لغو طرح ترافیک پایتخت، گامی در جهت فاصله‌گذاری اجتماعی

طی نزدیک به ۱۴ ماه گذشته مسئولان همواره اعلام کرده‌اند که پاشنه آشیل شیوع کرونا در تهران، تجمع مردم در سامانه‌های حمل و نقل عمومی و مترو است؛ موضوعی که ستاد ملی کرونا را بر آن داشت تا با لغو طرح ترافیک پایتخت، از حجم حضور تهرانی‌ها در این مناطق بکاهد و به کاهش مبتلایان کمک کند.

کد خبر: ۸۸۶۷۶
۱۰:۵۷ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

دیدارنیوز ـ طرح ترافیک مصوبه‌ای در شهرداری تهران برای کنترل آلودگی شهر و ترافیک و شلوغی خیابان‌های مرکزی پایتخت و لازمه ورود به محدوده تعیین شده، پرداخت عوارض یا حق ورود است.

مبلغی که شاید برای یک روز چندان چشم گیر نباشد، اما تداوم پرداخت آن موجب سنگین شدن هزینه‌های زندگی در این کلانشهر می‌شود؛ از همین رو اغلب شهروندان برای ورود به محدوده طرح ترافیک از سامانه‌های حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس ها، بی. آر. تی و مترو استفاده می‌کنند.

این روال شاید برای روز‌های عادی پاسخگو بود، اما در شرایطی که کرونا در جهان و ایران جولان می‌دهد و به میزان نزدیکی افراد به یکدیگر شانس ابتلای آنان را به این بیماری بالا می‌برد، تداوم آن ریسک بزرگی برای تک تک مردم محسوب می‌شود.

همانگونه که دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و فرمانده مدیریت کرونا در تهران نیز بار‌ها در سخنان خود اعلام کرده است که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، پاشنه آشیل شیوع کرونا در پایتخت است.

ستاد ملی کرونا که در کنار تصمیم گیری برای مدیریت بیماری کرونا در سطح کشور، به طور مستقیم بر تصمیم‌ها و برنامه‌های مقابله با کرونا در پایتخت و استان تهران نیز نظارت دارد، در آخرین سیاست گذاری خود برای این شهر و استان، بر لغو طرح ترافیک پایتخت تاکید کرد.

دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه چهارم اردیبهشت به ایرنا از این تصمیم خبر داد و گفت: طرح ترافیک در تهران از فردا (یکشنبه) به مدت یک هفته لغو می‌شود و برگزاری مراسم شب‌های احیا در ماه رمضان نیز با رعایت دستورالعمل‌های مصوب مجاز است.

وی پس از برگزاری جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهوری اعلام کرد: یکی از مسائلی که نگران کننده است وجود مترو و حمل و نقل عمومی است که باعث انتقال بیماری می‌شود؛ به خصوص اینکه در این فضا‌ها فاصله گذاری وجود ندارد.

رئیسی اظهار امیدواری کرد که این تصمیم به خصوص در کلانشهر تهران تا حدی کمک کند که شیوع بیماری کم شود.

روز‌های سهمگین کرونایی

در همین ارتباط فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به شیوع بیشتر کرونا در محیط‌های بسته به عنوان مهمترین مولفه برای گسترش این ویروس تاکید کرد: به هر شکلی باید از تجمع افراد در محیط‌های بسته، مسقف و کوچک بدون داشتن تهویه مناسب جلوگیری کرد؛ شرایطی که به اعتقاد کارشناسان منطبق با الگوی تردد در سامانه‌های حمل و نقل عمومی پایتخت است.

به گفته زالی استان تهران در ۲ هفته اخیر شرایط متفاوتی را تجربه کرده است و در طی ۱۰ روز اخیر همه شاخص‌ها از جمله میزان ابتلا، تعداد مراجعان به مراکز بهداشتی و درمانی، آمار مراجعان سرپایی، موارد تست مثبت و بستری در بخش‌های عادی و ویژه با افزایش روبه تزایدی روبروبوده است.

وی با بیان اینکه در تهران به شدت خیز چهارم را به معنای واقعی تجربه می‌کنیم، اظهار داشت: همکاران ما به صورت شبانه‌روز و ستودنی در حال تلاش برای مقابله با این بیماری هستند و شاید سهمگین‌ترین و توفنده‌ترین امواج ناشی از بیماری را در تهران از ابتدا تاکنون، در طول ۱۰ روز اخیر تجربه کردیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران گفت: حجم بالای مراجعان سرپایی، بدحال بودن بیماران، تغییر در الگوی مراجعان بیماری، بالا رفتن سطح مراجعه بستری، وخامت حال بیماران، اشباع سریع تخت ها، افزایش تخت‌های مراقبت ویژه و تغییر در افزایش تعداد مرگ و میر شهروندان تهرانی از آثاری است که در روز‌های اخیر شاهد هستیم.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود این شرایط در تهران حداقل ۱۰ تا ۱۴ روز آینده تغییر شگرفی نداشته باشد و کماکان این شرایط مشقت‌بار و طاقت‌فرسا را که به کادر بهداشت و درمان در حال تحمیل است، شاهد باشیم.

حمل و نقل عمومی مهمترین محل انتقال کرونا

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: حمل‌ونقل عمومی به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت‌های لازم برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی مهمترین محل برای انتقال بیماری کووید-۱۹ است.

زالی افزود: در تهران تمام عوامل خطری که در موج سوم شیوع کرونا، موجب افزایش بار بیماری شده، شناسایی و سهم و وزن اثربخشی آن‌ها مشخص شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین عامل همچنان وسایط نقلیه عمومی است، یادآورشد: به دلیل مشکلات زیر ساختی، با وجود تلاش‌های شبانه روزی در شهرداری تهران، فاصله گذاری اجتماعی در مترو با محدودیت‌های بسیار جدی مواجه است.

زالی در این باره افزود: به خصوص در ساعات پیک که شهروندان از مترو استفاده می‌کنند فاصله گذاری اجتماعی مخدوش می‌شود و مساله مدیریت فضای مترو نیازمند یک عزم جدی برای فراهم سازی زیرساخت‌های مناسب در مترو و حمل و نقل عمومی است.

ظرفیت حمل و نقل عمومی کافی نیست

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز بار‌ها به ضعف سیستم حمل و نقل عمومی تهران اشاره کرده است و در سخنان مختلفی گفته است که در جریان جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، موضوع حمل و نقل عمومی مهم است و همچنان باید مشکلات تامین اتوبوس و واگن برطرف شود.

وی ابراز امیدواری کرده است که با توجه به رونمایی از قطار ملی که ۸۵ درصد آن ساخت داخل است، بتوان گامی برای تولید انبوه این واگن‌ها که رئیس جمهوری نیز در مراسم افتتاحیه به آن تاکید کرد، برداشته شود.

خیابان‌های نه چندان شلوغ

طی ۲ روز گذشته از لغو طرح ترافیک، خلاف آنچه که انتظار می‌رفت تا شهروندان شاهد شلوغی و حجم سنگین ترافیک در سطح شهر باشند، چنین موضوعی گزارش نشد.

گزارش‌های میدانی خبرنگاران ایرنا حاکی از این است که حجم ترافیک در خیابان‌های مرکز شهر محدود به ساعت‌های نزدیک به افطار بود؛ خلاف آنچه که انتظار می‌رفت، در ساعت صبح که آغاز فعالیت ادارات است، چندان ترافیکی جریان نداشت و مشابه روز‌های معمول بود.

گلایه و شکایت شهروندان از لغو طرح ترافیک محدود به کمبود مکان پارک خودرو و معطلی برای یافتن محل پارک بوده است.

آخرین آمار گزارش شده از تعداد فوتی‌های کرونایی به ۴۹۵ نفر می‌رسد و این آمار طی هفته‌های گذشته رو به افزایش بوده است.

به گزارش ایرنا، به طور معمول ۲ طرح «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» یعنی زوج و فرد سابق و حلقه دوم طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود و شرط ورود به این محدوده‌ها و جلوگیری از جریمه مالکان خودروها، ثبت‌نام مالک و مشخصات خودرو در سامانه «تهران من» و شارژ حساب شهروندی است.

محدوده طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و ۱۷ شهریور است و از سوی دیگر طرح کنترل آلودگی هوا نیز از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی (ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه نواب و چمران محدود می‌شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: