تحولات بازار سرمایه در گزارش "دیدار"

افت شاخص هم‌وزن در روز بدون نوسان‌گیری

بازار سرمایه، روز کم فروغی را پشت سر گذاشت. امروز شاخص کل با ۴ هزار واحد رشد به عدد یک میلیون و ۶۱۵ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن که شاخص بهتری برای ارزیابی وضعیت بازار است نیز با ۹۱۱ واحد کاهش به عدد ۴۱۲ هزار واحد، کاهش پیدا کرد. امروز نماد‌های وبملت، شبندر و پترول بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند و نماد‌های شپنا، فولاد، فملی و خودرو بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.

کد خبر: ۷۲۱۹۱
۱۶:۴۳ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹

 

 

دیدارنیوز ـ سرویس اقتصادی: بورس اوراق بهادار تهران امروز را در حالی آغاز کرد که ناظر بازار در اطلاعیه‌ای اعلام کرد نوسانگیری روزانه در بازار سرمایه ممنوع شد. بر اساس این اطلاعیه از امروز شنبه مورخ ۱۳۹۹/۰۷/۰۵ تا اطلاع ثانوی، زمان سپرده شدن سهام از t+۰ به t+۱ تغییر می‌یابد؛ لذا انجام معامله روز مجاز نمی‌باشد. بدیهی است فروش سهام خریداری شده در همان روز امکان‌پذیر نمی‌باشد.


به‌رغم این تدابیر، بازار سرمایه، روز کم فروغی را پشت سر گذاشت. امروز شاخص کل با ۴ هزار واحد رشد به عدد یک میلیون و ۶۱۵ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن که شاخص بهتری برای ارزیابی وضعیت بازار است نیز با ۹۱۱ واحد کاهش به عدد ۴۱۲ هزار واحد، کاهش پیدا کرد. امروز نماد‌های وبملت، شبندر و پترول بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند و نماد‌های شپنا، فولاد، فملی و خودرو بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.


امروز نماد‌های کمنگنز، وتوشه، کحافظ، تاپیکو، پترول، کرازی و شسپا بیشترین افزایش قیمت و نماد‌های وملی، غپینو، سمازان، وبهمن، غمارک، سشمال و کسرا بیشترین کاهش قیمت را داشتند. نماد‌های غالبر، ونیرو و وساربیل با افزایش سرمایه همراه بودند. بیشترین ارزش معامله متعلق به نماد‌های فملی، فولاد، وبملت، دارا یکم، شبندر، خودرو و فارس بود. نماد‌های خودرو، وبملت، ثامید، وپارس، وتجارت، خساپا و فولاد بیشترین حجم معاملات را داشتند.


امروز نماد‌های فملی، شتران، اخابر، شپنا، وپارس، همراه وپارسان با بیشترین کاهش ارزش بازار، مواجه شدند. بیشترین افزایش قیمت پایانی به نماد‌های مداران، تایرا، شبریز، وسمرکز، فنورد، سدشت و وسخراش مربوط بود و نماد‌های سنیر، چکاوه، کگاز، قلرست، کگاز، تپمپی، سیلام و خفنر بیشترین کاهش قیمت پایانی را داشتند.


برترین تقاضا‌ها به نماد‌های پترول، تاپیکو، ولپارس، ثامید، فارس، شکربن و شسپا تعلق داشت و نماد‌های وملی، ثشاهد، انرژی ۳، شپنا، خگستر، لپارس و کسعدی برترین عرضه کنندگان بودند.


شاخص کل فرابورس با ۱۶۶ واحد رشد به عدد ۱۸ هزار و ۲۰۲۰ واحد رسید. نماد دی، شگویا، صبا، زاگرس، زملارد بیشترین تاثیر افزاینده را بر شاخص کل فربورس داشتند و نماد‌های آریا و ذوب بیشترین تاثیر کاهنده را گذاشتند. نماد‌های تملی و دی با بیشترین افزایش قیمت و نماد‌های بهپاک، مادیرا، حریل، سمگا، رنیک، کشرق و بکهنوج بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. در فرابورس نماد‌های وسپهر، دی، توریل، صبا، شگویا، رافزا و شاروم برترین تقاضا را داشتند و کرمان، ثعمرا، بپیوند، وپویا، پیزد، فولای و بگیلان از برترین عرضه‌ها بودند.


از پیام‌های مهم ناظر در بازار امروز می‌توان به پیامی درباره سهام عدالت اشاره کرد. بر اساس اطلاعیه مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران، کارگزارانی که سهام عدالت در کد کارگزاری آن‌ها تعریف شده می‌توانند سفارشات فروش خود را به بالاترین قیمت (قیمت پایانی و یا قیمت آخرین معامله، هرکدام که بالاتر است) از ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۰۰ بدون رعایت دستور العمل معاملات بلوک در سامانه معاملات بلوک وارد نمایند. ورود سفارش خرید صرفا توسط اشخاص حقوقی مجاز می‌باشد.


همچنین در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع شیمیایی سینا (شسینا) جهت برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیئت مدیره، پشم شیشه ایران (کپشیر) جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف خواهند شد.


نماد معاملاتی شرکت جام دارو (فجام) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیئت مدیره با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله می‌باشد. نماد معاملاتی شرکت لبنیات کالبر (غالبر) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله می‌باشد.


مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران همچنین در پیغامی تاکید کرد: نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری استان زنجان (وسزنجان) برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، به عنوان پانصد و شصت و یکمین شرکت در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران گروه سرمایه گذاری‌ها و بخش سایر واسطه گری‌های مالی در نماد وسزنجان آماده انجام معامله خواهد بود. لازم به ذکر است سرمایه شرکت مذکور ۴۷۰۵۳ میلیارد ریال است و با توجه به ترکیب پرتفوی سهام بورسی شرکت سرمایه گذاری استانی یاد شده، سرمایه جدید ثبت شده شرکت بر اساس ارزش پرتفوی مورخ یکم تیرماه ۱۳۹۹ تعیین شده است. همچنین لازم است سهامداران فعلی شرکت، نسبت به تعیین کارگزار ناظر اقدام کنند.


نماد معاملاتی شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا (کساوه) با توجه به رفع تعلیق نماد معاملاتی با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله می‌باشد. مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران در پیغام دیگری تاکید کرد: نماد معاملاتی شرکت قند ثابت خراسان (قثابت ۱) با توجه به تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام، به مدت ۶۰ دقیقه در وضعیت سفارش گیری قرار می‌گیرد و سپس معاملات در دامنه نوسان فعلی ادامه خواهد یافت. ضروری است سرمایه گذاران محترم علاوه بر توجه به این موضوع، اطلاعات منتشره شده بر روی تارنمای کدال (codal.ir) و سایر عوامل موثر بر قیمت سهام را در تصمیم گیری‌های خود لحاظ نمایند.


امروز ناظر بورس تاکید کرد: نماد معاملاتی شرکت توسعه و عمران امید (ثامید) با توجه به انتشار اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی در تارنمای کدال در خصوص تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت سهام به شماره پیگیری ۶۷۵۶۴۷ مورخ ۱۳۹۹/۰۷/۰۳ با محدودیت دامنه نوسان قیمت آماده انجام معامله می‌باشد، ضروری است سرمایه گذاران محترم با توجه به تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت سهام، اطلاعات منتشر شده در تارنمای کدال (codal.ir) که تنها مرجع رسمی انتشار اطلاعات توسط ناشر می‌باشد مبنای تصمیم گیری خود قرار داده و از توجه به اخبار و شایعات منتشر شده در فضای مجازی و غیر رسمی اجتناب کنند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: