مافیای سدسازی یا مافیای نیروگاه سازی؟ مساله این است

رضا اردکانیان در حالی از مقاومت در برابر مافیای نیروگاه سازی گفت که در برابر مافیای سدسازی سکوت اختیار کرده است.

کد خبر: ۹۹۲۹۷
۱۲:۵۲ - ۱۵ تير ۱۴۰۰

دیدارنیوز ـ قطعی‌های بی منطق برق پس از ۳۰ سال باعث بهت ایرانیان شده و بحث‌های داغی را برانگیخته است. عدم احداث نیروگاه‌های جدید، اتلاف بالای برق در شبکه و برق دزدی به دلیل عدم نصب کافی کنتور‌های هوشمند را به عنوان دلایل اصلی این اتفاق ذکر می‌کنند.

با این حال میز اقتصاد تحریریه باتوجه به سخنان وزیر نیرو قصد دارد این مهم را از جهت دیگری بررسی کند.

رضا اردکانیان وزیر نیرو با تاکید بر این‌که ضعف‌های زیادی دارد، اما به هیچ‌وجه فشار مافیای نیروگاه‌سازی را نمی‌پذیرد، گفت: ساخت نیروگاه برای جوابگویی به ۲۰۰ ساعت مصرف توجیه اقتصادی ندارد.

رضا اردکانیان گفت: انتقادات مطرح شده از سوی او درباره اینکه ساخت صرف نیروگاه برای پاسخگویی به تقاضای ۲۰۰ ساعت مصرف، صحیح و درست نیست، منجر به اعمال فشار مافیای نیروگاه‌سازی به او نخواهد شد؟ گفت: ضعف‌های زیادی دارم، اما مطلقا اینگونه نیست که اعمال فشار را بپذیرم.

این نخستین بار است که از موجودی به نام مافیای نیروگاه سازی! نام برده می‌شود تا پیش از این گمان می‌شد که نیروگاه ساختن با هدف تولید برق یک کار عقلانی است که کسی در آن تردید ندارد. به خصوص اینکه فقط بحث ۲۰۰ ساعت مصرف در میان نیست و تقاضا برای برق ایران در منطقه در حد بالایی وجود دارد و جایگزین مطلوبی برای خام فروشی است. اما حالا که بحث مافیا مطرح شد، از وزیر محترم درخواست می‌شود فکری برای مافیای سدسازی کرده و تسلیم ان‌ها نشود!

هیچ کارشناس مستقلی در ایران تردید ندارد که در سدسازی افراط شده و منافع سدسازان و بانک جهانی بر منافع ملی و زیست بوم کشور غلبه پیدا کرده است. در دل کویر کرمان با هدف تولید برق از آب؛ سد جیرفت احداث شده است، اما برای تولید برق نیروگاه گازی یا هسته‌ای احداث نمی‌شود و دلیل آنهم مقاومت در برابر مافیای نیروگاه سازی عنوان می‌شود!

سد‌ها باعث خشک شدن تالاب‌ها شده و بحران ریزگرد‌ها را ایجاد کرده اند که به دروغ به کشور‌های همسایه نسبت داده می‌شود. سد‌ها باعث خشک شدن قنات‌ها و پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی شده اند. ضمن اینکه خود نیز تشتک تبخیری بیش نیستند. نه آنقدر آب دارند که بشود از آن‌ها برای تولید برق استفاده کرد و نه کمکی به کشاورزی می‌کنند. آب سد‌ها نیز رهاسازی نمی‌شود، زیرا باعث کاهش عمر سد می‌شود! یعنی سد ساخته شده است که فقط اب را در پشت خود محبوس کرده و از انسان و طبیعت دریغ کند!

بهتر است رضا اردکانیان که سابقه کار در سازمان ملل را هم دارد! در برابر سد‌هایی که هر روز قرار است بر آخرین جوی‌های کشور زده شوند تا ایران به بیابان تبدیل شود مقاومت کند، نه در برابر نیروگاه سازی که نیاز منطقی و عقلانی کشور است.

منبع: تحریریه
برچسب ها: وزارت نیرو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
تندیس
|
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
از نظریات نگارنده بسیار متشکرم . دوران تمرکز تولید انرژِی بر روشهای سنتی به سرآمده و باید خردمندانه بر سرمایه گذاریها اثرگذار بود . اگر به کشور های مدرن و پیشرفته توجه نماییم نزدیک به چند دهه هست که گزینه سد سازی اولویت تولید انرژی نیست . ما با دارا بودن افزون بر سه هزارکیلومتر عرصه پلاژِیک و بسامدهای دریایی یا با بهره مند بودن از کریدور جریانات جوی شمال جنوب که فقط متاسفانه خسارات ان برای شهروندان جنوب شرقی ما وجود دارد اما از این جریانات اندک بهره ای برای تولید انرژِی میبریم و یا عرصه پست بامی شهرهای ایران با افتاب پرانرژی و یا وجود منابع عظیم ابهای عمیق که با ایجاد چاه و استفاده از نیروی گرمایشی انها میتوان از انرژی پاک استفاده کرد متاسفانه فقط بر روشهای پرهزینه و کم بار سنتی تولید انرژی پای میفشاریم . بنابر اظهار نظر کارشناسان داخلی و خارجی فقط پنلهای خورشیدی بر فراز بامهای منازل میتواند برق مصرفی خانگی و واحدهای تجاری کوچک و متوسط را تامین نماید و ایران با تکیه بر نیروی جزر و مد پلاژیک در کنار توربین های بادی و حرارتی و مزارع وسیع توربین های بادی و انرژی گرمایشی زیر زمینی به هاب بزرگ برق منطقه میانی و غربی آسیا تبدیل شود که البته در دوره زمانی کوتاه مدت هزینه های ان نیز بازگشت پذیر است اما چه کنیم که متاسفانه باندازه شیخک نشینهای منطقه هم عرضه نداریم . افسوس و هزاران افسوس از گزینش بی عرضه گان بر کارهای بزرگ