انتخابات کش‌دار آمریکا پایان می‌یابد؟

بعد از چهار روز شمارش آراء هنوز ادامه دارد. دو نامزد انتخابات شروع به کری خوانی برای هم کرده اند. جو بایدن، نامزد دموکرات انتظار دارد امشب تکلیف انتخابات مشخص شود؛ اما دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان به دنبال راه حقوقی برای برد در انتخابات است.

کد خبر: ۷۵۱۱۳
۲۰:۱۴ - ۱۷ آبان ۱۳۹۹
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی راد: ۴ روز از انتخابات آمریکا می‌گذرد، اما هنوز نتیجه این انتخابات پر ماجرا به طور رسمی اعلام نشده است. نامزد‌ها هم در این بین به کری خواندن برای هم افتاده اند. رسانه‌های دموکرات بایدن را رئیس جمهور بعدی آمریکا خوانده‌اند و ترامپ هم می‌خواهد سخنرانی کند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


شمارش آخرین برگه‌های رأی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان در پنج ایالت پنسیلوانیا، جورجیا، کارولینای شمالی، آریزونا و نودا ادامه دارد. جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در تمامی این ایالت‌ها به جز کارولینای شمالی، از رقیب جمهوری خواه خود پیش افتاده است. با این حال در آریزونا فاصله دو رقیب بهم نزدیک‌تر شده است. همچنین به گزارش سی ان ان، در جورجیا اختلاف دو نامزد نیز کم است. بر همین اساس معاون فرماندار ایالت جورجیا که یک جمهوریخواه است در سخنانی اعلام کرد آراء در این ایالت بازشماری خواهد شد.

از سوی دیگر وزیر ایالتی آریزونا نیز اعلام کرده است: «آراء منطقه ماریکوپا تا آخر هفته (یکشنبه) شمارش می‌شود. حدود ۲۴۰ هزار رای در کل ایالت هنوز شمارش نشده است.»

در حقیقت این انتخابات پر حاشیه که به دلیل بیماری کرونا و نامزد‌های آن سر و صدای زیادی داشته، حالا اعلام نتایج آن هم پر دردسر شده است. تا جایی که بسیاری از کاریکاتوریست‌ها و طنزپردازان به شوخی با این وقایع پرداخته اند.
 


ترامپ تنها شده است؟

 
رفتار‌ها و سخنان ترامپ در چند ماهه اخیر همه را نگران کرده است که او با آرامش و مسالمت آمیز کاخ سفید را ترک نکند. اما فضای مجازی و رسانه‌های آمریکا در این چند روز فشار حداکثری بر روی ترامپ و تیمش وارد کردند که در صورت باخت حتماً قدرت را به سرعت ترک کند. همچنین اریک ترامپ، پسر دونالد ترامپ گفته است: «من خیلی به این ماشین‌های رأی گیری مشکوک هستم.»

از سوی دیگر توییتر، حساب استیو بنن، مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ را تعلیق کرد. استیو بنن در توییتر نوشته بود که از نظر او دونالد ترامپ باید دکتر آنتونی فاوچی، متخصص ارشد ستاد مبارزه با کرونا و کریستوفر ری، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) را اخراج کند. او در توییت خود از برخورد خشن با این دو مقام دولتی هم حمایت کرده بود. همزمان فیسبوک حساب کاربری یک گروه بزرگ را که مدعی تقلب گسترده در انتخابات شده بود و روش‌هایی را برای آنچه دستیابی به آرای واقعی خوانده بود را توصیه کرده بود، تعلیق کرده است. تیم حقوقی ترامپ نیز مدعی است که چالش‌های حقوقی و بازشماری‌ها در برخی ایالات به نفع آن‌ها خواهد بود.

به تدریج به نظر می‌رسد جمهوری خواهان پشت دونالد ترامپ را خالی کرده اند. تا جای که صدای پسران او نیز درآمده است. «لورا اینگراهام»، مجری مورد علاقه دونالد ترامپ در فاکس نیوز در سخنانی که به نظر می‌رسد به شکل غیر مستقیم او را خطاب قرار داده است، گفت: «امیدوارم که این اتفاق نیافتد، اما اگر بالاخره نتیجه‌ای اعلام شود که مطلوب رئیس‌جمهوری ترامپ نباشد، چه بهتر که او با متانت و آرامش آن را بپذیرد.» همچنین میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری خواهان سنا در توئیتر خود نوشته است: «به طور قطع انتقال قدرت به شکل مسالمت آمیز انجام خواهد شد.» به گزارش سی ان ان، منابع نزدیک به کاخ سفید می‌گویند برخی مقامات تلاش برای پشت کردن به دونالد ترامپ را آغاز می‌کنند. یکی از مشاوران کلیدی دولت درباره انتخابات گفته است که کار تمام شده است و نگرانی‌هایی درباره اینکه ترامپ چه کاری انجام خواهد داد، وجود دارد. همچنین مایک پنس، معاون دونالد ترامپ و همراه انتخاباتی او سه روز است که در انظار عمومی ظاهر نشده. او روز پنج‌شنبه در نطق آقای ترامپ کنار رئیس جمهور آمریکا نبود. همین امر شبهه دور شدن او از ترامپ نیز گفته شده است با این حال یک منبع آگاه به ان‌بی‌سی گفته که آقای پنس در کاخ سفید فعال است و هم‌زمان از طرف کارزار انتخاباتی آقای ترامپ در حال مذاکره با حامیان مالی برای تامین هزینه شکایات حقوقی او است. اما به گزارش رسانه‌ها دفتر آقای پنس در پاسخ به این سوال که او کجاست سکوت کرده است. او که رئیس کارگروه ویژه مقابله با کرونا در آمریکا است در جلسات اخیر شرکت نکرده در حالی که آمار بیماری و مرگ به شدت افزایش یافته است.

از سوی دیگر به گزارش اسوشیتدپرس رسانه‌های جمهوری خواه فاصله گرفتن از ترامپ را آغاز کردند. دو رسانه جمهوری خواه فاکس نیوز و نیویورک پست که هر دوی این رسانه‌ها توسط روپرت مورداک مدیریت می‌شوند از ترامپ فاصله گرفته اند.

به گزارش سی بی اس، فضایی بسیار سنگین و آشفته در کاخ سفید حاکم شده است و کارکنان آن با این واقعیت ناخوشایند مواجه شده اند که ممکن است ظرف چند روز آینده شغل خود را از دست بدهند. این در حالی است که افراد نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همچون هوپ هیکس مشاور وی بر مدیریت خشم رئیس جمهوری متمرکز شده اند و بسیاری نیز در کاخ سفید متوجه این واقعیت شده اند که در شرف بازگشت به بازار کار قرار دارند.
 
ترامپ در توئیتر خود نوشته است که نشست خبری بزرگ تیم حقوقی او درباره نتایج انتخابات و اعتراض به روند شمارش آرای انتخابات حدود ساعت ۲۰ به وقت تهران در فیلادلفیا برگزار می شود.


بایدن خود را پیروز انتخابات می‌داند

 
جو بایدن در سخنرانی تلویزیونی شب گذشته خود ابراز امیدواری کرده است که امشب اعلام پیروزی کند. او بار دیگر شامگاه جمعه ششم نوامبر (۱۶ آبان) در مرکز انتخاباتی خود در ایالت دلور همراه با معاون‌اش کامالا هریس حضور پیدا کرد و در نطقی کوتاه از آمریکایی‌ها خواست تا پایان شمارش آرا صبر کنند. همچنین تاکید کرد که اگر انتخاب شود رئیس جمهور همه شهروندان آمریکا و از جمله کسانی که او را انتخاب نکرده‌اند نیز خواهد بود. بایدن گفته است که در سه ایالت پنسیلوانیا، آریزونا و جورجیا با قطعیت پیروز شده و حتی آرا الکترال او از ۲۷۰ رای حد نصاب گذشته و به ۳۰۰ رسیده است.

همچنین بایدن در توئیتی گفته است که ارقام و اعداد داستانی روشن و قانع کننده می‌گویند که او پیروز می‌شود.» این در حالی است که دوناد ترامپ ساعاتی قبل در توئیتی گفته بود که بایدن نمی‌تواند مدعی مقام ریاست جمهوری شود و روند قضایی تازه شروع شده است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان نیز گفته است: «بایدن همه مردم را گرد هم جمع می‌کند و به زودی رئیس جمهور آمریکا خواهد شد. از اینکه بایدن و هریس با بیشترین تعداد رای در تاریخ آمریکا پیروز شدند، خوشحال هستم. در تمام نبرد‌ها برنده نشدیم، اما پیروز جنگ ما هستیم.»
 


حواشی انتخابات

 
تا اینجای کار که به نظر می‌رسد رنگ کاخ سفید به ابی کم رنگ نزدیک‌تر شده، بازار‌های ایران تلاطمی را تجربه کرده است. بازار دلار و سکه و ماشین ایران با کاهش قیمت روبرو شده است و برخلاف آن‌ها نتایج انتخابات امریکا اثر منفی بر بازار بورس داشته است.

بسیاری معتقد بودند که آشوب‌های خیابانی در آمریکا بعد از اعلام نتایج تا اینجا خیلی پر وسعت نبوده است. به گزارش اسکای نیوز، تدابیر امنیتی در فیلادلفیا افزایش یافته و خیابان‌ها بسته شده است. همچنین در اطراف مرکز همایش‌های پنسیلوانیا که محل شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری است، تدابیر امنیتی اجرا می‌شود و نیرو‌های امنیتی سعی می‌کنند مانع ورود تظاهرکنندگان به داخل مرکز شوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: