اعتراض مددکاران اجتماعی به تربیت مددکار توسط سازمان تبلیغات اسلامی

اعتراض فعالان و مسوولان انجمن مددکاری اجتماعی زمانی اوج گرفت که خبر رسید سازمان تبلیغات اسلامی در نظر دارد کلاس‌های تربیت مددکار برگزار کند، آموزشی که تا به امروز در حوزه وظایف این سازمان نبوده است.

کد خبر: ۱۱۶۶۱۷
۱۱:۵۰ - ۲۸ آذر ۱۴۰۰

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: بیش از نیم قرن است که انجمنی در کشور به نام انجمن مددکاری اجتماعی فعالیت می‌کند و در طول سال‌های گذشته نیرو‌های تربیتی خود را از مقطع کاردانی تا دکترا از دانشگاه‌های سراسری، آزاد اسلامی، پیام نور و علمی کاربردی و ... به کار گرفته است و تاکنون هم نیازی مبنی بر ورود دستگاه‌ها و نهاد‌های دیگر برای تربیت نیرو‌های این حوزه احساس نشده و حالا خبر رسیده که سازمان تبلیغات اسلامی قرار است به این موضوع ورود کند و ورودی که به اعتقاد متخصصان این حوزه نیازی برای آن وجود ندارد و بهتر است به جایگاه‌ها احترام گذاشته شود.

دو نفر از کسانی که به این اقدام سازمان تبیلغات اسلامی واکنش نشان دادند، حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران و مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران بودند که هر کدام در نامه‌ای جداگانه اعتراض خود را نسبت به ورود این سازمان به این موضوع علمی و مهم اعلام کردند.

هر متخصصی کار خود را انجام دهد...

حسن موسوی چلک در نامه اعتراض آمیز خود نوشته است: طببعتا وقتی عنوان تربیت نوشته می‌شود معنی ساده آن این است که می‌خواهند از این افراد برای فعالیت‌های مددکاری اجتماعی استفاده کنند. این در حالی است که مددکاری اجتماعی یک رشته و حرفه دانشگاهی و علمی است که در ایران از ۶۳ سال قبل بصورت علمی تاسیس شده است و انتظار می‌رود همه سازمان‌ها به همه رشته‌های و جایگاه آن‌ها احترام بگذارند و اجازه داده شود که هر متخصصی کار خود را انجام دهد. ورود افرد غیر مرتبط ومتخصص در هر رشته‌ای از جمله مددکاری اجتماعی آسیب جبران ناپذیری به آن رشته‌ها وارد می‌کند.

از سوی دیگر مصطفی اقلیما هم در نامه‌ای سرگشاده به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که در روزنامه شرق منتشر شده، نوشته است: با عنایت به آگهی نشر داده‌ شده توسط آن سازمان محترم با عنوان "برگزاری دوره تربیت مددکار اجتماعی در شش جلسه‌" و دعوت از متقاضیان برای ثبت‌نام، انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران ضمن اعتراض به برگزاری این دوره به اطلاع می‌رساند حرفه مددکاری اجتماعی دارای جایگاه علمی و تخصصی بوده و سال‌هاست که به‌عنوان رشته‌ای دانشگاهی در دانشگاه‌های تابع وزارت بهداشت و وزارت علوم در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وفق سرفصل‌های آموزشی مصوب دانشجو می‌پذیرد و فارغ‌التحصیلان آن وارد عرصه کار و خدمت می‌شوند.

واکنش مدیران این حوزه متخصصان دیگر را برآن داشت تا نسبت به این موضوع واکنش‌های مختلفی نشان دهند و دیدار در گفتگو با روناک ایرجی، دبیر انجمن علمی دانشجویی مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی این موضوع را بیشتر بررسی کرد.


بیشتر بخوانید: فنگ شویی؛ از خانه تکانی تا تکاندن جسم و روح



پیگیری مجدانه انجمن مددکاران تا رسیدن به هدف

او در این گفتگو نخست به این موضوع اشاره کرد که انجام مددکاری اجتماعی هیچ اطلاعی درباره برگزاری این دوره‌ها نداشتند و تنها با انتشار یک پوستر در فضای مجازی متوجه شدیم که سازمان تبلیغات اسلامی در نظر دارد کلاس‌های آموزشی مددکاری اجتماعی برگزار کند.

ایرجی با بیان اینکه در قدم اول انجمن مددکاری اجتماعی نسبت به این اقدام واکنش اعتراضی داشت، تاکید کرد: بعد از اعتراض اعضای انجمن، استادان و پیشکسوتان این حوزه مانند دکتر محمد زاهدی اصل و مصطفی اقلیما هم به صورت جداگانه در نامه‌ای اعتراض خود را نسبت به ورود سازمان تبلیغات اسلامی به مقوله آموزش دوره‌های مددکاری نشان دادند.

نکته مهمتر اینکه غیر از اعضای انجمن مددکاری و استادان، دانشجویان هم نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و همین مساله سبب شد تا یک گروه به نام گروه اتحاد با مشارکت تمام انجمن‌های مددکاری دانشگاه‌های کشور که حدود ۱۳ دانشگاه است تشکیل شود و همه پیگیری‌های خود را تا رسیدن به هدف مورد نظر در قالب این گروه انجام دهد.

دبیر انجمن علمی دانشجویی مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که در قدم اول چه کار‌هایی انجام داده اید، گفت: انتشار بیانیه و ثبت یک کارزار از مهمترین اقدام‌هایی بود که گروه اتحاد اجرایی کرده و در ادامه با تولید محتوا و ساخت هشتگ مطالبه خود را در فضای رسانه‌ها و مجازی پیگیری می‌کنیم.

ایرجی با تاکید بر اینکه تلاش‌های ما برای ارتباط با مسوولان این سازمان تاکنون بی نتیجه مانده است، افزود: شخصی که مجری این طرح بود یک ویدیو منتشر و خود را طلبه و روانشناس معرفی کرد و پس از پیگیری‌های ما قول داد اسم طرح را عوض کند.


بیشتر بخوانید: نگهداری حیوانات خانگی؛ خلاء‌های قانونی، آزادی‌های فردی و مناقشه اجتماعی



وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی چیست؟

اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی آن هم مددکاری آن هم در ۶ جلسه توسط سازمانی که پیش از این سابقه‌ای در برگزاری چنین دوره‌هایی نداشته پرسش جدی است که هنوز هیچ مسوولی دراین سازمان به آن پاسخ نداده و ایرجی هم روی این موضوع تاکید کرد و گفت: هنوز مشخص نیست این سازمان با چه هدف و انگیزه‌ای و در راستای کدام مسوولیتشان قرار است چنین دوره‌ای را بدون مشورت با انجمن‌های این حوزه که سابقه طولانی در آن دارد برگزار کند و هدفشان چیست؟

او متحد نبودن انجمن‌های مددکاری اجتماعی ایران در طول سال‌های گذشته را نقظه ضعف و پاشنه آشیل این مجموعه‌ها دانست و افزود: هر چند هیچ همبستگی و یکپارچگی بین انجمن‌ها نبوده، اما در حال حاضر همه انجمن‌ها متهد شدند تا جلوی برگزاری این دوره را بگیرند و قرار گذاشتند ماجرا را تا رسیدن به سر منزله مقصود از سوی مقام‌های بالادستی و حتی مجلس پیگیری کند و در نهایت سازمان تبلیغات اسلامی باید بداند که ما در برابر این کار سکوت نخواهیم کرد.

موضوع مددکاری اجتماعی، موضوع دم دستی و آسانی نیست و آموزش آن باید توسط استادان و کسانی انجام شود که سال‌ها در این حوزه سابقه دارند، زیرا مددکاری اجتماعی با قشر وسیعی از مردم طرف است و اگر خللی در این زمینه رخ دهد هم جامعه و هم انجمن‌ها باید تاوان پس دهند و پیداست که برای اینکه این مطالبه به درستی و منصفانه محقق شود نیاز است همه رسانه‌ها حامی انجمن‌های مددکاری شوند و آن‌ها را در این راه حمایت کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: