علت بلند شدن دود از ماشین لباسشویی

پر کردن بیش از حد لباس در لباسشویی، خراب شدن موتور لباسشویی و پولی آن، خرابی برد، خرابی کمک فنر و پمپ تخلیه و ... از مواردی هستند که باعث سوختن و بلند شدن دود از ماشین لباسشویی می شوند

کد خبر: ۱۳۳۸۸۳
۱۳:۱۵ - ۲۸ تير ۱۴۰۱

 

دیدارنیوز: پر کردن بیش از حد لباس در لباسشویی، خراب شدن موتور لباسشویی و پولی آن، خرابی برد، خرابی کمک فنر و پمپ تخلیه و ... از مواردی هستند که باعث سوختن و بلند شدن دود از ماشین لباسشویی می شوند

 

آیا برایتان پیش آمده که ماشین لباسشویی‌تان پس از روشن شدن و شروع به شستشو، یکباره خاموش شده و بوی سوختگی دهد یا حتی از آن دود بلند شود؟ این مورد یکی از بدترین اتفاق‌هایی است که می‌تواند برای لباسشویی اتفاق بیافتد؛ آیا می‌دانید چه مواردی در لباسشویی قابل تعمیر است؟

اگر با این مسائل آشنا باشید می‎توانید در زمان به وجود آمدن مشکل ضمن حفظ خونسردی، ماشین لباسشویی را خاموش کنید. سپس، به دنبال بررسی و عیب‌یابی دستگاه و علت به وجود آمدن این مشکل باشید.

ممکن است این اشکال، به خاطر استفاده نادرست از دستگاه مانند؛ استفاده پشت سرهم، پر کردن بیش از حد، استفاده از مواد شوینده نامناسب و... به وجود آمده باشد. در این مقاله قصد داریم علت بلند شدن دود از ماشین لباسشویی را بررسی کرده و روش‌های مراقبت و نگهداری و نحوه استفاده درست از ماشین لباسشویی برای جلوگیری از سوختن آن را بیان کنیم.

دلایل سوختن ماشین لباسشویی و بلند شدن دود از آن

همان‌طور که اشاره کردیم، سوختگی ماشین لباسشویی می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که در ادامه، به مهم‌ترین و متداول‌‍ترین موارد آن می‌‍پردازیم:

1.      موتور ماشین لباسشویی نیم سوز شود

نیم سوز شدن موتور اغلب به علت استفاده نادرست از لباسشویی مانند؛ پر کردن بیش از حد آن یا استفاده پشت سرهم و طولانی‌مدت از این وسیله اتفاق می‌افتد. گاهی ممکن است در اثر فشار زیاد به موتور، علاوه بر دود و بوی بد سوختن، صدای بدی هم از موتور شنیده شود. در این حالت، ماشین را خاموش کنید و برای رفع مشکل با تعمیرکار مجرب تماس بگیرید.

2.      خراب شدن موتور ماشین لباسشویی

گاهی به مرور زمان و در اثر فرسودگی، سیم‌ پیچ موتور خراب می‌شود. در این صورت، در زمان کار کردن لباسشویی، موتور بیش از حد داغ شده و بوی سوختگی می‌دهد.

3.      خراب شدن پولی موتور

پولی موتور یکی از قطعاتیست که با تسمه و موتور، بیشترین تماس را دارد. پولی ممکن است در اثر زنگ‌زدگی یا آسیب دیدن، بوی سوختگی بدی را تولید کند. توصیه می‌شود بررسی و عیب یابی لباسشویی را به تعمیرکار مجرب سپرده و از باز کردن آن خوداری کنید تا ماشین بیش از این آسیب نبیند.

1.      پر کردن بیش از حد لباس

یکی از دلایل رایج بلند شدن دود و بوی سوختگی ماشین لباسشویی، پرکردن بیش از حد ماشین است. هر ماشین لباسشویی می‌تواند به اندازه ظرفیت مشخص شده لباس داخل خود جای دهد و وزن و حجم بیش از آن را نمی‌تواند تحمل کند. در صورتی‌که این مسئله تداوم پیدا کند، باعث آسیب به موتور و سوختگی ماشین لباسشویی می‌شود.

2.      بوی سوختگی ناشی از خرابی تسمه

یکی دیگر از دلایل سوختگی ماشین لباسشویی، خرابی تسمه آن است. تسمه، قطعه‌ایست که دیگ و موتور ماشین لباسشویی را به هم متصل می‌کند. در واقع، قدرت موتور را به دیگ منتقل کرده و آن را به چرخش درمی‌آورد. در صورتی که به هر علتی این قطعه شل، خراب یا فرسوده شود، باعث داغ شدن تسمه و فشار آمدن به موتور و دیگ می‌شود. اغلب در این زمان، مشکل با تعویض تسمه  برطرف می‌شود.

3.      خرابی اتصالات و سیم کشی داخلی ماشین لباسشویی

گاهی دود ماشین لباسشویی و سوختگی آن ناشی از فرسودگی اتصالات و سیم‌ها، اتصالی دوشاخه برق، نوسانات شدید برق و... به‌وجود می‌آید. این موارد هم باید توسط تعمیرکار، بررسی و برطرف شود.

4.      خراب شدن پمپ تخلیه

در صورتی‌که بوی سوختگی ماشین لباسشویی در زمان تخلیه یا پرکردن آب بلند می‌شود، ناشی از خرابی پمپ تخلیه بوده و نیاز به تعمیر یا تعویض این قطعه وجود دارد.

5.      خرابی گلاید و کمک فنر لباسشویی

قطعاتی مانند گلاید و کمک فنر در ماشین لباسشویی، ضربات وارد شده به دیگ را در زمان چرخش، جذب و ختثی می‌کنند. اگر این قطعات دچار آسیب شوند، فشار وارد شده روی تسمه افزایش پیدا کرده و عمر تسمه کاهش می‌یابد. در مواقعی که ماشین لباسشویی، بوی دود و سوختگی می‌دهد، باید علاوه بر تعویض تسمه، از سالم بودن قطعاتی مانند کمک فنر و گلاید هم مطمئن شوید.

1.      بوی سوختگی ناشی از آسیب دیدن لاستیک المنت

یکی از قطعاتی که می‌تواند علت بلند شدن بوی سوختگی و دود ماشین لباسشویی شود، لاستیک المنت است.

2.      بوی سوختگی ناشی از سوختن برد اصلی

مواردی مانند اتصالی در اثر رطوبت یا نوسانات برق، باعث سوختن یا اتصالی برد اصلی و بلند شدن دود ماشین لباسشویی یا بوی سوختگی از دستگاه می‌شود. در این صورت، باید هر چه سریع‌تر، با یک تعمیرکار مجرب تماس بگیرید.

3.      بوی سوختگی ناشی از خراب شدن کلاچ

ماشین لباسشویی‌هایی که درب ‌آن‌ها از قسمت بالا است، به این صورت عمل می‌کنند که با حرکت دادن سبد شستشو توسط کلاج در حین فرآیند چرخش، لباس‌ها شسته می‌شود. در صورتی که این قطعه خراب شود، علاوه بر بلند شدن صدای ناهنجار بوی سوختگی هم از دستگاه بلند خواهد شد.

4.      بوی سوختگی ناشی از سوختن و آسیب دیدن برد یا تایمر

یکی از قطعاتی که ممکن است در اثر نوسانات برق، آبخوردگی و ... دچار آسیب و سوختگی شود، برد تایمر ماشین لباسشویی است. اتصالی در برد تایمر، باعث انتشار دود و بوی سوختگی ماشین لباسشویی می‌شود.

سوختگی ماشین لباسشویی و بلند شدن دود از آن، از مواردی نیست که بتوانید خودتان آن را برطرف کنید. در چنین حالتی بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که ماشین را خاموش کرده و در اسرع وقت، با یک مرکز معتبر تعمیرات تماس بگیرید.

پرسش ها و نظرات کاربران در مورد سوختن لباسشویی و بلند شدن دود از آن

 شستن پتوی دو نفره گلباف هم میتونه باعث سوختن ماشین لباسشویی بشه؟

جواب) مشتری محترم حتی اگر شستن پتو باعث سوختن لباسشویی هم نشود، به دیگ، تسمه و گیربکس دستگاه آسیب جدی می‌زند. در نتیجه بهتر است آن را برای شستشو به خشکشویی بسپارید.

واقعا سوختن برد لباسشویی یکی از بدترین اتفاقهایی که تو این وضعیت میتونه برای آدم بیافته. الان ماشین لباسشویی من سه ماهه افتاده کنار خونه برای اینکه قطعه اش پیدا نمیشه.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: