گزارش رویترز درباره تعهد طالبان به حفاظت از پایگاه‌های آمریکا در یک سال گذشته

سه مقام غربی آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند، شبه نظامیان طالبان بر طبق یک ضمیمه محرمانه مربوط به توافقشان با آمریکا بر سر خروج همه نیروهای آمریکایی از افغانستان تا اول مه، از پایگاه‌های نظامی غربی در افغانستان در برابر حملات از جانب دیگر گروه های شبه نظامی خودسر برای مدت یک سال محافظت کرده‌اند.

کد خبر: ۸۹۲۴۳
۱۲:۱۴ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

دیدارنیوز - به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا پاسخی فوری به رویترز در خصوص وجود یک چنین سندی نداد. این وزارتخانه همچنین اظهارنظری در خصوص آنچه که سه مقام مذکور به عنوان "حلقه محافظت طالبان" توصیف کردند، مطرح نکرد.

از زمانی که آمریکا با طالبان در فوریه ۲۰۲۰ به توافقی به جهت پایان دادن به طولانی ترین جنگش در افغانستان دست یافت، موردی از تلفات نیروهای آمریکایی در رزم رخ نداده و فقط حملات منفرد علیه پایگاه‌های آمریکایی وجود داشته‌اند.
به جایش طالبان حملاتش را به نیروهای دولتی افغانستان تشدید کرده و تلفات غیرنظامیان افزایش یافته است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تصمیمی که باعث سنجش صبر طالبان می‌شود، اعلام کرد که روند خروج آمریکا از افغانستان ضرب‌الاجل اول مه که از سوی دولت قبلی با طالبان مورد توافق قرار گرفت را رعایت نخواهد کرد اما اطمینان داد که این روند تا ۱۱ سپتامبر آتی به پایان می‌رسد.

به گفته یک مقام امنیتی غربی در کابل، با فرسیدن این ضرب‌الاجل طی امروز شنبه، حدود ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی همچنان در افغانستان به سر می‌برند. ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان اخیرا گفت، روند منظم خروج و واگذاری پایگاه‌های نظامی و تجهیزات به نیروهای افغان شروع شده است.

این در حالی است که احتمالا تسلط سربازان افغان بر اداره این پایگاه‌ها نیازمند قدرت آتشی فراوان با هدف مقاومت در قبال هرگونه حمله شبه نظامیان طالبانی که به اشغال مواضع راهبردی در مناطق پیرامون پرداخته‌اند، باشد.
دو تن از مقامهای غربی تاکید کردند، واشنگتن پیشنهاد طالبان برای محافظت از پایگاه‌های نظامی غربی در برابر حملات از سوی امثال گروه تروریستی داعش را پذیرفته است.

این مقامها تاکید کردند، طالبان خواستار نشان دادن حسن نیت از طریق متعهد بودن به تضمین عدم استفاده از خاک افغانستان برای حملات علیه منافع آمریکا به عنوان یک درخواست کلیدی مربوط به توافق فوریه بوده است.

یک دیپلمات غربی دخیل در این فرآیند گفت: آنها به ارائه یک لایه پوشش، تقریبا چیزی شبیه به یک منطقه حائل پرداخته و به شبه نظامیانشان دستور دادند هیچ یک از سربازان خارجی را در طی این دوره مجروح نکرده یا نکشند.

مقامهای غربی گفتند، برای طالبان همچنین مهم بوده که قابلیتش برای کنترل دسته های خودسر وابسته به این جنبش نظیر شبکه حقانی که اغلب از دستور کار خودش تبعیت کرده را نشان دهد هر چند که سراج الدین حقانی رهبر آن دومین فرمانده عالیرتبه در طالبان است.

یک مقام امنیتی غربی مستقر در کابل اظهار کرد، شبه نظامیان طالبان به تعهد خودشان در چانه زنی پایبند بوده‌اند.

او گفت: طالبان حتی به شکل فوری به حملات کوچکتر اجرا شده از سوی شبکه حقانی و شبه نظامیان داعش در پیرامون پایگاه‌ها پاسخ داد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان از اظهار نظر درباره این گزارش درخصوص به اصطلاح توافق "حلقه حفاظت" پاسخ نداد.
او گفت، به غیر از ضرب‌الاجل مربوط به امروز شنبه، هیچ تضمین امنیتی دیگری به آمریکا داده نشده است اما مذاکرات میان رهبران این گروه و طرف آمریکایی در دست اجرا است.

مجاهد تاکید کرد: تاکنون تعهد ما برای عدم حمله به نیروهای خارجی تا اول مه بوده و اینکه بعد از آن ما حمله کنیم یا نکنیم یک مساله در دست بحث است.

سهیل شاهین، یک سخنگوی دیگر طالبان در پستی در توئیتر گفت، ملا برادر، معاوون رئیس سیاسی طالبان روز پنجشنبه مذاکراتی را با زلمای خلیلزاد، فرستاده آمریکا به منظور بحث درباره فرآیند صلح داشته است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: