تمامی داوطلبان تا پایان بهمن واکسن ایرانی کرونا را دریافت می‌کنند

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تلاش می‌کنیم مطابق پروتکل مصوب، تمامی تزریقات واکسن کرونای ایرانی به داوطلبان تا پایان بهمن ماه به پایان برسد.

کد خبر: ۸۱۰۳۴
۱۵:۰۷ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹

 

دیدارنیوز ـ دکتر حامد حسینی روز شنبه در گفتگویی در پاسخ به این سوال که آیا تزریق مرحله اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا تا پایان بهمن ماه به پایان می‌رسد، افزود: تعداد داوطلبان مرحله اول تست بالینی واکسن ایرانی کرونا ۵۶ نفر است و تاکنون ۳۵ تزریق واکسن به داوطلبان انجام شده است.

وی ادامه داد: از زمانی که آخرین داوطلب تزریق خود را انجام داده است، باید ۲۸ روز پیگیری انجام شود و به همین دلیل تا اواخر اسفند مرحله اول تست انسانی این واکسن به پایان می‌رسد.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: در این زمان نتایج اقدامات و جمع بندی اطلاعات در اختیار وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد تا در صورت تایید رگولاتور، مجوز ورود مطالعه به مراحل بعدی اخذ شود.
 
 

حسینی تاکید کرد: از روند اجرایی کار راضی هستیم و امیدواریم یافته‌های مطالعه از نظر کارشناسان سازمان غذا و دارو و ناظرین وزارت بهداشت نیز به اندازه کافی قانع کننده باشد.

وی همچنین گفت: تاکنون عارضه‌هایی که از داوطلبان ثبت شده از گرید یک عوارض بوده و تا اینجای مطالعه دغدغه‌ای برای ما ایجاد نشده است، ولی باید اجازه دهید که روند پایش تا پایان مطالعه با دقت ادامه یابد، و تا یک ماه آینده با اطمینان بیشتری می‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: هرچند هدف اصلی این مرحله بررسی ایمنی و عوارض احتمالی است، اما نتایج ایمنی زایی هومورال و سلولار هم بررسی می‌گردد. انتظار داریم نتایج ایمنی زایی به تدریج و بویژه از روز ۲۱ تزریق به بعد، در آزمایشات داوطلبان مشاهده شود.

حسینی خاطرنشان کرد: بیشتر داوطلبان به آن زمان نرسیده اند و تا نیمه اسفند این نتایج را به طور کامل در گزارش پایانی مطالعه در اختیار رگولاتور قرار می‌دهیم.

گفتنی است: تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی با نام "کُوو ایران برکت" روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، روی داوطلبان انجام شد و روز شنبه (۲۷ دی ماه) مرحله چهار این مطالعه آغاز شد و طی این هفته تزریق واکسن بر روی ۷ نفر دیگر انجام شد.

تعدادی دیگر از مراکز و موسسات تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان در تلاش برای ساخت واکسن ایرانی کرونا هستند که به موفقیت‌های خوبی در این زمینه دست پیدا کرده اند.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: