارد. این نشان می‌دهد او علاقه دارد مذاکراتی با ایران داشته باشد ولی ایران، دائم از برگشت آمریکا به برجام حرف می‌زند و اهل مذاکره نیست. به نظرم هدف ترامپ این است که در مذاکرات جدید، مقداری کار را جلو ببرد و در موضوع غنی سازی و محدودیت ۱۰ ساله آن، تغییراتی ایجاد کرده و محدودیت غنی سازی ایران را دائمی کند.

وی در خصوص اظهارات اخیر رییس جمهور در مورد احتمال مذاکره در جهت منافع ملی گفت: جزئی از جامعه ایران دو قطبی بودن است، مخالفان برجام به کسانی که طرفدار برجام هستند می‌گویند سود نداشت و نقد را به نسیه داده و سودی نداشت و دست بالاتر را مخالفان برجام دارند. رئیس جمهور در طرفداری از برجام می‌گوید که حاضرم برای منافع ملی با هر کسی مذاکره کنم ولی حالا اگر می‌گویند یک مقدار بیشتر مذاکره کنیم و به مسائل دیگری هم بپردازیم، در واقع از اصول قبلی خود برگشته اند که گفته بودند برجام را در حد برجام مذاکره می‌کنیم.
 
این کارشناس روابط بین الملل یادآور شد: جبهه مقاومت در عراق، سوریه، یمن، لبنان و فلسطین به کار خود ادامه می‌دهد، به هر ترتیب ما در آنجا حضور داریم، در یمن دست برتر را داریم. امارات و عربستان به جان هم افتاده اند، بنابراین مذاکره در این خصوص بی معنی است و ایران هر کاری که باید می‌کرده، انجام داده است و چیزی برای باختن در منطقه محور مقاومت نداریم که از مذاکره بترسیم.
 
بخشایشی اردستانی در پاسخ به این سوال که اگر با واسطه یا بی واسطه بین ایران و آمریکا مذاکراتی صورت گیرد سقف و کف مذاکرات و توافقات چه خواهد بود، اظهار کرد: نگاه دولت روحانی به طور کامل نگاه به بیرون است و معتقدند باید نفت بفروشیم و پول آن را خرج کنیم. آقای روحانی گفته با هر مذاکره و دیداری که منافع ملی را تامین کند موافق و با هر شخصی مذاکره می‌کند، این نشانگر سیاست‌های بین‌المللی دولت است. ما دو مشکل داریم؛ یکی فروش نفت است و دیگری بازگشت پول حاصل از فروش نفت. اگر ترامپ ۴ ماه تا ۶ ماه اجازه دهد در حد یک میلیون بشکه نفت بفروشیم و پول آن را وارد کشور کنیم کارکرد برجام بر می‌گردد که ما غیر از این چیزی نمی‌خواهیم. آن‌ها می‌گویند انرژی هسته ای، موشک و حضور در منطقه نداشته باشید. رهبری دستیابی به بمب اتمی را حرام دانسته است و ما کار مشروع و متعارف انجام می‌دهیم؛ لذا درخواست‌های غرب از ایران غیر قابل پذیرش است.
 
وی در پایان گفت: آقای ترامپ نمی‌خواهد در منطقه با ایران شریک شود، ما هم همینطور، ولی باید همدیگر را تحمل کنیم. آقای ترامپ متوجه شد نمی‌تواند ایران را از بین ببرد، زیرا در بالاترین حد چالش در ماه‌های اخیر قرار داشتیم، پهپاد آن‌ها را ساقط و کشتی انگلیسی را متوقف کردیم و هیچ کاری نکردند، بنابراین می‌دانند باید به عنوان یک کشور قدرتمند به ایران نگاه کنند. ایران در میادین مختلف در منطقه موفق بوده و آمریکا می‌داند که طرف صحبتش کیست.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: