بازی بزرگ سیتی ـ چلسی، فینال تمام انگلیسی در خانه اژد‌ها

فینال لیگ قهرمانان اروپا امشب ساعت ۲۳:۳۰ در استادیو دراگائو در پرتغال بین دو تیم انگلیسی برگزار می‌شود. برای چندمین بار است که دو تیم از یک کشور فینال را برگزار می‌کنند.

کد خبر: ۹۳۴۵۹
۱۳:۵۷ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰

 

دیدارنیوز ـ آرش راهبر: امشب پربیننده‌ترین مسابقه فوتبال اروپا بین منچستر سیتی و چلسی در فینال لیگ قهرمانان برگزار می‌شود. بازی که قرار بود در استامبول برگزار شود به درخواست دو تیم به ورزشگاه خانگی باشگاه پورتو (ملقب به اژدهایان) یا استادیوم دراگائو منتقل شد. همان ورزشگاهی که مهدی طارمی با ضربه برگردان فوق‌العاده توانست دروازه چلسی را باز کند.

یک یادآوری غیرعادی

گرچه این سومین بازی دو تیم در هفته‌های اخیر است، اما به حکم فینال بودن آن، برای انگلیسی‌ها تداعی کننده بازی ۳۵ سال قبل این دو تیم در فینال مسابقات «فول مِمبِرز کاپ» است. بعد از فاجعه ورزشگاه هیسل بروکسل، تیم‌های انگلیسی از حضور در مسابقات اروپایی محروم شدند و به همین دلیل در انگلستان جامی تحت عنوان فول ممبرز (تمام اعضای اتحادیه فوتبال انگلستان) طراحی شد و در سال ۱۹۸۶ با حضور تیم‌های متفاوت از دسته‌جات مختلف برگزار شد. فینال این مسابقات در سال ۱۹۸۶ بین منچستر سیتی و چلسی برگزار شد و دو تیم بازی پرهیجان و پرگلی را در استادیوم قدیمی ومبلی را به نمایش گذاشتند.

جالب است که دو تیم با لباس‌های کاملا متفاوت با امروز به میدان رفتند. من‌سیتی با لباس راه راه قرمز و مشکی (شبیه لباس میلان) و چلسی با لباس یکدست سفید به میدان آمد. بازیکنان چلسی تماما از انگلستان و اسکاتلند بودند و مربی آن‌ها نیز جان هالینز بود. در مقابل من‌سیتی تنها دو بازیکن غیرانگلیسی داشت که یکی نیل مک‌ناب اسکاتلندی و دیگری چهره نام‌آشنای ایرلندی یعنی میک مک‌کارتی بود که بعد‌ها در مقام سرمربی تیم ملی جمهوری ایرلند در مقابل ایران قرار گرفت.

این بازی جذاب با نتیجه ۴-۵ به سود چلسی به پایان رسید و جام عجیب و غریب فول ممبرز نصیب لندنی‌ها شد.

غیرانگلیسی‌های بازی تمام انگلیسی

اما بازی امشب در شرایطی انجام خواهد گرفت که فوتبال جزیره نسبت به ۳۵ سال گذشته تغییرات زیادی کرده و حالا تعداد بازیکنان غیرانگلیسی خیلی بیشتر از گذشته است. حتی نیمکت مربیان دو تیم نیز دربست در اختیار خارجی‌هاست. پپ گواردیولا و توماس توخل به عنوان سردمداران نسل جوان مربیان فوتبال در اروپا بالای سر سیتی و چلسی هستند و بازی امشب برای هر دو آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر دو مربی قدر و منزلت قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را به خوبی می‌دانند.

گواردیولا اگر امشب موفق به کسب قهرمانی شود ششمین مربی تاریخ است که توانسته با دو تیم متفاوت به قهرمانی چمپیونز برسد. پیش از او ارنست هاپل، اوتمار هیتسفلد، کارلو آنچلوتی، ژوزه مورینیو و یوپ هاینکس به این موفقیت رسیده‌اند.

در مقابل توماس توخل نیز امسال دومین فینال اروپایی خود را تجربه می‌کند و تنها مربی تاریخ است که دو فصل متوالی به دو تیم متفاوت به فینال می‌رسد. او فینال قبل را با پاری سن‌ژرمن مقابل بایرن مونیخ تجربه کرد.

فصل پربرخورد

این چهارمین بازی دو تیم در فصل اخیر است. منچستر سیتی در بازی دور رفت لیگ برتر توانست چلسی را در سوم ژانویه با نتیجه ۱-۳ شکست دهد، اما چلسی با حضور توخل دو بازی بعدی یعنی فینال جام اتحادیه و بازی برگشت در لیگ برتر را با برتری تمام کند. به این ترتیب بازی فینال در پورتو  دستکم برای گواردیولا جنبه انتقامی نیز دارد.

جالب است که این تنها بازی دو تیم در رقابت‌های اروپایی ۵۰ سال گذشته است هر چند که هر دو تیم در این مدت حضور چندباره در لیگ قهرمانان  داشته‌اند و در عین حال نتوانسته‌اند به فینال برسند.

نکته جالب‌تر اینکه بازی امشب سومین فیال تمام انگلیسی در تاریخ یوفا چمپیونز لیگ است. اول بار در سال ۲۰۰۸ چلسی در فینال این رقابت‌ها در شهر مسکو مغلوب منچستر یونایتد شد و دو سال قبل نیز لیورپول و تاتنهام در مادرید فینال لیگ قهرمانان را برگزار کردند.

من‌سیتی نهمین تیم انگلیسی است که توانسته به فینال یوفا چمپیونز راه پیدا کند و به این ترتیب انگلیسی‌ها رکورددار هستند و از آلمان و ایتالیا که ۶ تیم از آن‌ها تجربه فینال را به دست آورده‌اند بالاتر قرار می‌گیرند. جالب است که فینالیست‌های امشب هر دو تنها با خودن ۴ گل تا فینال بالا آمده‌اند که در این زمینه با رکورد بارسلونا مساوی است و کمترین گل خورده به حساب می‌آید.

منچستر‌سیتی چهل و دومین تیمی است که حضور در فینال اروپا را تجربه می‌کند در حالی که سومین تیم تازه وارد به فینال چمپیونز است در سه سال اخیر است. دو سال قبل تاتنهام و سال گذشته پاری‌سن ژرمن به عنوان تازه وارد فینال به میدان رفتند و البته هر دو بازنده شدند. سیتی البته در فصل ۷۰-۱۹۶۹ به فینال جام برندگان جام اروپا رسید و تیم گورنیک لهستان را شکست داد.

  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: