عضو کمیسیون عمران مجلس:

نیاز کشور به اجرای هرچه زودتر طرح کلید به کلید

طرح «نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» که می‌تواند در حوزه‌های اشتغال، ایمنی جاده‌ها و تقویت تولید ملی تاثیرگذار باشد پس از تصویب در هیات دولت تاکنون آنچنان که باید اجرایی نشده است و باتوجه به اینکه در مراحلی خودروهای خارجی کم کیفیت خارجی وارد شده‌اند و باعث خروج ارز از کشور شده است ولی همچنان خبری از حمایت ارزی تولیدکننده داخلی به گوش نمی‌رسد. یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقد است که باوجود تحریم‌ها و وضعیت اشتغال و همچنین ایمنی جاده‌ها چرا تاکنون طرح «نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» و «طرح کلید به کلید» به مرحله اجرایی نرسیده است. 

کد خبر: ۷۳۷۸۸
۱۱:۵۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹

رحمت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون عمران و همچنین نماینده شهروندان نطنز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید از تولیدکنندگان خودروهای سنگین داخلی حمایت کند، می‌گوید: «تقویت تولیدکنندگان داخلی در حوزه خودروهای سنگین به صورت کلی 3 موضوع را در بر می‌گیرد. در درجه اول با تعویض خودروهای سنگین قدیمی مانند کامیون، اتوبوس و ... که سال‌ها است تاریخ مصرف آنها به اتمام رسیده است و نگرانی در خصوص برهم زدن امنیت جاده‌ها و مسافران و شهروندان را تشدید می‌کند، می‌توان این نوید را بدهد که حمل و نقل عمومی و تردد مسافران در جاده‌ها ایمن‌تر خواهد شد.

 

ناگفته نماند که در سال‌های اخیر با مطرح شدن طرح «کلید به کلید» که در قالب طرح «نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» به تصویب رسیده است، دولت برنامه‎هایی برای بهبود وضعیت را دارد ولی این انتقاد وجود دارد که چرا تاکنون مسوولان هیات دولت به چنین طرح‌هایی، ارز مورد نظر را تخصیص نداده‌اند تا خودروهای فرسوده قدیمی با خودروهای جدید ساخت داخل تعویض شوند.»

 

این نماینده مجلس با شمردن دیگر فواید طرح «نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» ادامه می‌دهد: «ایجاد اشتغال و تقویت تولید ملی از دیگر مواردی است که طرح «نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» با خود به همراه خواهد داشت آن هم در شرایطی که مسوولان عالی‎‌رتبه کشور همواره بر تقویت ارکان‌ صنعت و تولید ملی تاکید دارند. کشور ما در سال‌های اخیر به‌دلیل مشکلاتی که تحریم‌ها به‌همراه خود آورده‌‎اند با بحران ارزی دست به گریبان است پس اگر می‌خواهیم در جهت بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی، ایجاد اشتغال و همچنین ایمنی جاده‌ها اقدامی انجام دهیم تنها راه آن تقویت تولیدکنندگان داخلی است و این موضوع تنها به تولیدکنندگان حوزه خودروهای سنگین باز نمی‌گردد و در شرایطی که قیمت ازر همواره در نوسان است واردات محصولات خارجی عملا امکان پذیر نیست. می‌توان گفت که تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی حمایت از تولید کنندگان داخلی است.»

 

عضو کمیسیون عمران مجلس در همین خصوص اضافه می‌کند: «از سوی دیگر تجربه نشان داده است که واردات خودروهای دسته چندم خارجی به صرفه نخواهد بود. اگر بخواهیم بی‌طرفانه در این خصوص تحلیلی داشته باشیم و قضاوتی هم در این خصوص نداشته باشیم  باید از مسوولان وزارت صمت و دولت بپرسیم در کشوری که حدود 90 میلیون جمعیت دارد و با بحران بی‌کاری هم دست به گریبان است چرا نهادهایی که توانایی برنامه‌ریزی در حوزه تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی را دارند تاکنون در این زمینه فعالیتی نداشته‌اند.

 

با حمایت از متخصصان و کارآفرینان داخلی و حمایت از آنها به جای تخصیص ارز برای واردات می‌توان بسیاری از مشکلات حوزه تولید کنندگان را بر طرف کنیم زیرا کشورهایی که اقتصاد ما را هدف قرار داده‌اند به‌هیچ عنوان با ما کنار نمی‌آیند و این موضوع را در ادوار مختلف نشان داده‌اند.»

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: