تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران:

سازمان تبلیغات اسلامی پا در کفش مددکاری نکند

سازمان تبلیغات اسلامی آگهی‌یی مبنی بر تربیت مددکار اجتماعی در ۶ جلسه منتشر کرده است، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه این کار سازمان تبلیغات اسلامی هیچ‌گونه توجیهی ندارد، گفت: درخواست من این است که پا در کفش مددکاری نکنند.

کد خبر: ۱۱۶۷۵۲
۱۲:۵۰ - ۲۹ آذر ۱۴۰۰

سازمان تبلیغات اسلامی و تربیت مددکار

دیدارنیوز ـ سازمان تبلیغات اسلامی یکی از نهاد‌های تبلیغاتی حکومتی است که وظیفه تبلیغ ایدئولوژی جمهوری اسلامی را از طریق ادارات استانی، سازمان‌های وابسته و فعالیت‌های فرهنگی بر عهده دارد. به بیان دیگر تربیت مددکار اجتماعی جزو وظایف این سازمان نیست. اما گویا رویکرد ورود به حوزه‌های غیر تخصصی و خارج از حوزه وظایف تبدیل به رویه‌ای در کشور شده که البته بیش‌تر ازسوی جریان‌های خاص دنبال می‌شود.



سازمان تبلیغات اسلامی نیز با پیروی از رویه دخالت در حوزه غیرمرتبط به تازگی آگهی‌یی مبنی بر «تربیت مددکار اجتماعی در ۶ جلسه» منتشر کرده است که انجمن مددکاری و انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران نسبت به آن واکنش نشان داده و آن را غیرکارشناسانانه ارزیابی کرده و نسبت به پیامد‌های آن هشدار دادند.

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در این‌باره می‌گوید: از سال ۱۳۳۷ یعنی شصت و سه سال پیش رشته مددکاری اجتماعی در ایران تاسیس شد. امروز در کشور مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های گوناگون دولتی، آزاد، پیام‌نور و علمی‌کاربردی حتی دانشگاه امام حسین داریم و در این رشته دانشجو می‌پذیرند. در مورد این آگهی ما اعتراض کردیم و من نخستین کسی بودم که به این موضوع واکنش نشان دادم و به وزارت علوم هم نامه زدیم، چون بخشی از آموزش مددکاری اجتماعی در وزارت علوم و بخش دیگر آن در وزارت بهداشت است بنابراین به هر دو وزارتخانه، سازمان تبلیغات اسلامی و کمیسیون آموزش مجلس نامه نوشتیم و اعتراض خود را بیان کردیم و توضیح دادیم که هرگز با ۶ جلسه و چند ساعت مددکار تربیت نمی‌شود و آنچه این سازمان بیان می‌کند به اندازه سه واحد درسی دانشجویان کشور در این رشته هم نیست.

سازمان تبلیغات برای تربیت مددکاران اجتماعی مسئولیت ندارد

موسوی چلک ادامه می‌دهد: سازمان تبلیغات در زمینه تربیت مددکار هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد. البته امکان دارد این سازمان در مورد کار در حوزه اجتماعی و آسیب‌ها ماموریت‌هایی داشته باشد و بر اساس وضعیت و شرایط کشور مسئولیت‌ها و وظایفشان تغییر کند، اما ورود به بخش‌های تخصصی کار آن‌ها نیست. البته اینکه روحانیون و حتی مدیران صنعت و اصحاب رسانه و مردم، خدمات و منابع مددکاری اجتماعی را بشناسند و نسبت به آن آگاهی داشته باشند بسیار خوب است، اما این موضوع با تربیت مددکار اجتماعی برای سازمان‌ها و گواهی برای اشتغال متفاوت است.

وی افزود: دانشجویان در مقطع کارشناسی مددکاری اجتماعی نزدیک به ۱۴۰ واحد درسی دارند و من بیش از ۲۵ سال است که در دانشگاه مدرس این رشته هستم، بنابراین مددکاری یک رشته دانشگاهی است. پنج‌شنبه هفته گذشته بیستمین گفت‌وگوی اجتماعی بین‌المللی ما با موضوع استاندارد‌های جهانی آموزش مددکاری اجتماعی با حضور تمام مسئولین مربوطه بین‌المللی در تمام قاره‌ها برگزار شد. البته ما برنامه را از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده بودیم که به شکلی اتفاقی و ناگهانی با این آگهی سازمان تبلیغات همزمان شد؛ بنابراین به آن اعتراض کردیم و واکنش نشان دادیم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در مورد واکنش و پاسخ سازمان تبلیغات و ارگان‌هایی که به آن‌ها نامه اعتراضی داده شده است گفت: از آنجایی‌که این نامه‌نگاری‌ها به پایان هفته منتهی شد هنوز زود است که انتظار پاسخ داشته باشیم، اما بسیار به پاسخ مثبت از مراجع ذیربط امیدواریم.

او در مورد این‌که آیا در کشور با کمبود مددکار روبه‌رو هستیم تصریح کرد: تا امروز بیش از ۱۵ هزار فارغ‌التحصیل رشته مددکار اجتماعی داریم بنابراین هیچ‌گونه کمبودی در این زمینه نداریم.

براساس آماری که سید حسن موسوی چلک ارائه می‌کند بیش از ۱۵ هزار فارغ‌التحصیل در رشته مددکاری داریم که مسلما بسیاری از آن‌ها بیکار و به‌دنبال فرصت‌های شغلی‌اند، در چنین وضعیتی به‌نظر می‌رسد سازمان تبلیغات اسلامی اگر هم می‌خواهد کاری کند باید گره‌ای از مشکل این افراد بردارد نه اینکه خود نیز دوره‌هایی ۶ جلسه‌ای برای افراد غیرمتخصصی که در این رشته تحصیل نکرده‌اند بگذارد و مشکلی بر مشکلات بیفزاید.

موسوی چلک می‌گوید: سخن و دیدگاه من این است که اگر سازمانی می‌خواهد در زمینه‌ای وارد شود و کاری انجام دهد دو راه پیش‌رو دارد نخست اینکه از متخصصان مربوط به آن حوزه یعنی کسانی‌که در آن زمینه تحصیلات دانشگاهی دارند استفاده و با آن‌ها مشورت کند، راه دوم این است که همکاران خود را به دانشگاه بفرستند و در این رشته تحصیل کنند و مدارج دانشگاهی را بگذارنند.

هدف سازمان تبلیغات اسلامی چیست؟

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهار می‌کند: به‌راستی متوجه هدف سازمان تبلیغات از انتشار این آگهی نمی‌شوم و نمی‌توانم دلیلی برای آن پیدا و موضوع را توجیه کنم. ضمن این‌که وقتی سازمانی وارد حوزه‌ای تخصصی خارج از مسئولیت و مهارت خود می‌شود نخستین کسی که تخریب می‌کند خودش است. در واقع با این کار اعتماد به آن سازمان خدشه‌دار می‌شود. این رفتار‌ها ورود به حریم خصوصی مشاغل و کارهاست و هیچ کس آن را تایید نمی‌کند.

موسوی چلک در مورد پیامد‌های این کار توضیح داد: نخستین پیامد این کار واکنش و مقابله جامعه مددکاریست و همان‌گونه‌که می‌دانید از دو روز پیش تاکنون شاهد اعتراضاتی در این زمینه هستیم و البته این موضوع را هم درنظر بگیرید که ما فعلا مانع از بروز واکنش‌های دیگر شده‌ایم چراکه براین باوریم که نخستین اقدام مکاتبه و گفتگو و طی کردن روال قانونیست. من به تغییر رویکرد خوش‌بینم و امیدوارم این رخداد روی دهد، اما اگر اینگونه نشد باید منتظر تصمیم جامعه مددکاری بود.

پا در کفش مددکاری نکنید

وی با تاکید بر اینکه این کار سازمان تبلیغات اسلامی هیچ‌گونه توجیهی ندارد، بیان کرد: درخواست من این است که پا در کفش مددکاری نکنند. مددکاری اجتماعی یک رشته دانشگاهی‌ست پس به رشته‌ها و علم و دانش ارج نهید و احترام بگذارید. اگر قرار است در ۶ جلسه که برابر با سه واحد درسی دانشگاه در رشته مددکاری‌ست؛ مددکار تربیت شود بهتر است تمامی دانشگاه‌ها این رشته را تعطیل کنند چراکه با این کار دانشگاه موضوعیت خود را از دست می‌دهد. تمامی دانشگاه‌ها دفاتر برنامه‌ریزی و شورای گسترش دارند و برای تاسیس یک رشته و تدوین سرفصل‌های آن سخت‌گیری‌های فراوانی انجام می‌شود، اما به ناگاه کسی اعلام می‌کند که قصد راه‌اندازی دوره تربیت مددکار دارد و پس از پایان دوره هم برای اشتغال گواهی می‌دهند!

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران خاطرنشان کرد: آرزوی ما این است که تمام اقشار و اصناف با رشته مددکاری اجتماعی آشنا شوند، اما آشنا بودن با یک رشته به‌منزله شاغل شدن در آن زمینه نیست.

گزارش از نازنین فرزان‌جو

منبع: جامعه 24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی