در یک بررسی ۲۰ ساله عنوان شد

پنج میلیون مرگ‌ومیر در سراسر دنیا به علت دمای هوا

پژوهش مشترک دکتر علیرضا انتظاری، عضو هیات علمی گروه آب و هواشناسی و ژئومرفولوژی و دکتر فاطمه میوانه، محقق پسادکتری دانشگاه حکیم سبزواری با پژوهشگران استرالیایی تحلیل جهانی و منطقه‌ای و ملی مرتبط به دمای نامطلوب محیط با مرگ و میر را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ طی یک مدل سازی بررسی کرده است.

کد خبر: ۱۰۲۶۲۲
۱۷:۲۲ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

دیدارنیوز ـ برای مدل سازی، داده‌های سری زمانی مربوط به مرگ و میر (۱۳۰ میلیون مرگ و میر در سراسر جهان) و دمای محیط از ۷۵۰ مکان در ۴۳ کشور و پنج متا پیش بینی در یک شبکه‌بندی جمع آوری و از طریق استراتژی تجزیه و تحلیل سه مرحله‌ای ارتباط درجه حرارت و مرگ و میر برای هر مکان با استفاده از رگرسیون سری زمانی اجرا و یک مدل رگرسیون چند متغیره بین برآورد‌های خاص مکان و پیش بینی‌های مرگ و میر طراحی شد.

شبکه‌بندی‌ها بر اساس تقسیمات منطقه‌ای سازمان ملل مد نظر قرار داده شده است. حدود ۵ میلیون از مرگ و میر‌ها در سراسر جهان (۸.۵۲ درصد مرتبط با دما‌های نامطلوب حداقل و ۹۱ درصد مرتبط با دما‌های نامطلوب حداکثر) در نتیجه درجه حرارت‌های نامطلوب رخ داده است.

نتایج همچنین گویای این واقعیت است که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۷۴ مرگ و میر ناشی از اقلیم وجود داشته که از حیث پراکنش جغرافیایی متفاوت بوده است. حدود ۴۹ درصد از این مرگ و میر‌ها متعلق به آسیا بوده است. در اروپای شرقی بیشترین میزان مرگ و میر بیش از حد مربوط به گرما و در جنوب صحرای آفریقا بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از سرما است.

از سال ۲۰۰۰-۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶-۲۰۱۹، نسبت جهانی مرگ و میر ناشی از سرما با ۰.۵۱- درصد تغییر کرده و نسبت مرگ و میر جهانی ناشی از گرما ۰.۲۱ درصد افزایش یافته است که منجر به کاهش خالص نسبت کلی مرگ و میر می‌شود. بیشترین کاهش در میزان کلی مرگ و میر در جنوب شرقی آسیا رخ داده است.

همچنین نتایج حاصل از این پژوهش بین المللی در مقاله‌ای با عنوان: Global, regional, and national burden of mortality associated with non-optimal ambient temperatures from ۲۰۰۰ to ۲۰۱۹: a three-stage modelling study در نشریه The Lancet Planetary Health از مجموعه نشریات The Lancet (IF: ۷۹.۳۲۱) که دارای ضریب تاثیر ۱۹.۱۷۳ و در ردیف مجلات Q۱ است، به چاپ رسید.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، لینک این مقاله از طریق آدرس اینترنتی زیر قابل دسترسی است:

https://doi.org/۱۰.۱۰۱۶/S۲۵۴۲-۵۱۹۶ (۲۱) ۰۰۰۸۱-۴
کد خبر

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: