ریزش ۵۵ هزار واحدی شاخص کل

نوید قدوسی: بالا و پایین شدن قیمت سهام از روال طبیعی خارج است

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: این که تمام سهم‌ها، چه دلاری و چه غیر دلاری، چه سهم اصلاح کرده و چه اصلاح نکرده، همگی با هم صف فروش می‌شود یعنی بازار در یک روال طبیعی و عادی نیست. همچنین آن علت یا اراده‌ای که بازار را از روال طبیعی خارج کرده، معلوم نیست.

کد خبر: ۷۷۹۴۱
۱۴:۲۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۹

 

دیدارنیوز - سرویس اقتصادی: اگر چه در روز‌های اخیر برخی از تحلیلگران احتمال اصلاح برخی سهم‌ها را پیش‌بینی می‌کردند، اما شاخص کل امروز با ۵۵ هزار واحد ریزش، بسیاری را متعجب کرد و به عدد یک میلیون و ۴۲۸ واحد رسید و بار دیگر در آستانه تنزل به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز که وضعیت بازار را بهتر منعکس می‌کند با ۱۰ هزار و ۷۵۲ واحد افت به عدد ۴۴۱ هزار و ۱۳۵ واحد کاهش یافت.


نماد‌های فارس، فملی، فولاد، شستا، کگل، شپنا و تاپیکو بیشترین اثر منفی را بر افت شاخص کل داشتند. خودرو، فولاد، فملی، امین، وتجارت، شستا و ونیکی از پر تراکنش‌ترین نماد‌ها بودند. امروز بیشترین کاهش قیمت نیز به نماد‌های قصفها، پتایر، زمگسا، غبهنوش، وغدیر، شپنا و خزامیا تعلق داشت.


امروز شاخص کل فرابورس نیز با ۵۴۷ واحد افت به عدد ۱۸ هزار و ۹۴۶ واحد کاهش پیدا کرد. نماد‌های آریا، مارون، زاگرس، هرمز، ذوب، صبا و وسپهر بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند. وسپهر، چخزر، بپیوند، مادیرا، رافزا، آریا و پیزد از پر تراکنش‌ترین نماد‌ها بودند. در بازار ریزشی امروز، بیشترین کاهش قیمت به ترتیب عبارت بود از: بپیوند، زدشت، حسینا، شغدیر، زملارد، سبصیر و کوثر.


در خصوص تحولات بورس تهران و ریزش ۵۵ هزار واحدی امروز، نوید قدوسی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی دیدار گفت: علت منطقی این نوع ریزش‌ها مشخص نیست. این که بازار نیاز به اصلاح دارد یک بحث است، اما وقتی بازار در یک روال طبیعی و متعادل باشد، اصلاح هم به صورت متعادل و منطقی صورت می‌گیرد. این که تمام سهم‌ها، چه دلاری و چه غیر دلاری، چه سهم اصلاح کرده و چه اصلاح نکرده، همگی با هم صف فروش می‌شود یعنی بازار در یک روال طبیعی و عادی نیست. همچنین آن علت یا اراده‌ای که بازار را از روال طبیعی خارج کرده، معلوم نیست.


یوسف اصلانی، کارشناس بازار‌های مالی نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی دیدار گفت: در دو ماه گذشته بسیاری از سهم‌ها ۵۰ الی ۶۰ درصد رشد قیمت داشتند که طبیعی بود اصلاحی صورت بگیرد، اما این که همه سهم‌ها با هم بالا و همه با هم پایین می‌روند قطعا طبیعی نیست. مدتی است که جو بازار این گونه شده و سهم‌های اصلاح کرده و اصلاح نکرده، همه با هم صف فروش یا خرید می‌شوند. البته به نظر من اصلاح کنونی و صف فروش، نهایتا با شنبه هفته آینده جمع خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: