ارمغان «صلح ابراهیم» برای فلسطینی‌ها؛ یاس!

در توافق صلح امارات و بحرین با اسرائیل در کاخ سفید جایی برای منافع مردم فلسطین در نظر گرفته نشده بود. بسیاری از منتقدین این توافق معتقد هستند که باید مسئولین فلسطین در این توافق حضور می‌داشتند.

کد خبر: ۷۱۵۲۶
۱۸:۵۱ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
 
دیدارنیوز ـ سرویس جهان: توافق صلح اسرائیل با دو کشور عربی با میانجی‌گری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا امضاء شد. رویدادی که طرفداران مردم فلسطین را خشمگین کرد.

طبق گزارش آشیتدپرس، در مراسم صلح اعراب با اسرائیل در باغ پشتی کاخ سفید حدود ۷۰۰ مهمان، از جمله تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق بریتانیا، حضور داشتند. به گفته برخی منابع این توافق شامل ۱۲ بند است که در این توافق اشاره شده که کشور‌ها روابط دیپلماتیک خود را برقرار کنند، ولی زمان مشخصی در نظر گرفته نشده است. در واقع برای اجرای توافق، پارلمان اسرائیل باید آن را تایید کند.

اما نکته جالب این است که در متن توافق هیچ اشاره‌ای به مسئله مسجد الاقصی یا اختلاف نظر‌های دیگر بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها نشده است.

واکنش‌ها به صلح ابراهیم
همزمان با امضای توافق صلح امارات و بحرین با اسرائیل گزارش‌هایی از تجمع مخالفان این توافق در غزه، بحرین و برخی دیگر از کشور‌ها انجام شده است. همچنین افرادی در نزدیکی کاخ سفید در مخالفت با این کار اجتماع کردند. در این توافق حتی از اشغالگری اسرائیل نامی نیز برده نشد. ایران توافق بحرین و اسرائیل را ننگین و خفت‌بار توصیف کرد.

به گزارش رأی الیوم، حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس در واکنش به امضای این توافق اظهار کرد که توافقنامه‌های عادی سازی میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، حتی ارزش جوهری که با آن نوشته شده را ندارد. جبهه خلق برای آزادسازی فلسطین نیز در این باره تأکید کرد که امضای رسمی این توافقنامه‌ها به منزله روز سیاه در تاریخ ملت فلسطین و امت عربی و روز گرفتار شدن نظام‌های امارات و بحرین در منجلاب خیانت است. نبیل شعث مشاور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم در این باره گفت: «امروز برای عرب‌ها و دولت‌هایشان مایه شرم و ننگ است.» و بسیاری از مسئولین فلسطین نسبت به این توافق ابراز نگرانی و ناراحتی کردند. قطر نیز بعد از امضای این توافق اعلام کرد به طرح صلح عربی که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را در گروی پایان یافتن اشغالگری می‌داند، پایبند است.

اما نکته جالب در این است که  سایت عربی ۲۱ در رصد برجسته‌ترین سایت‌ها و روزنامه‌های آمریکایی دریافته است که روزنامه‌های واشنگتن پست، نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و یو اس آی تودی، این توافق را نادیده گرفته و این مساله را در عناوین اصلی امروز خود قرار ندادند و صرفاً برخی از آن‌ها به خبری کوچک در حاشیه بسنده کردند.

همچنین در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اسرائیل ویدیویی منتشر شده است که نشان می‌دهد جمعی از فعالان اسرائیلی در اعتراض به امضای توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با برخی کشور‌های عربی٬ پرچم‌های امارات متحده عربی و بحرین در شهر نتانیا در شمال اسرائیل را پایین کشیده و به جای آن‌ها پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند.

پیامد‌های صلح ابراهیم برای فلسطین
احتمالا اصلی‌ترین پیامد توافق صلح امارات و بحرین با اسرائیل قبح‌زدایی از اینگونه روابط است. امارات در ابتدای انتشار خبر این توافق صلح از این موضوع سخن گفت که اسرائیل از مناطق کرانه‌باختری خارج خواهد شد؛ اما بلافاصله نتانیاهو این موضوع را تکذیب کرد. در حقیقت اسرائیل شکلی بدتر از معامله قرن ترامپ را برای مردم فلسطین در نظر گرفته است و با اینگونه توافقات به کار خود مشروعیت نیز خواهد بخشید.

به گزارش روسیا الیوم، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و شریک ائتلاف دولتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم شکل‌گیری درگیری میان این رژیم و فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری به دلیل امضای توافق با امارات و بحرین را بعید ندانست. همچنین یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل اعلام کرد: «ما باید به پیش برویم و با فلسطینی‌ها بر اساس راهکار تشکیل دو کشور مذاکره کنیم، اما دولت نیتی برای مذاکره ندارد.»
 
بیش از ۴۰ سال از امضای توافق کمپ دیوید و عادی سازی روابط مصر و اسرائیل گذشته است. با این حال آن چه به دست نیامده است، شرایطی عادی در منطقه خاورمیانه است. نه فلسطینی‌ها حتی به کسری از حقوق خود دست یافته‌اند و نه اسرائیل در این میان مردم این منطقه پذیرفته شده است و نه از حجم تنش‌های امنیتی و نظامی کم شده است. توافق امارات و بحرین با اسرائیل هم احتمالا مسیری مشابه را طی خواهد کرد. این توافق البته در وضعیت راهبردی منطقه بسیار موثر است و احتمالا ائتلاف‌ها و گسست‌های جدیدی را رقم خواهد زد، اما آن چه تغییر نخواهد کرد وضعیت میلیون‌ها فلسطینی است که با شکل عجیبی از تبعیض مذهبی، اشغال‌گری، فقر و تحقیر مواجه‌اند. «صلح ابراهیم» البته برای بنیامین و سایر صهیونیست‌ها نان خواهد داشت، اما بعید است که از این توافق آبی به مردم فلسطین برسد. تنها دستاورد برای سرزمین‌های اشغالی تنها یاس است. دستاوردی که فلسطینی‌ها چندین دهه است که به آن عادت کرده‌اند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: