دیدار آدینه ۱۹؛ سگ‌های ریگا و آهنگ‌های عزیمت دریا

کد خبر: ۷۴۱۰۲
۰۹:۳۲ - ۰۲ آبان ۱۳۹۹

دیدارنیوز: به سنت هر هفته «دیدار» چند محصول فرهنگی را معرفی می‌کند که می‌تواند آدینه خوبی برای شما رقم بزند. ببنید و بخوانید و بشنوید! آدینه‌تان پر از دیدار!

فال نیکِ نیل گیمن


در میان طرفداران قصه‌های فانتزی و عجیب و غریب، نیل گیمن نویسنده نام آشنایی است و به خاطر داستان‌های کوتاه و رمان‌هایی که نوشته از محبوبیت زیادی برخوردار است. از جمله کتاب‌های آقای گیمن که به فارسی برگردانده شده می‌شود به رمان‌های «کورولاین» و «کتاب گورستان» اشاره کرد که هر دو هم برای مخاطب نوجوان نوشته شده‌اند. البته که طرفداران انیمیشن می‌دانند که از روی همین کتاب «کورولاین» هم یک فیلم خیلی خوب و دیدنی ساخته شده است. همه این‌ها به کنار آقای گیمن سال گذشته (۲۰۱۹) با همکاری دو شبکه آمازون پرایم و بی‌بی‌سی از روی رمانی به نام «فال نیک: پیشگویی‌های ظریف و دقیق اگنس ناتر» که در دهه ۹۰ با همکاری تری پرچت نوشته، سریالی کوتاه را تولید کرده که اغلب تماشاگران هم آن را دوست داشته‌اند. داستان این سریال فانتزی به رابطه عجیب فرشته‌ای به نام عزیرافیل و اهریمنی به نام کراولی مربوط می‌شود که آشنایی‌شان به پیدایش بهشت و جهنم برمی‌گردد و حالا در دوران معاصر در لندن مجبور می‌شوند که تمام خصومت‌ها و لج‌بازی‌هایشان با یکدیگر را کنار بگذارند تا بتوانند از بروز فاجعه‌ای که می‌تواند به پایان زندگی بشر و نبرد پایانی بین نیرو‌های خیر و شر منجر شود جلوگیری کنند. در این مینی سریال ۶ قسمتی دیوید تننت، مایکل شین و آنا مسکول مارتین بازی کرده‌اند و ستاره‌هایی مانند فرانسیس مک‌دورمند و بندیکت کامبربچ هم در آن صداپیشگی کرده‌اند. منتقدان سختگیر راتن تومیتوز به این سریال امتیاز ۸۴ درصد را داده‌اند که امتیاز نسبتا خوبی است.


کارآگاه والاندر و سگ‌های ریگا


قبلا هم در این‌جا از یک گونه ادبی که در سال‌های اخیر بسیار پرطرفدار شده به اسم نوآر اسکاندیناوی حرف زده‌ایم و دست‌کم یکی دو سریال و رمان را در این ژانر معرفی کرده‌ایم که مشخصه آن‌ها داستان‌های جنایی در فضای سرد و تیره و تار کشور‌های اسکاندیناوی است. یکی از مهمترین نویسندگان این ژانر هنینگ مانکل نویسنده سوئدی است که با خلق کارآگاه داستانی به نام کورت والاندر برای خود شهرتی جهانی را دست و پا کرد. کورت والاندر کارآگاه درون‌گرا و تا حدی افسرده‌ای است که هر پرونده‌اش را برای خود تبدیل به مشکلی شخصی می‌کند و برای همین تا به نتیجه نهایی نرسد دست‌بردار نیست. در ایران چندین رمان از مجموعه داستان‌های کاراگاه والاندر منتشر شده که دو ناشر یعنی هرمس و آوند دانش آن‌ها را منتشر کرده‌اند. برای این آخر هفته پیشنهاد ما برای شما رمان «سگ‌های ریگا» با ترجمه هادی بنایی است که نشر هرمس آن را چاپ کرده و بی‌بروبرگرد یکی از هیجان‌انگیزترین پرونده‌های کارآگاه والاندر محبوب است. ضمنا بد نیست بدانید که چند سال پیش بی‌بی‌سی مجموعه‌ای به نام والاندر با بازی کنت برانا و تام هیدلستون ساخته که تماشای آن هم برای این آخر هفته پاییزی می‌تواند سرگرم‌کننده باشد.


آهنگ‌های عزیمتِ دریا گم‌کردگان


We lost the sea نام یک گروه پُست راک استرالیایی است که از سال ۲۰۰۷ تا حالا آلبوم‌های موفق و گوش‌نوازی را ساخته است. سومین آلبوم این گروه آهنگ‌های عزیمت (Songs of departure) نام دارد که در سال ۲۰۱۵ ضبط و منتشر شد. این آلبوم تا حد زیادی تحت تاثیر مرگ خودخواسته خواننده پیشین گروه یعنی کریس تروپی ضبط شده و در تمامی قطعاتش می‌توان حس و حال دل به دریا زدن و دل کندن از دوستان و عزیزان را حس کرد. یکی از آهنگ‌های این آلبوم به اسم «آخرین شیرجه دیوید شاو» براساس ماجرای تراژیک غواص مشهور استرالیایی است که در یک غار دریایی برای همیشه گم شد و در این آهنگ از صدای ضبط شده او استفاده شده است. آهنگ‌های عزیمت موفقیت زیادی در سراسر جهان به دست آورد و در وبسایت یوتیوب تاکنون بیش از ۴ میلیون و هفتصدهزار بار بازدید شده است که رکورد بسیار خوبی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: