"دیدار" از روز‌های بحرانی پیش‌رو در رابطه با کووید ـ ۱۹ گزارش می‌دهد؛

پاییز کرونایی را چگونه بگذرانیم؟

کد خبر: ۷۴۱۷۷
۱۰:۰۱ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: وضعیت قرمز و فوق قرمز موضوع جدی این روز‌های کرونایی شده است؛ البته این تنها تهرانی‌ها نیستند که درگیر آن هستند بلکه همه استان‌ها این شرایط را دارند و این ویروس تا بیخ گوش همه پیش رفته و در واقع کسی از دست آن در امان نیست. تا جایی‌که امروز وزارت بهداشت اعلام کرد در ۴۳ شهرستان بحرانی کشور که بیشترین میزان ابتلا به کرونا را دارند، از روز دوشنبه به مدت یک هفته محدودیت‌های شدید اعمال می‌شود و در صورت لزوم در هفته بعد نیز این محدودیت‌ها اعمال خواهد شد.

***

از همان روز‌های آغازین شیوع کرونا صحبت سر این بود که این ویروس در گرما از بین می‌رود، اما تابستان آمد و رفت، نه تنها خبری از نابودی کرونا نشد بلکه در یک دورانی کرونا حسابی جولان داد. میزان ابتلا و مرگ و میر هم بالا رفت؛ تا اینکه با سرد شدن هوا، صحبت‌ها سر افزایش درگیری بیشتر مردم با این ویروس است و ابتلای بیش از ۶ هزار و فوت ۳۳۵ نفر در روز‌های اخیر خود تاییدی روی این موضوع است. در گزارش پیش‌رو وضعیت استان‌ها را بررسی کرده و به شما می‌گوییم که در روز‌ها و هفته‌های پیش‌رو چه واکنشی نسبت به اوج گیری کرونا داشته باشید.

 

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، شهرستان‌های آذرشهر، جلفا، چاراویماق، عجب‌شیر، مراغه و مرند از استان آذربایجان شرقی، شهرستان‌های پیرانشهر، ماکو و مهاباد از استان آذربایجان غربی، شهرستان‌های خوانسار، سمیرم، شاهین شهر و میمه، گلپایگان و نجف آباد از استان اصفهان و شهرستان‌های ایوان و دره‌شهر از استان ایلام، شهرستان‌های دماوند و ورامین از استان تهران، درگز از استان خراسان رضوی، مسجد سلیمان از استان خوزستان، خرمدره از استان زنجان، شاهرود از استان سمنان، استهبان از استان فارس، بانه و بیجار از استان کردستان، بافت، بردسیر، رفسنجان از استان کرمان، اسلام آباد غرب، پاوه و گیلان غرب از استان کرمانشاه، گچساران از استان کهگیلویه و بویراحمد، الیگودرز، پلدختر، دورود و کوهدشت از استان لرستان، دلیجان از استان مرکزی، تویسرکان، رزن و نهاوند از استان همدان، ابرکوه، خاتم و مهریز از استان یزد مشمول اعمال محدودیت‌ها خواهند بود.

 

آمار‌ها چه می‌گوید

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در مصاحبه‌ای ضمن هشدار نسبت به اوج گیری دوباره کرونا در استان گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا ۲۵ مهرماه ۸۱۰ نفر در استان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند و متاسفانه بر خلاف هفته‌های قبل که آمار مبتلایان در استان با یک شیب ملایم، در حال کاهش بود، در هفته گذشته شمار بیماران مبتلا در هرمزگان روند افزایشی داشته است.

 

حسین فرشیدی، شمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان را ۱۸۱ نفر اعلام کرد و گفت: از این شمار ۵۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال ۱۵ نفر از آن‌ها وخیم است و هفته گذشته و به دنبال کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه زدن ماسک، ۲۰ درصد آمار بیماران بستری در استان هرمزگان افزایش یافته و هم اکنون درصد موارد مثبت در آزمایش‌ها نیز به ۳۵ درصد رسیده است.

 

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به اوج گیری شیوع ویروس کرونا در استان از فوت ۲۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۱ نفر بستری جدید به بیماران بستری استان افزوده شده است و در شهر‌های ارومیه ۶ نفر، میاندوآب ۵ نفر، سلماس ۲ نفر، بوکان ۴ نفر، خوی ۳ نفر، پیرانشهر ۲ نفر، تکاب ۱ نفر، مهاباد ۲ نفر، اشنویه ۱ نفر، چالدران ۱ نفر، سردشت ۱ نفر، ماکو ۱ نفر بر اثر ابتلاء به کووید ـ ۱۹ فوت شدند.


یاسوج هم وضعیت نامطلوبی دارد تا جایی‌که رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از فوت ۵ هم استانی طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا خبر داد و گفت: شمار قربانیان کرونا ویروس استان به ۱۶۵ نفر رسید و هم اکنون ۳۲۰ بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۳۸ بیمار کرونایی قطعی بوده و ۲۰ بیمار در بخش‌های ویژه تحت درمان هستند.

 

پرویز یزدان‌پناه افزود: بیشترین موارد مثبت مربوط به شهرستان‌های بویراحمد (۵۸ درصد)، کهگیلویه (۲۷درصد) و بقیه موارد در شهرستان‌های چرام، گچساران، لنده، دنا و بهمئی هستند.


طرح هر خانه پایگاه سلامت به کجا رسید

حدو سه ماه پیش بود که علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از همراهی مردم در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی خبر داد و گفته بود: احتمال اوج‌گیری کرونا و آنفلوانزا در ایران در پاییز وجود دارد، بنابراین ارتقای سطح آگاهی مردم، رعایت اصول بهداشتی و عمل به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از مهم‌ترین عواملی هستند که در مقابله با بیماری‌های واگیردار به‌ویژه کرونا بسیار مهم و اثرگذار هستند.


این مقام در همان زمان درباره طرحی به‌عنوان هر خانه یک پایگاه سلامت صحبت کرده بود و تاکید داشت که انتخاب یکی از اعضای هر خانوار و آموزش او به‌عنوان سفیر سلامت نه ‌تنها در فرد و خانواده بلکه در کل جامعه اثرگذار است و می‌تواند منجر به مصون‌سازی جامعه و پیشگیری از همه‌گیری بیماری‌های واگیردار همچون کرونا شود و چون از همان زمان پیش‌بینی‌هایی مبنی بر اوج گیری کرونا در پاییز مطرح شد، حال این سوال پیش می‌آید که اجرای این طرح به کجا رسید و آیا اجرا شد و نتایج آن چه بوده است.


با یک جستجو در اینترنت متوجه می‌شوید که تمام صحبت‌ها درباره این طرح مربوط به چهار ماهه گذشته است و از آن به بعد نه مسئولی درباره آن چیز بیشتری گفته و نه اجرای آن محقق شده، زیرا به راحتی و با یک تحلیل ساده می‌توان به این نتیجه رسید که اگر دولتمردان تصمیم جدی و برنامه مدون بهتری برای مقابله با کرونا داشتند نباید الان نگران این باشیم که با شروع پاییز و سرد شدن هوا چه سرنوشتی در انتظار همگان است و در نهایت چه باید بکنیم.


بسیاری از پزشکان و متخصصان حوزه پزشکی نقطه نظرات مشترکی برای گذران پاییز و زمستان با کرونا دارند که بیشتر این توصیه‌ها مبنی بر این است که خیلی درگیر شایعاتی مانند استفاده از بخور گلاب و جوش شیرین و حتی دود کردن عنبرنسا نباشند؛ آن‌ها تاکید کردند که بخور جوش شیرین و گلاب و یا استفاده از مواد مخدر و مشتقات آن و عنبرنسارا هیچ نقشی در پیشگیری از ابتلای به کووید ۱۹ و یا بهبودی ندارند و حتی عوارض متعددی را از جمله بینایی، تنفسی و مخاطی در افرادی که از بخور جوش شیرین استفاده کردند، در بعضی از بیماران دیده می‌شود.


محققان می‌گویند با سرد شدن هوا، اجتماع مردم در فضا‌های بسته و گرم بیشتر خواهد شد و این شاید ابتلای به این کرونا و حتی آنفلوانزا را افزایش بدهد، لذا به مردم توصیه می‌شود به این نکته توجه داشته باشند هر گونه علائم سرماخوردگی و یا شبه سرماخوردگی را در فصل پاییز، کرونا فرض کنند مگر اینکه خلاف آن ثابت بشود.


این را هم در نظر داشته باشید که بیماری‌های داخلی اضطراب، استرس و یا وسواس فکری و عملی بر سیستم ایمنی بدن موثر است و باعث می‌شوند سیستم ایمنی بدن در مقابل هر گونه ویروسی تضعیف شود، لذا توصیه می‌شود مردم از هر گونه وسواس بیش از حد نسبت به ابتلای به این بیماری‌ها پرهیز کنند.


شاید بپرسید پس بهترین کار چیست؟ بهترین کار این است که از مواد غذایی تازه برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنید و این را هم بدانید که هیچ دارو و ماده غذایی خاصی جهت پیشگیری از ابتلای به کووید ـ ۱۹ تاکنون در دنیا اثبات نشده است، اما همچنان محققان توصیه می‌کنند بیماران از گیاهان و مواد غذایی تازه جهت تقویت سیستم ایمنی استفاده کنند.


در لابه‌لای خبر‌های اوج گیری کرونا که از هر گوشه و کنار و از هر مسئول و صاحب نظری می‌شنوید که چه کار‌هایی می‌شود کرد و چه کار‌هایی نه؛ کادر درمان را فراموش نکنید؛ آن‌ها بیشتر از هر فرد و حتی مسئولی در این ماه‌های اخیر آسیب دیده و می‌بینند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: