تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
عبدالرضا فرجی‌راد در گفتگو با "دیدارنیوز":

فرانسوی‌ها تلاش می‌کنند برای تداوم کار برجام، تنفس بگیرند

News Image Lead

کاری که فرانسوی‌ها انجام می‌دهند با نحوه تعامل ایران با اروپا متفاوت است. فرانسوی‌ها درصدد هستند تا آمریکا و ایران را به هم وصل کنند، بدین‌گونه که تحریم فروش نفت برداشته شود و سپس ایران با آن‌ها به مذاکره بپردازد، اما هدف کشور ما در تعامل با اروپا این است که آن‌ها تلاش خود را برای خرید نفت انجام دهند، در غیر این صورت ایران وارد گام سوم کاهش تعهدات برجام خواهد شد و این مسئله‌ای است که حدود دو هفته دیگر انجام می‌شود، البته اروپایی‌ها از این بابت بسیار نگران هستند.

کد خبر: ۳۲۸۴۵
۰۹:۴۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ امانوئل مکرون از چند ماه پیش و همزمان با آغاز عقب‌نشینی زمان‌بندی شده ایران از تعهداتش در قالب توافق هسته‌ای، تلاشی همه‌جانبه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا را در دستور کار قرار داده است.

 

او آخرین روز مرداد ماه به خبرنگاران گفت که پیش از آغاز اجلاس گروه ۷ با مقام‌های ایرانی دیدار خواهد کرد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که در قالب سفری اروپایی به کشور‌های اسکاندیناوی رفته بود، عصر جمعه بعد از دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه در کاخ الیزه در جمع خبرنگاران در توضیح گفتگو‌های انجام شده خاطرنشان کرد: «گفتگو‌های روز جمعه با آقای مکرون در ادامه گفتگو‌ها و تماس‌های تلفنی است که بین آقای روحانی و مکرون صورت گرفته است. فرانسه پیشنهادی را ارائه داده، ما هم پیشنهاد‌هایی را داشتیم که همه آن‌ها در مورد نحوه اجرای برجام و گام‌هایی است که نیاز است از سوی طرفین برای اجرای برجام برداشته شود.»

 

هنوزپیشنهادات رئیس جمهور فرانسه رسانه‌ای نشده است اما براساس این گفته وزیر امورخارجه ایران درباره برجام که گفته است: «ما برجام را غیر قابل مذاکره مجدد می‌دانیم اما برای اجرای برجام همانطور که در کمیسیون مشترک برجام گفتگو می‌کردیم آمادگی داریم که در سطوح مختلف گفتگو کنیم» این سوال پیش می‌آید که آیا مذاکره جدیدی در راه است؟

 

عبدالرضا فرجی‌راد استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و سفیر سابق ایران در مجارستان و نروژ در گفتگو با دیدارنیوز درباره سفر اخیر محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان به فرانسه گفت: فرانسوی‌ها تلاش می‌کنند برای ادامه کار تنفس بگیرند. بدین‌معنا که در نتیجه آن بین ایران و آمریکا مذاکراتی انجام شود که در طولش ـ چه به نتیجه برسد و چه نرسد ـ این مجوز وجود داشته باشد تا ایران بتواند در حد محدودی نفت خود را به فروش برساند.

 

فرانسوی‌ها در حال نفس‌گیری هستند

 

وی در ادامه اضافه کرد: درصورت دستیابی به توافق، مشکلی پیش نمی‌آید اما اگر به توافق نرسند، دوباره تحریم‌ها برمی‌‎ گردد. در این رابطه، مسئله اول اینکه آیا ایران آمادگی مذاکره مستقیم با آمریکا را دارد؟! من این مسئله را بعید می‌دانم، چرا که قبلاً از سوی مقامات ارشد کشور اعلام شده با ترامپ و تیم او صحبت نمی‌شود. مسئله دوم احتمالا این خواهد بود که مذاکرات مورد اشاره در قالب ۱+۵ صورت بگیرد که بعید است از طرف ایران مشکلی در رابطه با آن وجود داشته باشد، چرا که قبلاً مذاکراتی به همین شکل درقالب ۱+۵ وهیات ایرانی صورت گرفته بود که یک هیات امریکایی هم در آن حضور داشت؛ بنابراین باید در آینده مشاهده کرد آمریکایی‌ها با فضایی که فرانسوی‌ها دنبال می‌کنند، موافقت خواهند کرد یا خیر؟ آیا آمریکایی‌ها در قالب ۱+۵ حاضر هستند مذاکره انجام دهند و بخشی از تحریم‌ها را بردارند یا خیر؟ یا پس از آنچه که دونالد ترامپ مایل به انجام است (گفتگو با مقامات ارشد اجرایی) بخشی از تحریم‌ها به طور موقت و در طول مذاکرات برداشته خواهد شد یا خیر؟ بر این تصور هستم که آمریکایی‌ها درصددند تا بخشی از تحریم‌ها را بردارند و در طول مذاکرات فرصتی برای فروش نفت فراهم آورند، اما از آن طرف در سطح بالا مذاکره صورت گیرد یعنی شبیه آنچه که در رابطه با کره شمالی روی داد.

 

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه، تحلیل خود را درباره سیاست تهران که در انتظار انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به سر می‌برد چنین توضیح داد: ایران بر عدم مذاکره با آمریکا و شخص دونالد ترامپ تاکید کرده، بنابراین منتظر برگزاری هر چه زودتر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است تا شاید دونالد ترامپ برای دور بعدی ریاست‌جمهوری این کشور انتخاب نشود و نفر بعدی هم از میان دموکرات‌ها باشد، زیرا کاندیدا‌های دموکرات‌ها اعلام کرده‌اند در صورت کسب موفقیت در انتخابات به برجام بازخواهند گشت.

 

سفیر سابق ایران در مجارستان و نروژ درباره تعامل ایران با اروپا ابراز کرد: کاری که فرانسوی‌ها انجام می‌دهند با نحوه تعامل ایران با اروپا متفاوت است. فرانسوی‌ها درصدد هستند تا آمریکا و ایران را به هم وصل کنند، بدین‌گونه که تحریم فروش نفت برداشته شود و سپس ایران با آن‌ها به مذاکره بپردازد، اما هدف کشور ما در تعامل با اروپا این است که آن‌ها تلاش خود را برای خرید نفت انجام دهند، در غیر این صورت ایران وارد گام سوم کاهش تعهدات برجام خواهد شد و این مسئله‌ای است که حدود دو هفته دیگر انجام می‌شود، البته اروپایی‌ها از این بابت بسیار نگران هستند، زیرا در صورتی که ایران به فاز سوم ورود پیدا کند دیگر از طریق برجام قابل کنترل نخواهد بود، بنابراین تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا این اتفاق روی ندهد.

 

فرجی‌راد دراین‌باره که وزیر امور خارجه کشورمان در سفر اخیر خود به کشور‌های اسکاندیناوی به گام سوم کاهش تعهدات ایران در برجام اشاره کرد و از مصر بودن در انجام آن سخن گفت، اروپایی‌ها چقدر موفق خواهند شد تا از آن ممانعت به عمل آورند، زیرا تا بدین جای کار چندان مفید واقع نشدند، اظهار داشت: پیشرفت اروپایی‌ها در این زمینه را نمی‌توان با قطعیت مورد تاکید قرار داد، ولی در این زمینه تا حدودی پیشرفت داشته‌اند و نسبت به گذشته، اوضاع قدری متفاوت شده است. اروپایی‌ها مایل هستند امتیازاتی ارائه دهند، اما این امتیازات فعلاً ایران را راضی نمی‌کند، گرچه با قبلی‌ها تفاوت دارد. به هر حال ما در وسط صفر و صد قرار داریم، باید صبر کنیم و ببینیم این امتیازات، ایران را راضی می‌کند یا نه و ایران وارد فاز سوم می‌شود یا خیر؟!

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی