"دیدارنیوز" به بررسی ادعای جدید در مورد فیلترینگ اینستاگرام می پردازد؛

نوروزی: فیلترینگ مغایر با حقوق اساسی ملت است

از نظر حقوقی، فیلترینگ یعنی سانسور و وقتی اجازه فیلترینگ داده می‌شود، درواقع اجازه سانسور داده شده است؛ در حالی که سانسور مغایر با ابتدایی‌ترین حقوق اولیه انسانی و در نظام حقوقی ایران؛ ممنوع و خلاف حقوق اساسی ملت است

کد خبر: ۱۹۷۳۹
۱۲:۴۳ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ جواد کریمی‌قدوسی در خصوص فیلترینگ اینستاگرام بیان کرده است که «جهرمی به من گفت به‌زودی اینستاگرام را فیلتر می‌کنیم». در این خصوص و برای بررسی بحث حقوقی فیلترینگ با «کامبیز نوروزی» حقوقدان و روزنامه‌نگار به گفت‌وگو پرداخته‌ایم. وی در خصوص ادعای کریمی قدوسی به دیدارنیوز گفت: « بعضی از افراد می‌خواهند با این بیانات، خود را مطرح کنند، نباید به چنین حرف‌هایی بها داد».

 

نوروزی گفت: «از نظر حقوقی، فیلترینگ یعنی سانسور و وقتی اجازه فیلترینگ داده می شود، درواقع اجازه سانسور داده شده است؛ در حالی که سانسور مغایر با ابتدایی ترین حقوق اولیه انسانی و در نظام حقوقی ایران؛ ممنوع و خلاف حقوق اساسی ملت است».

 

این حقوقدان بیان کرد: «شاید نزدیک به دو دهه است که سانسور اینترنتی در ایران دنبال می شود اما هیچگاه نتیجه بخش نبوده است».

 

نوروزی تصریح کرد: «این شیوه سیاستگذاری، جز وهن مقررات نیست. وقتی مقرراتی وضع می شود که هیچگاه عملی نمی شود موجب وهن نظام تقنینی می شود و واقعیت این است که چه فضای مجازی و پیام رسان ها را دوست داشته باشیم یا نه، امکان بستن آنها وجود ندارد و عملا سانسور، سیاست شکست خورده ای است».

 

نوروزی تصریح کرد: «مشکل اساسی ما در مورد موضوعات محیط وب، کمبود قانون نیست بلکه مربوط به نظریه حقوقی است زیرا این محیط، ویژگی های کاملا متفاوتی نسبت به فضای واقعی دارد و با دیدگاه‌های کلاسیک حقوقی نمی‌توان درباره آن گفت‌وگو کرد».

 

وی گفت: «محیط وب بسیار متنوع است و انواع پیام‌رسان‌ها، سایت‌ها و شبکه های اجتماعی با کاربری های بسیار مختلف وجود دارد، اما متاسفانه با این فضا کاملا سطحی و سیاست زده برخورد می شود.»

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: