تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

۲۵ شهر عامل انتشار بیشترین میزان گاز‌های گلخانه‌ای در جهان

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد تنها ۲۵ شهر بزرگ که تقریبا اکثرشان در چین هستند، بیش از نیمی از گاز‌های گلخانه‌ای شهری را تولید می‌کنند.

کد خبر: ۱۰۰۱۶۰
۱۴:۴۸ - ۲۱ تير ۱۴۰۰

شهرهای عامل انتشار بیشترین میزان گاز‌های گلخانه‌ای

دیدارنیوز ـ محققان دریافتند از نظر سرانه، انتشار این گاز‌ها از شهر‌هایی در ثروتمندترین بخش‌های جهان به طور کلی بیش از انتشار از مراکز شهری در کشور‌های درحال توسعه است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، در این مطالعه، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از سوی ۱۶۷ شهر در ۵۳ کشور مقایسه شد و این نتیجه به دست آمد که ۲۳ شهر در چین از جمله شانگ‌های و پکن و همچنین مسکو در روسیه و توکیو در ژاپن ۵۲ درصد از کل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهند.

این بررسی همچنین شهر‌های بیشتری از چین، هند، آمریکا و اتحادیه اروپا را به دلیل سهم بیشترشان در انتشار جهانی گاز‌های گلخانه‌ای در فهرست شهر‌های آلاینده قرار داد.

به گفته «شائوکینگ چن» دانشمند زیست محیطی در دانشگاه سون یات سن چین، یافته‌های این بررسی اهمیت نقش شهری در کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را مورد توجه قرار داد.

وی گفت: کاملا منطقی است، اگر اقدام نکنید، در نهایت از تغییرات اقلیمی متضرر خواهید شد.

براساس این گزارش، متوسط دمای جهانی به میزان بیش از یک درجه سانتیگراد در مقایسه با مبنای قبل از صنعتی شدن افزایش یافته و همچنان در مسیر فراتر رفتن از محدودیت ۱.۵ تا ۲ درجه سانتیگراد به موجب توافقنامه آب و هوایی پاریس قرار دارد.

در همین حال، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ در نشریه the Environmental Research Letters منتشر شد، نمونه‌ای بسیار بزرگتر از ۱۳ هزار شهر کوچک و بزرگ را مورد تحلیل قرار داد و این نتیجه حاصل شد که ۱۰۰ شهر متشکل از ۱۱ درصد جمعیت جهان، عامل انتشار ۱۸ درصد گاز کربن هستند.

چن گفت این تحقیق جدید، اولین مطالعه‌ای است که به اهداف کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و پیشرفت در زمینه کاهش آن پرداخته است.

۶۸ شهر عمدتا در کشور‌های توسعه یافته، اهداف مطلق کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را تعیین کرده اند.

در این میان، اتحادیه اروپا چندی پیش قانونی را تصویب کرد که پایبندی به اهداف کنترل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در این اتحادیه را الزام آور می‌کند.

مذاکره کنندگانی از پارلمان و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در آوریل (فروردین) گذشته به توافقی درباره قانون آب و هوایی دست یافتند که کاهش ۵۵ درصدی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در اتحادیه اروپا را تا سال ۲۰۳۰ هدف قرار می‌داد. این هدف شامل به صفر رساندن انتشار چنین گاز‌هایی تا سال ۲۰۵۰ است.

همچنین رهبران همه کشور‌های اتحادیه اروپا در دسامبر گذشته توافقی را برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ امضا کردند که اگر در مسیر آن حرکت شود مانع از وخیم‌تر شدن تاثیرات ناشی از تغییرات آب و هوایی در این اتحادیه خواهد شد. اهداف تعیین شده در این توافق به جای شروط تعهد آور برای هر یک از کشورها، شامل محدودیت انتشار چنین گاز‌هایی در مجموع در سطح اتحادیه اروپا است.

تصویب قانون تغییرات آب و هوایی، مساله آب و هوا و اقلیم را در مرکز سیاستگزاری اتحادیه اروپا قرار خواهد داد و تضمین می‌کند که مقررات آینده از اهداف کاهش گاز‌های گلخانه‌ای حمایت می‌کند.

کمیسیون اروپا اجرای این قانون را از ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) آغاز می‌کند که شامل اجرای ۱۰ سیاست برای تغییر شکل صنعت، انرژی، حمل و نقل و مسکن با هدف کاهش انتشار دی اکسید کربن خواهد بود. این پیشنهادات شامل اصلاحات در بازار کربن اتحادیه اروپا، استاندارد‌های سختگیرانه در زمینه دی اکسید کربن برای اتومبیل‌های جدید و اهداف بلند پروازانه‌تر برای انرژی‌های تجدید پذیر است.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی