مدیر آبفا اهواز: آبگرفتگی معابر اهواز حداقلی بود

مدیر شرکت آب و فاضلاب اهواز با بیان اینکه تنها ۲ نقطه در این شهر در بارندگی سه روز اخیر دچار آبگرفتگی قابل توجه شد، گفت: آبگرفتگی معابر این شهر در بارندگی اخیر با اصلاح شبکه فاضلاب و به روز رسانی ایستگاه‌های پمپاژ حداقلی و قابل مقایسه با سال‌های گذشته نبود.

کد خبر: ۱۱۶۷۹۲
۲۳:۴۶ - ۲۹ آذر ۱۴۰۰

سعید دشتی زاده افزود: در بارندگی های اخیر تنها ۲ نقطه در کوی باهنر و زیتون کارمندی اهواز دچار آبگرفتگی قابل توجه شد که در کمترین زمان ممکن برطرف شدند.

 

وی با موثر دانستن اقدام انجام شده برای اصلاح شبکه و بازسازی ایستگاه‌های پمپاژ در کاهش محسوس نقاط آبگرفته اهواز ادامه داد: نقاطی که در بارندگی اخیر دچار آبگرفتگی شدند در کمتر از چند ساعت با حضور موثر تیم های عملیاتی به حالت عادی برگشتند و این در حالی است که این نقاط در سال های گذشته ۲ هفته دچار آبگرفتگی بودند.

 

وی افزود: در سال‌های گذشته با هر بار بارندگی حدود ۳۰ پمپ در ایستگاه‌های پمپاژ سوخته و از مدار خارج می‌شدند که با اصلاح اساسی زیرساخت برق ایستگاه پمپاژ و به روز رسانی پمپ های آب، در سه روز اخیر تنها سه پمپ از مدار خارج شد.

 

دشتی زاده ادامه داد: پارسال برخی مناطق به ویژه در غرب اهواز مانند خیابان‌های زکی زاده، انقلاب و ولیعصر(عج) پس از هر بارندگی تا ۱۵ روز زیرآب بودند ولی وضعیت این خیابان ها در بارندگی امسال قابل مقایسه با گذشته نیست.

 

مدیر آبفای اهواز افزود: آبگرفتگی معابر اهواز در بارندگی اخیر به صورت حداقلی بود ضمن اینکه تیم های عملیاتی آب و فاضلاب با گشت زنی خود مشکل خاصی را تاکنون گزارش نکرده‌اند.

 

وی گفت:بارندگی سال‌های گذشته در اهواز موجب آبگرفتگی معابر و بروز مشکل جدی برای مردم می‌شد که با توجه به حساسیت موضوع اقدام گسترده‌ای برای به حداقل رسیدن این مشکل در بارندگی امسال در ماه های اخیر انجام شد.

 

دشتی زاده، ادامه داد: نقاط بحرانی اهواز از نظر آبگرفتگی در قالب طرح علاج بخشی در دستور کار قرار گرفت که با اصلاح، تعمیر و بازسازی اساسی آنها، مشکل آبگرفتگی تعداد زیادی از این نقاط در بارندگی اخیر به حداقل رسید.

 

وی با اشاره به وجود ۱۸۶ ایستگاه پمپاژ در اهواز افزود: تعمیر و بازسازی ۱۷۰ ایستگاه پمپاژ، خرید ۷۰ دستگاه پمپ جدید، لایروبی ۲۵۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب، بازسازی اساسی سه ایستگاه مهم فاضلاب در غرب اهواز شامل ایستگاه های ولیعصر(عج)، زکی زاده و الهادی و همچنین اصلاح زیرساخت برق ۱۱۰ ایستگاه پمپاژ موجب شد تا آبگرفتگی معابر اهواز در بارندگی اخیر به حداقل کاهش یابد.

 

مدیر آبفای اهواز با تاکید بر اینکه تمام ایستگاه پمپاژ با حداکثر ظرفیت و توان پیش از آغاز بارش ها، آماده دفع آب های سطحی شد، گفت: علاوه بر پمپ های نصب شده در ایستگاه های پمپاژ، ۵۰ دستگاه پمپ برای خروج احتمالی پمپ ها از مدار در مواقع اضطراری نیز ذخیره و آماده به کارگیری شد.

 

دشتی زاده، ادامه داد: به منظور پایداری برق ایستگاه های پمپاژ، هماهنگی لازم با شرکت برق انجام شد.

 

وی با اشاره به هشدار سطح قرمز هفته گذشته هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع باران قابل توجه در اهواز گفت: از روز جمعه هفته گذشته تمام مرخصی ها در این شرکت لغو و تمام نیروها به صورت نوبتی در آماده باش کامل قرار دارند.

 

وی با بیان اینکه هم اکنون ماموران شرکت آب و فاضلاب اهواز در حال گشت زنی در سطح معابر این شهر هستند، ادامه داد: آب های سطحی معابر شهر با اولویت نقاط با درگیری بیشتر توسط این تیم ها در حال جمع آوری است و امیدواریم در کمترین زمان ممکن شرایط تمام معابر شهری به عالت عادی برگردد.

 

به گزارش ایرنا، بارندگی که از جمعه شب در مناطقی از استان خوزستان آغاز شده همچنان ادامه دارد. این بارندگی روز دوشنبه در شمال استان خوزستان شدت بیشتری داشته است. به دلیل اهمیت موضوع علاوه بر سفر مدیرعامل آب و فاضلاب کشور به اهواز در روزهای اخیر، وزیر نیرو نیز روز یکشنبه در تماس تلفنی با مسوولان آبفای خوزستان ضمن بررسی آخرین وضعیت آب گرفتگی معابر این شهر، دستورات لازم را صادر کرد. بارندگی در اهواز در سه روز گذشته حدود ۲۳ میلیمتر ثبت شده است.

 

میزان بارندگی در مناطقی از خوزستان از جمعه شب تا صبح دوشنبه تا ۱۵۰ میلیمتر نیز گزارش شده است.طبق اعلام هواشناسی بارش باران تا فردا سه شنبه در بیشتر مناطق خوزستان ادامه دارد.

 

تکمیل نشدن شبکه فاضلاب، فرسودگی و ریزش این شبکه در نقطه‌های مختلف، وضعیت خاص و شیب صفر زمین اهواز موجب شده است تا این شهر در فصل بارش با مشکل بالازدگی فاضلاب و آب گرفتگی معابر به صورت بحرانی روبه رو شود.

 

اجرای شبکه فاضلاب اهواز که از سال ۱۳۷۲ آغاز شده تاکنون حدود ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.به دلیل اهتمام جدی دولت سیزدهم به حل مشکل فاضلاب خوزستان، جمعه پنجم شهریور امسال رییس جمهوری در نخستین سفر استانی خود، به طور سرزده به این استان سفر کرد و در نخستین بازدید وضعیت اجرایی شبکه فاضلاب اهواز را از نزدیک بررسی، و قول حل این مشکل را در آینده نزدیک داد.

 

حل مشکل فاضلاب خوزستان به اولویتی برای دولت و وزارت نیرو تبدیل شده است به گونه‌ای که وزیر نیرو شنبه هر هفته با برگزاری نشستی به صورت برخط با مسوولان آب و فاضلاب خوزستان، آخرین اقدام‌های صورت گرفته را پیگیری، و دستور لازم را برای حل موانع می‌دهد.با روی کار آمدن دولت سیزدهم اجرای طرح‌های فاضلاب اهواز شتاب گرفته است.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: