دیدار و گفتگوی هیات مدیره انجمن اندیشه و قلم با معاون علوم انسانی وهنر دانشگاه ازاد اسلامی

رییس و اعضای هیات مدیره انجمن اندیشه و قلم با حجت السلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه ازاد اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

کد خبر: ۸۷۵۰۱
۱۳:۲۵ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۰

دیدارنیوز - در این دیدار که روز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه در سازمان مرکزی دانشگاه ازاد انجام شد در ابتدا دکتر امیر دبیری مهر رییس هیات موسس و رییس هیات مدیره انجمن اندیشه و قلم با اشاره به فعالیت‌های ارزشمند انجمن در ۶ سال گذشته برای رونق بخشیدن به اندیشه ورزی و گفتگوی نخبگان و صاحب نظران در فضای سیاست زده ایرانی گفت: محور اصلی فعالیت‌های انجمن بر عهده جوانان تحصیل کرده، نخبه، متعهد و دلسوزی است که تعالی فکری و فرهنگی در ایران عزیز دغدغه اصلی انهاست.

دکتر دبیری مهر با اشاره به دیدار‌های مستمر انجمن با متفکران و صاحب نظران حوزه و دانشگاه بدون در نظر گرفتن گرایش‌های سیاسی ان‌ها افزود: جامعه ما به گفتگو و تعامل بین صاحب نظران و اندیشمندان فراتر از خط کشی‌های متعارف سیاسی نیاز دارد و انجمن اندیشه و قلم در قالب گروه‌های علمی ده گانه در شاخه‌های متنوع علوم انسانی برای این مهم تلاش می‌کند  

وی با اشاره به دیدار‌های مستمر انجمن با مراجع فکری و دینی و علمی در کشور گفت: دیدار با ایت الله جوادی املی، دکتر داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، مرحوم ایت الله هاشمی رفسنجانی، حاج حسن اقای خمینی و دیگر ان برامده از نگاه جامع و وسیع انجمن به نخبگان فکری و اندیشه‌ای در ایران است.

رییس هیات مدیره انجمن اندیشه و قلم همچنین برای همکاری انجمن با دانشگاه ازاد اسلامی در حوزه‌های مشترک و مورد علاقه طرفین با تکیه بر اعضای جوان و با انگیزه و متخصص انجمن اعلام امادگی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه ازاد اسلامی در این دیدار با اشاره به اینکه حضور جوانان در هیات مدیره انجمن اندیشه و قلم نشان دهنده پیشگامی این انجمن در گام دوم انقلاب اسلامی است گفت: من هم معتقدم در زمانه حاضر برای تولید علم و ترویج کرسی‌های نظریه پردازی بیش از هر چیز به گفتگوی صاحب نظران و نقد عالمانه و منصفانه دیدگاه‌های ان‌ها هستیم و امیدوارم انجمن اندیشه و قلم بتواند در این مسیر گام‌های بلندی بردارد.

دکتر خسرو پناه با اشاره به گفتگوی اخیر خود با ایت الله علوی بروجردی که بازتاب وسیعی در رسانه‌های داشت اشاره کرد و افزود:  متاسفانه بسیاری از استادان حوزه و دانشگاه از گفتگو‌های رودر رو و نقد  و مناظره‌های علمی پرهیز می‌کنند و ان را خلاف منزلت علمی خود می‌دانند در حالی که سنت فکری وعلمی در فرهنگ ایرانی و اسلامی نشان می‌دهد رشد و پویایی علمی در گرو این مناظره‌ها و مباحثات با رعایت احترام متقابل است  برای مثال الان در خصوص حکمرانی اسلامی بین ایت الله محسن اراکی و ایت الله جواد لنکرانی اختلاف نظر‌هایی وجود دارد و بهترین کار ایجاد فضایی برای گفتگوی طرفین و تقد نظرات همدیگر است.

استاد حکمت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه افزود: البته می‌توان در مواردی این مناظرات را بصورت انفرادی هم برگزار کرد یعنی انجمن فضایی را برای طرح دیدگاهی از ناحیه صاحب نظری مثل اقای سروش محلاتی فراهم کند  و در نشست دیگری متفکر منتقد و حتی مخالفی،   نظریه استبداد دینی ایشان را نقد کند هر چند اگر طرفین به مناظره حضوری بپردازند مفید‌تر خواهد بود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه ازاد اسلامی با اشاره به حضور ۲ هزار عضو هیات علمی در رشته‌های علوم انسانی و هنر در دانشگاه ازاد اسلامی افزود: ۵۰۰ نفر از این اعضای هیات علمی در مرتبه دانشیاری و استاد تمامی هستند  و ما تمایل داریم کرسی‌های نظریه پردازی در دانشگاه ازاد با محوریت این استادان رونق یابد و انجمن اندیشه و قلم می‌تواند در این حوزه همیار دانشگاه ازاد اسلامی باشد.

در این دیدار که اقایان ستایشی و امیری از دیگر اعضای هیات مدیره انجمن اندیشه و قلم هم حضورداشتند اقای ستایشی معاون پژوهشی انجمن پیشنهاد کرد انجمن و دانشگاه ازاد در محور‌های زیر تفاهم نامه همکاری امضا کنند.

 ۱. برگزاری نشست‌های اندیشه‌ای و سمینار‌ها و همایش‌های پژوهشی متناسب با فعالیت‌های مراکز پژوهشی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی همچون مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین مرکز فرهنگی دانشگاهی امام و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد

۲. برعهده گرفتن برگزاری درس گفتار‌های آموزشی و پژوهشی مرتبط با گروه‌های مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر

۳. همکاری در تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در حوزه علوم‌انسانی و هنر

٤. تأمین نیروی انسانی پژوهشگر و متخصص در گروه‌های تخصصی مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر

۵. همکاری در ایجاد گروه‌های علمی بیشتر در مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر

٦. پژوهش در موضوعات مرتبط با کرسی‌های ترویجی و تخصصی و همچنین برگزاری آن توسط انجمن

۷. همکاری در تألیف کتاب و نشریات مرتبط با حوزه علوم انسانی و هنر

در انتها  دکتر خسروپناه ابراز امیدواری کرد با همکاری اقای دکتر حیدری معاون ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی پیشنهاد امضای تفاهم نامه وجه اجرایی یافته و پیشنهاد‌های مذکور عملیاتی شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: