آخرین اخبار از دور جدید مذاکرات وین+ به روز رسانی

دور جدید مذاکرات وین در حالی شروع می‌شود که ایران از غنی سازی ۶۰ درصد اورانیوم خبر داده است. همچنین سطح تنش میان تهران و تل آویو بالا گرفته است.

کد خبر: ۸۶۵۶۴
۱۳:۰۳ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۰



دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل:

ساعت ۱۷:۲۰/ انریکه مورا، مدیر سیاسی اقدام خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توئیتر خود بعد ار نشست امروز نوشت: «خوشحالیم که علی رغم اتفاقات و اعلامیه‌های بسیار چالش برانگیز طی روز‌های گذشته، همه به وین آماده اند تا گفتگوی  را پیش ببریم. تلاش برای دستیابی به اهدافمان: پیوستن مجدد ایالات متحده به برجام و اجرای کامل آن.»

ساعت ۱۷:۰۵/نشست کمیسیون مشترک برجام به پایان رسید.گفتگو‌های کارشناسی ادامه می‌یابد.سپس نتایج را به کمیسیون مشترک گزارش خواهند کرد. وزارت خارجه ایران اعلام کرده در نشست امروز عباس عراقچی به شدت از واکنش ضعیف کشور‌های اروپایی به خرابکاری در نطنز گلایه کرده است.

ساعت ۱۵:۵۰/جلسه عمومی کمیسیون مشترک برجام در وین در سطح معاونین وزیرخارجه آغاز شد. عباس عراقچی در این جلسه‌ای با نمایندگان وزارت نفت، بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی حضور دارد.

ساعت ۱۵:۰۸/عباس عراقچی ملاقات دو جانبه‌ای با انریکه مورا،معاون دبیرکل درست قبل از جلسه عمومی کمیسیون مشترک برجام داشته است.

ساعت ۱۵:۰۶/ عباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره کننده ایران در نشست وین گفت: «به دنبال مذاکرات فرسایشی و مذاکراتی که فقط زمان‌بر باشد و هدف آن مذاکره برای مذاکره باشد به هیچ وجه نیستیم. امروز مجدداً کار را به شکل رسمی‌تر شروع می‌کنیم و امیدواریم کارگروه‌ها بتوانند در اسرع وقت به موقع تشکیل جلسه دهند و روند را طی کنیم.»

ساعت ۱۴:۵۰/در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، وزرای امور خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا در بروکسل پایتخت بلژیک دیدار و پیرامون تحولات بین‌المللی از جمله برجام گفتگو کردند.

ساعت ۱۴:۱۲/ طبق توئیتر معصومه پورصادقی، دبیر سیاسی روزنامه رسالت از فضای شکل گرفته پیش از نشست کمیسیون مشترک نوشته است: «شنیده‌های موثق از وین حاکی از این است که نمایندگان برخی کشورهای عرب ضد برجام، به طور مجزا و در قالب تشکل عربی، مثل زمانی که سعود الفیصل به وین (زمان برجام) آمده بود برای سنگ اندازی و با آمریکایی ها و اروپایی ها ملاقات کرد، دوباره در وین حاضر شدند تا مانع پیشرفت باشند. ضمن اینکه بنابر گزارش پلیس محل، عناصر ضد انقلاب در چهار نقطه از این شهر، از جمله در مقابل هتل محل برگزاری مذاکرات، در اعتراض به گفتگوها مبادرت به برگزاری تجمع کرده اند. پلیس اتریش حضور خود را نسبت به هفته قبل تقویت کرده است. »

هیات‌های کشور‌های عضو برجام به وین بازگشته‌اند و این دور از مذاکرات از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا هیات‌ها نظر خود را در مورد نتیجه تحقیقات تخصصی اعلام خواهند کرد.

دور جدید مذاکرات کمیسیون مشترک برجام امروز ۲۶ فروردین ساعت ۱۲:۳۰ به وقت وین (ساعت ۱۵ به وقت تهران) به شکل حضوری در گراند هتل وین برگزار می‌شود. سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده جلسه توسط انریکه مورا، مدیر سیاسی اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود و نمایندگان شرکت‌های فرانسه، انگلیس، آلمان، چین، روسیه و ایران در آن شرکت خواهند کرد. در این جلسه به بحث و گفتگو درباره چشم‌انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و چگونگی اطمینان یافتن از اجرای کامل و موثر برجام توسط تمامی اعضای آن پرداخته می‌شود.

قرار بود نشست کمیسیون مشترک برجام روز گذشته - چهارشنبه- آغاز شود، که این امر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اروپایی به بیماری کرونا، با یک روز تعویق، به امروز موکول شد. در حاشیه این نشست، دیدار‌هایی به صورت دوجانبه با روسای دیگر هیأت‌های حاضر در گفتگو‌ها برگزار می‌شود.

هجدهمین دور از نشست‌های کمیسیون مشترک برجام از روز ۱۳ فروردین ماه جاری به صورت مجازی آغاز شده است و تا به امروز دو جلسه حضوری در وین برگزار شده است. امروز نیز سومین جلسه حضوری کمیسیون مشترک برجام برگزار می‌شود. در زمان حاضر دو کارگروه رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به طور موازی در حال تدوین اقدامات لازم هستند. در نشست گذشته تصمیم گرفته شد نمایندگان به پایتخت‌های خود بازگردند و پس از چند روز تنفس مذاکرات را در وین ادامه دهند.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در گفتگو با شبکه «ان اچ اکی» ضمن ابراز امیدواری برای حصول پیشرفت در مذاکرات امروز (پنجشنبه) کمسیون مشترک برجام در «وین» تأکید کرد که مقامات ایران، آژانس را در جریان تصمیمات خود برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد قرار داده و بازرسان آژانس در تأسیسات نطنز حضور دارند. مدیرکل آژانس ادامه داد: «این روزها، روز‌های مذاکرات دیپلماتیک است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نزدیک آن را دنبال می‌کند» رافائل گروسی در خصوص دور دوم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام که تا ساعاتی دیگر در وین برگزار خواهد شد گفت که این مذاکرات، «بسیار مهم» است و برآیند این گفتگو‌ها تأثیر زیادی بر توافق میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در خصوص بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای خواهد داشت.


موضع ایران: مذاکرات فرسایشی نشود


حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب روز گذشته در آستانه برگزاری نشست وین بیان کردند: «سیاست کشور را در خصوص برجام و تحریم‌ها در سخنان عمومی اعلام و در جلسات با مسئولان یا به صورت مکتوب نیز به آن‌ها بیان کرده‌ایم بنابراین سیاست کشور معلوم است که باید چه کاری انجام بدهند.»

ایشان هدف آمریکایی‌ها از تأکید و اصرار بر مذاکره را تلاش برای تحمیل یک حرف باطل دانستند و افزودند: «منطق ایران مبنی بر اینکه که اول باید آمریکا تحریم‌ها را بردارد، زیرا به آن‌ها اطمینانی وجود ندارد و قبلاً بار‌ها نقض عهد کرده‌اند، به‌گونه‌ای است که حتی بعضی مذاکره‌کنندگان اروپایی نیز قبول دارند و در جلسات خصوصی آن را تصدیق می‌کنند اگرچه در مقام تصمیم‌گیری تسلیم آمریکایی‌ها هستند و از خود استقلالی ندارند.» در پایان ابراز امیدواری کردند که مسئولان کشور با چشم باز و دل محکم و با توکل به خدا به پیش بروند و به توفیق الهی ملت را خرسند و خوشحال کنند.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که ریاست هیات مذاکره‌کننده ایرانی را برعهده دارد، برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرده است. اولین شب ورود به وین یعنی دو روز پیش از آغاز غنی سازی ۶۰ درصد اورانیوم در ایران خبر داده است.


کاخ سفید نگران غنی سازی ۶۰ درصد اورانیوم


آمریکا در مذاکرات وین به صورت غیر مستقیم در مذاکرات شرکت می‌کند، در واقع اروپا میانجی میان ایران و امریکا است. در این دور از مذاکرات آمریکا اعلام کرده که حاضر به برداشتن تحریم ناسازگار با برجام است.

با این حال آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری در مقر ناتو، تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را تحریک آمیز تلقی کرد، چون از دیدگاه او این اقدام جدیت ایران در مذاکرات هسته‌ای وین را برای احیای توافق هسته‌ای تضعیف می‌کند. بلینکن گفته است که این اقدام جدیت ایران را در زمینه مذاکرات توافق هسته‌ای زیر سوال می‌برد، همچنان که بر لاز الاجرا بودن بازگشت به پایبندی دو جانبه به توافق تاکید می‌کند.

از طرف دیگر جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفته است: «گفتگو‌های غیرمستقیم دیپلماتیک میان ایران و آمریکا امروز (پنجشنبه) در وین ادامه می‌یابد. ما می‌دانیم که این یک روند طولانی خواهد بود، اما مطمئناً آن را به عنوان یک علامت مثبت می‌بینیم.»

بی شک با اظهارات مقامات آمریکایی به خوبی می‌توان این موضوع را رصد کرد که آمریکایی‌ها از غنی سازی ایران نگران هستند و شاید همین موضوع باعث شود که با سرعت بیشتری به حل بحران پرونده برجام اقدام کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: