محسن رهامی پس از رایزنی با علما و مراجع: آنها نگران سردی انتخابات هستند

محسن رهامی اخیرا با علما، مراجع و اساتید حوزه علیمه دیدارهای جداگانه‌ای داشته است. در همین رابطه دیدارنیوز با او گفت‌وگویی انجام داده و از او پرسیدیم، چه گفته و چه شنیده.

کد خبر: ۸۵۹۰۲
۱۲:۰۶ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
 
 
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: حجت‌الاسلام والمسلیمن محسن رهامی در پاسخ به این پرسش که شنیده شده اخیرا بامراجع، علما و اساتید قم دیداری داشته اید، در چه راستایی بوده است؟ گفت: در گذشته معمولا جلسات و رایزنی‌هایی  به طور منظم با علما و مراجع محترم تقلید در خصوص مسائل مختلف کشور داشته‌ام، در آغاز فعالیت‌های مربوط به انتخابات پر اهمیت و حساس ریاست جمهوری، جهت مشورت و رایزنی، با تعدادی از این بزرگواران دیداری داشتم و آن‌ها را در جریان برنامه‌های خود قرار دادم.

وی افزود: با توجه به شرایط فعلی و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، با تعدادی از مراجع و علمای قم و بعضی شهر‌ها تا کنون دیدار  داشته ام و با تعدادی نیز در برنامه‌های آتی دیدار خواهم داشت. از جمله در سفر به قم با آیةالله محمدعلی گرامی قمی، آیةالله بیات زنجانی، آیةالله سید حسین موسوی تبریزی رئیس مجمع محققین و مدرسین حوزهٔ علمیه قم و آیةالله سیدعلی محقق داماد رایزنی داشتم. علاوه بر آن، با تعدادی از علما و مدرسین حوزه علمیه قم نشستی در بیت شریف آیةالله العظمی صانعی (ره)  داشتم، جلسه‌ای نیز با جمعی از شخصیت‌ها و مسؤلان احزاب و تشکل‌های سیاسی قم داشتم.  
رهامی خاطرنشان کرد: همچنین در سفری به چند استان، علاوه بر دیدار با مردم و تعدادی از شخصیت‌ها و دبیران احزاب و تشکل‌های سیاسی، دیدار‌هایی با علمای مراکز این استان‌ها داشتم.  از جمله در گرگان با آیةالله نور مفیدی، نمایندهٔ محترم، ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان و در زنجان با آیةالله سید محمد حسینی فرزند مرحوم آیةالله العظمی حاج سید عزالدین حسینی زنجانی و در قزوین نیز با تعدادی از روحانیون و اساتید حوزه علمیه آنجا دیدار و رایزنی داشتم.
 
این فعال اصلاح‌طلب در باره رابطه خود با حوزه و نگاه علما و مراجع قم و شهرستان‌ها نسبت به خود، اظهار کرد: این رایزنی‌ها و دیدار‌ها با علما و مراجع قم و شهر‌های دیگر، مسبوق به سابقه بوده و  تاکنون این رابطه صمیمی و تعامل حفظ شده است. حوزه‌های علمیه و علما و مراجع همیشه  نقشی پر اهمیت در حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور و پاسداری از ارزش‌های دینی و اخلاقی جامعه داشته اند، به همین دلیل سعی کرده ام در مسائل کلان کشور، حتما با علمای  قم و شهر‌های دیگر، مشورت و رایزنی داشته باشم و آنان نیز با روی گشاده و بزرگواری با این خط مشی برخورد کرده اند. البته بعد از شیوع ویروس کرونا و محدویت‌هایی که پیش آمده، با تعدادی دیگر از مراجع محترم، به نحو غیر حضوری به رایزنی پرداختم.

وی در پاسخ به این پرسش دیدارنیوز که علما و مراجع نسبت به انتخابات چقدر خوشبین و امیدوار بودند و  چه تحلیل واحدی می‌توان از قم دریافت کرد؟ بیان کرد: طبیعی است که علما و مراجع به دلیل ارتباط مستمر و بی واسطه با قشر‌های مختلف اجتماعی و سیاسی و اقوام و اصناف گوناگون، در جریان مشکلات مردم و فشار‌هایی که خصوصا در حوزه مسائل اقتصادی، معیشتی، اشتغال، تورم و امثال آن متوجه اقشار جامعه می‌شود، هستند، همچنین نسبت به گسترش فساد اداری، معضلات اجتماعی و اخلاقی، حساسیت خاصی دارند.
 
رهامی اضافه کرد: از طرف دیگر، همه آنها به جایگاه و اهمیت انتخابات و اساس این امر در حفظ بنیان جمهوریت نظام و پشتوانه مردمی آن آگاه هستند، لذا در حال حاضر از یک طرف تأکید می‌کردند که نباید در این مسأله مهم و بنیادی بی‌تفاوت بود و اگر کسی می‌تواند باری از دوش مردم بردارد، نباید کنار بنشیند و تماشاگر باشد، و از طرف دیگر، نگران سردی فضای انتخابات و دلسردی مردم از حضور در پای صندوق‌های رأی هستند و این که چه اندازه بتوان فضای مساعد و امیدوار کننده برای مردم جهت حضور پررنگ و پرشور آنان فراهم کرد.
 
این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: توصیه همگی این بزرگواران بر توجه دادن مردم و مسؤلین امر به اساس انتخابات و تأثیر آن در اصلاح امور کشور و نیز داشتن برنامه مدون و قابل اجرا برای حل مشکلات مردم و ایجاد وفاق و انسجام اجتماعی، بدور از دسته بندی‌های سیاسی، جهت خدمت به آحاد جامعه است. تحلیل واحدی که از مجموعه رایزنی‌ها و نشست‌ها با علمای قم و استان‌های دیگر می‌توان دریافت کرد، نگرانی شدید آنان از مشکلات و معضلات یومیه و روز افزون مردم و این که عزت و کرامت مردم بخاطر مشکلات معیشتی آسیب ببیند، و تأکید بر این مسأله که حل مشکلات کشور و گرفتاری‌های مردم، باید هدف و علت غایی انتخابات و حضور نامزد‌ها باشد، واین مصلحت اساسی بر مصالح حزبی و جناحی ارجحیت دارد، تأکید علما و مراجع نوعا بر این مسأله هست که  همه مسؤلان کشور، از صدر تا ذیل، باید تلاش کنند که مردم واقعا اطمینان پیدا کنند که معضلات آنان از طریق مجاری رسمی و عادی حل خواهد شد و شرکت آنان در انتخابات و حضور در پای صندوق‌های رای، مؤثر در اصلاح اوضاع کشور خواهد بود، و نباید طوری شود که  خدای نکرده به تدریج،  شرکت در انتخابات بی معنی شده و فلسفه و موضوعیت اساس انتخابات زیر سؤال برود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: